LANGE 110 eller 130?

Grooverswede

Ny medlem
LANGE 110 eller 130?
Hej
Jag sitter och tittar på ett par LANGE RS 110 Wide som står nya på golvet.
Provade fram RS 130 Wide i Björnrike härom året men det vart inget köp.

Det var ren impulsköp i går då jag fick dem för 2000:- på Stadium.

Fakta: Jag är 181, väger 80, åker ca 2 veckor om året, hoppas på mer nu när kidsen blivit större.
Jag åker rätt bra och står på hyfsat i alla backar. 95% i pist.
Min fot är 26,3 lång enligt butiken, frågan är hur den är efter 4 timmar i backen..

Mina funderingar.

Är 27,5 för stort? Tårna ligger emot när jag står upp och kan vifta lite när jag pressar framåt.
Är 110 för mjukt? Ska jag gå på 130 istället?

Tacksam för svar!

LANGE 110 eller 130?
110 är väl inte direkt mjukt flex och du är ju inte jättetung heller, så det blir nog bra.

Om 27,5 är för stort kommer du bara kunna känna när du åkt in dem. De kommer att bli större när innerskon packar ut. Beror ju på hur tight du vill ha passformen med. Min största fot är 25,1 och jag åker 24,5 (något uttryckt vid stortån).

LANGE 110 eller 130?
Om din fot är 26,3 är 27,5 för långt. De kommer, troligtvis, bli alldeles för stora när du kört in dem.

Och 110 är med stor sannolikhet inte för mjukt. RS130 är faktiskt riktigt hård.

Senast ändrad:
LANGE 110 eller 130?
Tror inte heller att 110 är för mjukt, beror väl på lite fler parametrar, MEN du kommer att bli mycket besviken inom en snar framtid om du inte byter till en betydligt mindre sko skulle jag gissa på. Skulle nog gå på 26,5 eller möjligen 26, beror ju lite på. Min fot är 27,3 och jag har 27,5.

LANGE 110 eller 130?
Jag skulle vilja påstå att 27,5 blir för stort för dig efter inåkning. Mina fötter mäter 27 lite drygt och jag kör med RS130 i 26,5. Sitter som en smäck efter inåkning och lästning vid ena stortåleden.

Blir 110 för mjuk? Ja, det beror ju på vad du själv känner och tycker. 130 är som sagt hård så förmodligen blir inte 110 för mjukt. Om du dock gillar stenhårda pjäxor, prova ett par 130 och känn efter lite extra.

LANGE 110 eller 130?
Jag har 27,0cm högerfot och 27,3cm vänsterfot och jag kör RS 130 i 306-skalet (26-26,5). För mig är det tight, men inte för tight. 27-skal hade blivit för stort. Nu kör jag iofs sprutskor (och gjutna sulor såklart) i, vilket håller ihop foten en aning jämfört med orginalinnerskon, men det låter i mina öron som helt givet att du ska ha 306.

Har du testat 306:an? Eller fanns det bara 314? (eller vad det nu är i 27). Grundregeln är alltid att man ska stega sig ner i storlek tills det är helt uppenbart att skon är på tok för liten. Testar du med platta sulor eller med formgjutna? Sulorna gör en stor skillnad om du har höga fotvalv när du drar åt.

130:n är hård, men inte orimligt hård. Jag kör inte på så jäkla tufft och för mig känns det ändå perfekt med 130. Jag hade säkerligen kunnat köra 110:an likagärna iofs, så det är inte där problemet ligger. Den kommer förmodligen att vara lite åt det mjuka hållet i plusgrader, men i kallgrader kommer det att fungera.

Är du säker på att du ska ha Widen förresten? Det är likadant där. Testa den vanliga först och om det absolut inte fungerar, gå till Wide. En för bred framfot tar bort mycket skidkänsla.

LANGE 110 eller 130?
Stort tack! :)

Har lämnat tillbaka och åkte till Skidsport i stället. Hyfsad skillnad på kunskap!

26,6 kommer det troligen bli.
Vi provade igenom några andra med. ett par Nordica Patron PRO som var snuskigt sköna. och ett par Salomon Quest Max 120 som också var sköna.
Dock så känns inte några av dem som att de sitter bra vid nedre delen av hälsenan. Vi kom fram till att det var bra smalt där på mig. Ser ut som en tratt sa han i butiken.
LANG:en satt mkt bättre där.
Men på måndag går jag och gjuter sulor så börjar vi om från där.
Ang Wide. min fot börjar bli bred rätt långt bak vilket spökar lite.

Än en gång stort tack!
och mer tips mottages tacksamt.

Senast ändrad:
LANGE 110 eller 130?
MnO sa:
130:n är hård, men inte orimligt hård. Jag kör inte på så jäkla tufft och för mig känns det ändå perfekt med 130. Jag hade säkerligen kunnat köra 110:an likagärna iofs, så det är inte där problemet ligger. Den kommer förmodligen att vara lite åt det mjuka hållet i plusgrader, men i kallgrader kommer det att fungera.
.
En fundering. I plusgrader och lite mjuka backar borde det väl vara bra med en hårdare pjäxa?

LANGE 110 eller 130?
Grooverswede sa:
MnO sa:
.
En fundering. I plusgrader och lite mjuka backar borde det väl vara bra med en hårdare pjäxa?
Jag skulle gissa att jag skulle kunna köra med en RS 110 i -20 och inte uppleva den som mjuk. Men i +10 framåt våren så skulle jag nog tycka att det slog igenom. Jag tycker att mina 130 känns lite stumma när det är riktigt kallt, och helt perfekt runt 0 till -5 ungefär.

Jag har störst problem med mjuka pjäxor i just mjukt underlag och varma temperaturer. Typ om man ska bomba ner till byn en alport framåt eftermiddagen en solig aprildag. Då gillar i alla fall jag 130-flex, eller ännu hårdare (finns ju en RS 140 också).

Tillbaka
Topp