Langley vs Nortlander

Langley vs Nortlander
Jag har bara ett par frågor om vilka som är bäst att jobba för i alperna, Langley eller Nortlander?

Har nämligen fått ett jobb erbjudande från Nortlander i Val Thorens och väntar fortfarande på svar från Langley.
Så vad rekommenderar ni människor som jobbat hos någon av dom eller tom båda två?

Vilka erbjuder det bästa avtalet och vilka är bäst att jobba för rent arbetsmässigt och fritidsmässigt?

Sist men inte minst de viktigaste, vilka orter är bäst och roligast att göra en säsong i i de franska alperna?

Är det stor skillnad på Val Thorens and Val d'Isere?

Tack på förhand gott folk :D

Langley vs Nortlander
Pest eller kolera?
Du skriver att du undrar vilken ort som är roligast att göra säsong i, i de franska alperna. Då passar Val Thorens perfekt. Är det skidåkningen du är ute efter ska du inte välja någon av dem. Eller rättare sagt, då hade du format frågan på ett annat sätt.
Du kommer att få jobba mer timmar än du vill. Inte få betalt för alla timmarna. Du kommer att älska ledighet, problemet är att du få det när du inte vill ha det. Men för att vara helt ärlig så ÄR det faktiskt ett rövjobb. Du bor med jobbet, lever med jobbet. Gör allt med jobbet. På ett jobbigt sätt.
Men eftersom du inte verkar prioritera åkningen högst så tycker jag du ska ta det. Det ger dig en stabil inkomst och du är garanterad festvänner varje dag i veckan.

Langley vs Nortlander
Du ställer frågor om saker som avtal och fritid. Jag blir lite nyfiken på dina tankar kring att jobba som reseledare då. Är det för att du vill kunna festa varje dag - säkert med god raggpotential och c-kändis status bland dina lamm du vallar runt? Men samtidigt tjäna minimalt med pengar i företag som betalar ut lön via danmark för att ytterligare kunna pressa ner lönerna? Jobba jämt och ha väldigt lite tid över till åkning på egen hand? Då är du ute på rätt spår med ditt yrkesval.

Vill du ha ett eget liv och kunna åka skidor på dagarna är det mer lämpligt att jobba som diskare, bartender, servis, kök eller nattreception mm. Gärna i schweiz där de har föredömligt hög minimilön.

Men L vs N frågan kan jag tyvärr inte svara på. Det är väl bara att läsa bägge avtalen när du får dem. Själv hade jag nog spontant beskrivit det precis som A här ovan.... pest eller kolera. But each to his own.

Langley vs Nortlander
www.fotosidan.se/blogs/chasid/valet-mellan-pest-eller-kolera-ar.htm

Det gäller bara att lista ut vilket alternativ som är kolera...

Langley vs Nortlander
Gjort en säsong för Langley, och blir kanske en till.

FF en post ovanför mig uttrycker det bra, om du ska arbeta som reseledare så är det knappast så mkt skillnad. Langley äger sina hotell och har svensk/dansk eller vilketlandsomhelstpersonal, vilket jag inte tror Nortlander gör eller har. Mer folk på Langley isåfall, men är knappast 100 på om det stämmer.

Ett hett tips är, som FF även skriver, att skita i reseledarjobbet och istället leta efter resturangjobb/repa. Bättre tider, mindre jobb och skidåkning på dina egna villkor.

Det blir vad man gör det till, men tro för fan inte att du som reseledare kommer arbeta några fasta tider eller få okej betalt. Det får du inte, och kasst betalt får alla. Mycket slit, men fantastiskt kul om du orkar med.

Langley vs Nortlander
Tack för infon gott folk.

Men ni verkar missförstått mig, jag har fått erbjudande som bartender på Northlanders i Val Thorens och väntar fortfarande på besked från Langley angående bartender jobb på deras hotell i Frankrike då dom endast erbjuder jobb i Frankrike.

