Långweekend till Alperna?!

Tror ocksa det ar litet tidigt att boka boende. Man kan iofs anvanda Booking.com etc till att hitta ett antal hotell som verkar ok och sedan kontakta dem direkt. Enklast via mail forst (skicka ut x dussin standardfragor) och sedan kanske pa telefon om du vill. Tror att booking.com har avtal som sager att de inte ska ge rabatt for direktbokningar men det kan ju vara ett satt att boka tidigt om man vill.
De flesta skidomraden har nu egna bokningssytsem som ofta ger massor med svar. Ibland nastan fler an man vill ha, tycker synd om de som sitter och svarar pa sant halva dagarna (och natter..), maste vara skittrakigt.. :-)
Och som sagt, hyr en halvkombi (aven mindre) sa gar det att falla baksatet och stoppa in skidorna, om det inte ar backhoppningslagg vi talar om. Manga skidomraden har ocksa egen transferservice for privatgaster till narmaste flygplats men det brukar bli minst lika dyrt som hyrbil och mindre flexibelt.
Det ar faktiskt roligt att ha en egen bil med sig pa plats. Ger enkel mojlighet att prova pa nagat grannsystem som man ar nyfiken pa etc utan storre forplanering. Och det brukar vara valplogat sa en svensk reder sig bra med sommardack och tvahjulsdrift.

fredw sa:
Och det brukar vara valplogat sa en svensk reder sig bra med sommardack och tvahjulsdrift.
+kedjor

....ok zillertal kan man med stor sannolikhet klara sig utan kedjor...

Skulle alla dagar i veckan trots allt rekommendera offentlig färdmedel eller shuttle service om det finns tillgängligt och det finns det ju om ni skall till zillertal.

Senast ändrad:
Hej alla snälla!
Tro inget anat än att jag är tacksam för alla tips. Jag försökte exempelvis boka hotellet som JoJ2 skulle bo på. Men det var inte ens bokningsbart den 2–6 januari då jag vill åka. Jag söker på Expedia, Hotels.com, visst hittar jag hotell, men de ligger kilometrar och mil från skidorterna. Ska man få tre dagars skidåkning vill man gärna bo nära liften. Eller funkar det inte så i Alperna?

Jag är helt okej med att flyga till München och hyra bil eller boka transfer. Men sedan vill jag gärna att vi ska kunna bo nära backen. Och på grund av att vi har barnvakt på annan ort måste vi åka på barnens skollov, 2-6 januari. Vi kan inte vara borta nyårsafton. Är det här dödsdömt?

De vanliga hotellsajterna är inte det bästa alternativet när man skall boka hotell på skidorter enligt min erfarenhet.

Skidorternas hemsidor brukar ha en sökfunktion för boende på orten..

okej tack, så då ska man alltså gå in på skidorternas sidor. Tips på skidorter som har den här funktionen? Jag har lagt så mycket tid på det här nu att jag börjar bli lite matt...

KarinLager sa:
okej tack, så då ska man alltså gå in på skidorternas sidor. Tips på skidorter som har den här funktionen? Jag har lagt så mycket tid på det här nu att jag börjar bli lite matt...
Nja, jag har lite annan erfarenhet. Sajter som Booking.com är rätt heltäckande nuförtiden. Jag kollade dina datum 2-6 jan och hittade ett och annat på Booking.com för två personer till Zillertal.
Även med bra läge.

Sen kan det, efter att man har hittat ett lämpligt boende på t. ex. Booking.com ändå vara smart att kontakta hotellet direkt, antingen via hotellets egen websidas bokning (om det finns) eller via mail. Kan faktiskt skilja typ 10% där i pris (inte så konstigt eftersom Booking och de övriga skär emellan rätt friskt.).

KarinLager sa:
Har aldrig varit i Zillertal... men om du fyller i era datum på valfri hotelsajt typ Booking så kommer det upp ett antal alternativ. Man kan också se på en karta var ett givet hotell ligger och hur långt det är till närmsta lift etc... När jag sökte fanns det t. ex. ett tre-stjärnigt med bra läge i Mayerhof. Sen vet jag inte hur ni prioriterar med priser på boende etc.

fredw sa:
https://www.dolomitisuperski.com/en/your-holiday/hotel-booking/list

Jullovet ar dock extrem hogsasong i stora delar av alperna.
Ja, det är sant, det är inte lätt att hitta något vettigt. Sökte för skoj skull ut några orter jag känner till, St Anton och Sölden/-Gurgl. Det var rätt kört. Finns ett fåtal tillgängliga boenden 2-6/1-2019 men det var inte direkt några förstahandsval för min del. En del riktigt dyra boenden fanns det iofs, men...
Annars kan man förstås bo en bit utanför, typ Längenfeld för Sölden, men då är det en mil att köra.
Då tycker man ändå att det är i ganska god tid nu, i slutet av april, men så är det uppenbarligen inte.
Har hört att en hel del hotell i alperna har kölistor för jul-nyår.

Hej.

Zillertal är jättefint! Flera bra skidsystem i den dalen även om många av byarna inte är jättecharmiga...
Skulle jag åka ner en långhelg och gärna vill slippa hyrbil så skulle jag absolut överväga La Clusaz! Supertrevlig by. Bra system med ett rätt stort off-pistområde. Transferbuss från Genèves flygplats. Men förmodligen rätt mycket folk över jul nyår.....

Du behöver ofta kontakta hotellet direkt i Österrike. Under jullovet är det högtryck, så räkna med att du vid det här laget får maila ganska många (minst runt 25 hotell) för att få ett par svar.

Jag brukar använda https://www.bergfex.at/
Sök på område, så hittar du boendealternativ.

Dock är du tyvärr ganska sent ute nu, men en kan ha tur och hitta något ändå!

Senast ändrad:
Har som sagt aldrig varit i Zillertal men här är ett par hotell med lediga rum 2/1-6/1 som verkar ha bra lägen.
Med hjälp av Booking, det kan som sagt vara bra att inte boka via Booking utan kontakta hotellet direkt.
Har bara ägnat ca 5 min åt att kolla så det finns säkert hotell som passar bättre.

Här är ett i Mayerhofen, gångavstånd till lift.
Hotel Gasthof Perauer

Här är ett i Tux, 500 meter till kabinen:
Thermal-Badhotel Kirchler

Tillbaka
Topp