Lange rs 70 sc junior

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Fungerar denna pjäxa även som friåkningspjäxa till duktig 11-åring som gillar att åka både i och utanför pisten, eller är det en ren racepjäxa?

jarnebring

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Det är en en ren racepjäxa, så förutsatt att den inte är för styv för ”lugnare” åkning och att han inte får ont eller fryser när han har dom en längre tid går det utmärkt att friåka i. Bättre pjäxa är svår att hitta för junior eller den som behöver kortare skaft.

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Han har ett par Salomon Ghost 60T (flex 60) och ett part Rossignol Smash, men eftersom han gillar offpist har jag även köpt ett par Völkl Confession till i år så därför känner jag mig lite tveksam om de är en ren racingpjäxa men som du säger så har man ju hört mycket gott om dessa pjäxor och nu hittade jag ett par begagnade i närheten så tänkte passa på att köpa till nästa säsong.

jarnebring

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Lange-pjäxan är ju vida överlägsen Salomon-pjäxan när det kommer till att driva och böja skidor. Men det förutsätter åkteknik och att dom sitter bra och inte är för stora (som 9 av 10 barn har)

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Han har bra teknik så tror inte det är nåt problem. Är 800kr ett rimligt pris för fjolårets modell använda 3 veckor?

jarnebring

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Låter som ett bra pris om dom är fräscha. Kolla så att det sitter minst en metallskruv bakpå hälen (finns två hål, normalt sett en metallskruv och en plastplugg). Vill ni styva upp tar du bort plastpluggen och skruvar i metallskruv i det andra också. Men minst en i.

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Låter som ett bra pris om dom är fräscha. Kolla så att det sitter minst en metallskruv bakpå hälen (finns två hål, normalt sett en metallskruv och en plastplugg). Vill ni styva upp tar du bort plastpluggen och skruvar i metallskruv i det andra också. Men minst en i.
Tack för infon👍

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Då var det förmodligen dags för nya pjäxor igen. RS 70 har funkat bra denna säsong. Men fötterna växer snabbt.
Nu är frågan om RSJ 65 skulle funka?
Han har har kört med Völkl Confession 153cm två säsonger nu. Har beställt Line SFB Shorty 165cm till honom till nästa säsong, så inga race skidor. Han åker mest park och och offpist, så tänker att han inte behöver så hård flex på pjäxorna.

jarnebring

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Då svarar jag igen 😀
RSJ 65:an är ju ett steg ner från SCRS 70 i prestanda med en ”enklare” konstruktion. Den är mer en ”race-inspirerad” barnpjäxa. Om han trivts med 70:an, skaffa ett par av samma i en size upp.

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
Då svarar jag igen 😀
RSJ 65:an är ju ett steg ner från SCRS 70 i prestanda med en ”enklare” konstruktion. Den är mer en ”race-inspirerad” barnpjäxa. Om han trivts med 70:an, skaffa ett par av samma i en size upp.
Ja jag tänkte också det, frågade han i morse om han tyckte att de hade varit bra. Då sa han att han ville ha lite mjukare och att han hade fått lite blåmärken på smalbenen efter rs 70, vilkat jag nu minns. Han har ju ganska smala smalben och vrister men lite bredare fot. Men har inte gnällt på passformen och foten har suttit fast bra när jag har frågat honom.
Sen som du säger så blir det ju ett steg ner, frågan hur stort
Står att rsj 65 är för barn 12år och yngre🤔 vilket fick mig att tveka lite på den. Han är nu 158cm och c:a45kg precis fyllt tolv.
Letar man pjäxor i Langes sortiment så känns det som att då är det bara racepjäxor eller seniorpjäxor kvar att välja på när de har passerat 12år.
Storasyster 16år kör med Salomon X max LC 80 och trivs med dem.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
RSJ 65 är ett rejält stort steg ner jämfört med SCRS 70 — barnpjäxa vs riktig racepjäxa. Svårt att säga något om passform så här, men om han varit nöjd med den är det svårt att hitta en bättre pjäxa för ungdomar. Går att mjuka upp om dom är för styva.

RWD

Aktiv medlem
Lange rs 70 sc junior
RSJ 65 är ett rejält stort steg ner jämfört med SCRS 70 — barnpjäxa vs riktig racepjäxa. Svårt att säga något om passform så här, men om han varit nöjd med den är det svårt att hitta en bättre pjäxa för ungdomar. Går att mjuka upp om dom är för styva.
Ja nu fick det bli RS 70, skiljer ju rätt mycket i pris så antar att skillnaden är rätt stor. Beställde skidor i helgen och såg sen att de hade Langes pjäxor till bra pris och 10% extra på rean så ville få med dem i samma beställning och spara på fraktkostnaden. Dyrt ändå 😅men antar att det är bra andrahandsvärde på dessa. Vad gör man inte för sina barn...
Tack för hjälpen!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp