Langely

Langely
Har nyligen fyllt 50 och fått ett presentkort på 5000 kr till en resa till alperna i vinter. Tänkte åka redan v 4 då jag kan plocka ut en vecka semester. Kan någon tippsa om vart man ska åka då. Hur är Langely att åka med när man har fyllt riktig GUBBE. Åker för övrigt överallt där en pistmaskin gått fram, alltstså ogärna offpist.

Langely
Om Langley har resor till Italien låter det som om det skulle passa dig, typ Livigno, Cervinia, Madonna, Cortina, eller kanske rent av Courmayeur.. Italienarna är helt fanatiska när det gäller att pista, till skillnad från fransmännen som tycker det kan vara läge att överväga om man ska överväga att fundera på att pista efter ett 1 metersdump.

Langely
Italien är finfint... Välj Champoluc så kan jag skida över och åka med dig nån dag ;-) Jag uppskattar lite trevlig piståkning när man behöver slicka såren...

Men Dave har rätt... Italiens pistörer är helt fanatiska vad gäller manchster!

Langely
Som vanligt när någon ställer en fråga finns det inget solklart svar.

Till att börja med skulle jag personligen aldrig förboka en resa v 4. Av flera orsaker. Men den allra viktigaste är var finns snön ? Ok dom stora har snökanoner , men kanonsnö finns lika bra hemma, vänta minst till efter jul och se hur säsongen börjar. Det är ingen risk att bli utan resa i januari.
Senare år har ju som bekant vädret ändrats radikalt. Och säsongen har förskjutits. Förr kunde man vara helsäker på att från december fram till februari fick man puder. Numera kan det till och med vara snöbrist på vissa orter fram till februari. Och bästa snövädren har kommit i april.

Nästa fråga , vilken ort ? I januari skall jun normalt vara ostadigt väder, därför skall du undvika dom högalpina orterna utan skidåkning nedanför trädgränsen. Dagar med dålig sikt är du helt lost på högfjället. Orten kan till och med vara totalstängd p.g.a lavinfaran. Inte helt ovanligt. Idealet är en ort med riktig skidåkning både under och över trädgränsen. Men kolla så att det inte bara är eländiga returspår för att ta sej hem. Typ Ischgl. Utan riktiga åkbackar, som i Avoriaz , Saalbach, Serre, Gressoney , för att nämna några.

Beträffande Langley. Helt ok. dom har väl varit en bra föregångare med egna hotell och litet av allt ingår.
Det har blivit dyrt i alperna så din 5000 räcker inte långt. Därför är ett totalpris av godo.

50 år , vadå. Skit i det och ha kul så länge kroppen pallar. Det är bara i Sverige som man är så fb. åldersfixerad.
Jag har träffat många äldre människor, dock inga svenska. på Randonneturer i alperna.

Ha en trevlig semester.
gurra gurr

Langely
Hej Kralle!

I mitt tycke är Langley det bästa alternativet om man vill åka charter. Inriktningen på resan är uteslutande skidåkning och barrundor eller liknande annordnas ej. Langly kör bara till Frankrike och Canada och om du är ute efter ren piståkning är Italien snäppet bättre änn Frankrike. Om du där imot vill ha en vecka med möjligheter att testa lite nya saker tycker jag att Langley är kanon. De ordnar bla utflycket till andra orter och lavinkurser på kvällarna
Jag var i Chamonix vecka 1 år 2002 med Langley och då ordnade de med minibussar till Courmayeur, Avoriaz och Contamin för i stort sett självkostnadspris (ca 100-150 kr, lift kort tillkommer). Ofta har dom också bra kontakt med guider på orten (kanske gäller de flesta resebolag), så trots lite dåligt med snö i Chamonix fick vi två riktigt bra offpistdagar, en gratis då en guiddag ingår om man bokar innan 31/10. Att du fyllt 50 år betyder ju inte att det är försent att testa en dag med guid. En bra guid som ser vilken nivå ni är på kan betyda din bästa skiddag någonsin.

Om du köper ett paket pris med mat, boende och liftkort får du mycket bra mat på Langleyhotellen men är inga lyx rum. Enkla, frächa och funktionella men som sagt ingen lyx. (Lyxen är bra skidåkning,bra persona och god stämmning.)

Jag tror Langley skulle passa dig även om Italien saknas i programet.

Erik.

Tillbaka
Topp