Langley Travel

Jaegarnper

Ny medlem
Langley Travel
Hej!

Jag var på en intervju hos Langley Travel för ca. två veckor sedan, jag ringde dit igår och dem sa att jag skulle få besked någon gång i nästa vecka. Men jag fick inte reda på hur många som har sökt eller hur många platser det finns. Så jag skulle vilja veta om det är någon av er här på freeride som också har sökt eller jobbat hos Langley tidigare.

Jag har kollat runt lite i andra trådar och det verkar vara lite blandade åsikter om just Langley. Många skriver att det är riktigt dåligt, dåliga arbetstider, håller inte vad dom lovar gällande lediga dagar och lön osv osv. Men sen finns det andra som har jobbat hos dem som skriver att det var hur bra som helst, att de inte hade några problem alls.

Så säg nu vad ni tycker om Langley Travel en gång för alla!

Langley Travel
Jag har jobbat för Langley och jag tror det beror mycket på vilken ort/hotell du hamnar samt vilket jobb du får. Men överlag så jobbar man mkt.

Vissa hotell serverar lunch, så om du jobbar som kock/diskare/i servisen får du ju naturligtvis räkna med att jobba lunch utöver middag och frukost, ibland blir det långpannor, alltså alla passen. Repan är ofta stängd mellan 11-15 under dagen, så då kan man ju vara ute och åka lite, men 4 timmar blir inte så mycket trots allt.

Min första säsong i alperna körde jag för Lanlgey, och sure man får räkna med att jobba mycket, för väldigt lite pengar. Men som grupp har man oftast väldigt roligt tillsammans, även om det inte blir . Men självklart utnyttjar ju Langley sin personal, något annat kan man ju faktiskt inte påstå.

Ångrar jag att jag jobbade för Langley? Nej, jag hade skitroligt trots att jag jobbade som en idiot.

Langley Travel
Jag kliver på min tredje säsong för Langley nu i vinter och jag kan inte göra något annat än att rekommendera dig till att ta jobbet om du får det.
Visst du får inte ut speciellt mkt efter kost&logi men jämför med liknande alp jobb, där du tjänar nån tusing mer i månaden men får punga ut 25k för boende och sen lägga pengar på mat.
Jobbar man för langley är ens enda "obligatoriska" utgift ett liftkort sen kan du göra vad du vill med pengarna.
Jobbar mycket? Nja det beror på vilken position du har, guiderna jobbar en hel del men en stor del av schemat är att åka skidor och mingla med gästerna. Servis/diskare/allt-i-allo/bartender jobbar man mellan 40-45h i veckan kanske förutom nån/några extrem veckor.

Langley är ett företag, och som alla andra företag är deras prioritering att tjäna pengar och man kan ibland känna att man blir behandlad "illa" och att man jobbar för mycket, välkommen till verkligheten.

Förutom att du får en helt OK lön, mat och boende får du en rejäl jävla erfarenhet och nåt att skriva på CVt och en sinnessjukt rolig säsong med massa nya vänner.

haj haj haj

Langley Travel
Jag har också sökt jobb på Langley, och fått det. Var på intervju i Köpenhamn i början av sept. Åker ner till Alpe d'Huez i början av december och ska där jobba som servitör hela säsongen. Min erfarenhet av Langley är att de är något vimsiga rent pappermässigt och organisatoriskt. Tog två veckor mer än lovat och många samtal innan jag fick mitt anställningsbesked. "Få besked nästa vecka", det har man hört...

Langley Travel
"Visst du får inte ut speciellt mkt efter kost&logi men jämför med liknande alp jobb, där du tjänar nån tusing mer i månaden men får punga ut 25k för boende och sen lägga pengar på mat. "

Så vitt jag vet så är minimi inkomsten i Schweiz för service yreken 42.5h veckan, 3200(22500 kr ca) chf månaden. efter man betalt boende och brukar man få ut ca 15000 kr efter skatt försäkring.
och i österrike som bartender på ett seriöst hotel så får man ut samma efter boende och mat. *

Så att jobba för langley och dela rum och jobba 50h vecka och sen bara få in lunch pengar på kontot tycker jag är konstigt. Men å andra sidan så kanske man den bästa vintern och får en massa roliga kompisar och grym skidåkning vad vet jag??

* jag har aldrig jobbigt i Frankrike eller Italien så vet inte riktigt hur det ser ut där, men förmodar att de borde vara likt Österrike.

Tillbaka
Topp