Det viktigaste är absolut skidåkningen, det jag undrar är vilket som är bäst skidåkning på av de olika orter som Langley och Northlanders erbjuder jobb på.

Angående Langley vs Northlander så vill jag bara höra folks tidigare erfarenheter genom dom i allmänhet, boende, arbetsvillkor när man jobbar i baren/som restaurang personal.

Och varför jag väljer att ta vägen om dessa företag är för jag som ni tidigare skrivit erbjuder stabil inkomst, jag vet att de inte är jobbet man gör pengar på, jag jobbar bara för att gå plus minus noll i alperna. Helt enkelt så man har pengar att käka i backen om dagarna och kunna gå ut någon gång i veckan, typ en eller två gånger eftersom man jobbar till 12/01 på natten när man jobbar som bartender.

Langley vs Nortlander
Ang. åkningen: Både VT och VdI är gigantiska system som täcker upp allt från glaciärer till lärkskog till parker till, ja du fattar. Så när det kommer till åkningen tror jag att du kommer bli rätt nöjd oavsett vilken ort du väljer och vilken typ av åkning du föredrar. Dessutom ligger VT och VdI i samma region och typ samma meteorologiska "zon" så oftast får de snö samtidigt och ungefär lika mycket.

En sak som är värd att tänka på är att Val Thorens-systemet sträcker sig över tre olika "kommuner" vilket påverkar liftkorten för säsongsarbetare. I Val d'Isere fick man (iaf för ett par år sedan, tror inte att det har ändrats) ungefär halva priset på säsongskort om man kunde visa upp ett kontrakt på minst 30h jobb/vecka som löpte över hela säsongen. Det liftkortet täcker hela Espace Killy, dvs både Val d'Isere och Tignes.

I Val Thorens finns ett liknande system, enda skillnaden är att halva priset-grejen genom jobbkontrakt bara gäller på Belleville-liftkortet, dvs den dalen/kommunen som Val Thorens, Les Menuires och St Martin ligger i, samt sidodalen Orelle.
Belleville utgör ungefär hälften av områdets yta, och halva den totala pistlängden, dock går man miste om daglig access till de andra dalarna utan att passera gå. (Utan att passera liftkontoret.)
Har man ett säsongsliftkort i Bellevilledalen kan man utöka det dagsvis (för två år sedan kostade det omkring 20 euro/dag), vilket betyder att man måste åka över till Meribel/Courchevel drygt 20 ggr (minns inte exakt siffra och priserna har ändrats lite) för att ha lagt lika mycket som ett "stort" liftkort kostar.
De flesta som jobbar tillräckligt mycket för att få rabatt på Bellevillekortet åker inte över fler gånger än att de tjänar på att ha det och utöka dagsvis, mycket för att det är ett extra moment att ränna ner till liftkontoret och feppla med det på morgonen sin enda helt lediga dag. Dock finns det ett antal trevliga anledningar att utforska på andra sidan bergskammen ibland, t.ex. Mont Vallon och parkerna i Meribel.

Ha en bra dag!
/Hedda

Langley vs Nortlander
Angående bartenderjobb så spelar det egentligen bara roll om det är på Victors i Valdi eller på något annat ställe. Victors är mer ett uteställe med dansgolv medans de andra barerna(iaf i Valdi, gissar på att det är så på Tango med) är mer chillade hangoutställen och hotellbarer. Förra året öppnade vår bartender(inte Victors) vid 4-ish och stängde halv 1, så bra arbetstider sett till skidåkning. Disken är bättre.

I Valdi betalade vi med kontrakt 450-ish euro istället för 1100euro för hela Espacet och säsong. I Valdi ska du ha hela systemet för att inte missa sjukt mycket åkning.

Ska passa på att ge heads-up också för offpiståkningen, iaf i Valdi gick det åt 6 pers under säsongen och massor med close-calls. Om du ska ut och åka puder, se för allt i världen till att ha utrustning, polare och vett med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp