Lange RSJ 50 vs 60

AAD

Medlem
Är främst intresserad av 60 eftersom den har 4 spännen, strap, något högre och bättre vinkel. Men kommer den vara stenhård? Han åker blå och svarta backar så behöver en bra pjäxa.

Hawk100

Aktiv medlem
Självklart 60. I den åldern flexar fortfarande benstommen rätt mycket så det är inga problem med hårda pjäxor!!! Köp inte stora pjäxor att växa i!! Även benen i tårna är mjuka och kan pressas ner i trånga pjäxor.... Tänk bara på hur man lindade barnens fötter i gamla Kina. De är hur formbara som helst!!!
Fartdräkt, punchskydd, pulvervalla, försäsongsläger i Sölden, lägenhet i Åre mm är andra måsten om din 5 åring ska bli en hyfsad skidåkare.....

AAD

Medlem
Så de är stenhårda? Varför tillverkas de då i 19.5? Hade gärna haft något mjukare men tips tas gärna emot isf.

MP1

Medlem
Kul svar, men ska man jag vara seriös så är det nog så att Lange gör de bästa barn/ junior-pjucken för de som är duktiga åkare, eller vill lära sig åka rätt. de står kanonbra i dem. Är man 5 år är 50-flex, med tre spännen perfekt och några år, sedan 60/65 och när de är 140-150 cm långa och kan åka blir det bra med 70-flex. Men då är de oftast 9-10 år.

Okej min bild är att det är omöjlig att känna ngn skillnad mellan 50 o 60 flex. Skillnaden ligger i spännen o strap. Lange har ju även 65 flex och där är det ett ngn bättre innersko.
Gällande flex på den här nivå så är det nog mest dekaler på pjäxan. Förstår att din fråga är uppriktigt ställd men det blir lite komik när vi pratar dessa detaljer för en femåring. Du kan köra i alpin klubb på U8 nivå i 50 flex. Köp den pjäxa som är billigast då det snart är dags för ny pjäxa då foten växter.
Min son 6 år kör på Head Rapto 50 flex U8:1
Min dotter 9 år kör på Head Raptors 70 flex U10:2

AAD

Medlem
Okej min bild är att det är omöjlig att känna ngn skillnad mellan 50 o 60 flex. Skillnaden ligger i spännen o strap. Lange har ju även 65 flex och där är det ett ngn bättre innersko.
Gällande flex på den här nivå så är det nog mest dekaler på pjäxan. Förstår att din fråga är uppriktigt ställd men det blir lite komik när vi pratar dessa detaljer för en femåring. Du kan köra i alpin klubb på U8 nivå i 50 flex. Köp den pjäxa som är billigast då det snart är dags för ny pjäxa då foten växter.
Min son 6 år kör på Head Rapto 50 flex U8:1
Min dotter 9 år kör på Head Raptors 70 flex U10:2
Tack för svar! Det är en marginell prisskillnad och ska gå i arv, kostar ca 900kr.
Hade nån sagt att det är äkta 60 Lange-flex hade jag tänkt om. Möjligen detaljnivå men varför tvinga nån, oavsett ålder, att åka i en upprätt pjäxa utan strap när det finns ett alternativ!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp