Lära någon åka bräda..?

1niklas

Ny medlem
Lära någon åka bräda..?
Hejsan

Jag kommer att vara i alperna med min sambo runt nyår i andra ärenden än skidor/snowboard och har några dagar ledigt, ca 4-5. Dessa dagar tänkte jag så klart ägna åt att åka lite snowboard. Min sambo har ALDRIG åkt bräda förut. Inte skidor heller...
Jag kommer alltså att få lära henne... Jag har ett par uppslag om hur det ska gå till men det skadar ju inte med fler bra idéer.
Är det någon som har en "10-stegs manual" hur man lär sig/lär ut?
/Niklas

Lära någon åka bräda..?
Måste hon också åka bräda då, kan hon inte åka skidor som är lättare om hon inte har så mycket tid på sig att lära sig?

Lära någon åka bräda..?
Deespin: Lättare att lära sig att åka bräda på ett bra sätt än skidor.

1niklas: Kolla med till exempel Hojvall eller Stampster här på freeride. De är snowboardlärare som är utbildade. De vet en del.

//H

Lära någon åka bräda..?
Först så gäller det att lära sig balans. Börja med lite onefoot och sen testa att "hasa" ner på hälkanten, sedan på tåkanten.Det brukar vara bra att stå upp och inte försöka ta tag i marken med händerna som många gör, försök att hitta något att titta på i rikting rakt fram. Sen börjar det svåra... att använda flexet i brädan på ett vettigt sätt man ska "vrida/böja" brädan med hjälp av att anväda fötterna.Börja på hälkanten. Du lyfter tårna på höger fot och sänker tårna på vänsterfot, Du kommer nu att hasa/glida åt vänster och för att bromsa så har du jämn vikt på båda fötterna och lyfter sakta tårna. sedan gör du motsattrörelse alltså ner med tårna på höger fot och upp på vänster. så har du lärt dig "fallandelövet". sedan är det dags att lära sig samma sak på tåkanten och då är det exakt samma sak fast vi kommer nu att anväda hälarna för att ändra riktning.VIKTIGT att man står upp rak i ryggen och lätt böjda ben. Sedan kan man träna lite på att traversera lite fram och tillbaka över backen. sen är det dags att börja gå lite emot att svänga. Börja med att traversera överbacken på hälkanten och använd flexet i brändan för att börja sikta lite mer "ner" och sväng sedan upp igen. för att svänga upp igen använder du främre foten och knät och vrider dem "upp" för backen. gör sedan samma övnig på tårna. alltså traversera-sikta ner - sväng upp genom att använda främre foten och knät. enklast. ta knät fram över nosen och sedan i en båge in över tårna. JÄMN VIKT PÅ BÅDA FÖTTERNA!

När man kan sikta helt rakt ner för backen så är det dags att börja med kantbyte(SVÄNGA!) man har redan gjort allt man behöver för att kunna svänga. Vi startar på TÅKANTEN denna gång siktar ner för backen(fall-linjen) när vi siktat rakt ner i falllinjen så sätter vi lite mer vikt på hälkanten och vrider främre foten så att man känner hur lilltån trycker på utsidan av booten och insidan av hälen tryckern på insidan av booten. Du kan även hjälpa till med att trycka knät först utöver tårna och sedan i en båge framöver nosen och mot hälkanten. TATA! FÖRSTA SVÄNGEN HÄRLIGT!
Nu startar vi på Hälkanten siktar ner i falllinjen och för knät fram över nosen och sedan i en båge in över tårna.JÄMNVIKT PÅ BÅDA FÖTTERNA!!!!!
Ett tips kan vara att man ska försöka att ha axlarna i linje med snowboarden så mycket som man kan i början.

Fast det bästa är ju som redan är sagt. få någon annan att göra det annars är det upplagt för KRIG OCH SLAGSMÅL!

Lära någon åka bräda..?
Att lära sin partner kan vara nåt sååå frustrerande om man inte är otroligt pedagogiskt och tålmodigt lagd. Det som är busenkelt för dig är förmodligen apsvårt för henne men du vägrar inse detta och istället blir du sur och till slut råkar du säga nåt i stil med: "HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA"? Och hon blir ledsen, sårad och sen förbannad. Senare i stugan pratar ni inte ens med varandra och du tänker grinigt på faktumet att du sparat 2 veckor av din semester från somras för att göra denna skidresa, och nu har 1:a dagen gått och allt är redan åt helvete. Sedan märker du att dagen efter vill din partner åka hem, och du e klyvd i ett dilemma.. Du har betalat för 2 veckor boende och skipass och nu vill damen hem. Då har du 2 val. Antingen stannar du kvar och åker ensam, tjurig o har inte alls kul. Eller så åker du hem med flickan o ni tjurar hemma istället.

Vad jag försöker säga är. Din flickvän + skidskola = sant!

Lära någon åka bräda..?
bräda är lättare att lära sig än skidor enligt mig

1. först känna på balans + bräda genom att skråa ( ? ) ner på häl- och tåkant ( viktigt att hålla sig på benen om man har dåligt tålamod )

2. känna på hur man skär med brädan genom att åka tvärs över hela pisten

3. lära sig svänga, börja med stora och gå mot mindre och mindre

sen kommer det nog mest av sig självt

Lära någon åka bräda..?
skidnarkoman sa:
men kan inte hon gå i skidskola eller nåt? kan bli påfrestande för eran relation om du ska lära henne.
HAHA håller verkligen med skidnarkomanen här, har försökt lära kompisar åka bräda som aldrig åkt förut, o de e fan inte enkelt!!!!!!! blir lätt förbannad, för du kommer väl ihåg själv hur de va o lära dig de e fan svårt i början! hadé

Lära någon åka bräda..?
Pinn svarar så här..

VARNA henne för att det kommer att göra ont!!

jag satte på mina snowboardelever höft/rumpskydds-innerbraller

och knäskydd... antingen ramlar man på knäna eller på rumpan..

(+ hjälm men det är obligatoriskt)

......

sen får hon INTE vara rädd för att flaxa med armarna.. jag säger att balansen sitter i armarna i början (och vidare också) ut med armarna dra dig runt samtidigt som du övar att ha balansen på FRAMFOTEN.. det är svårt..

börja INTE i en flack barnbacke.. det suger pung.. (lagom)fart = balans

....

annars så hade jag ett ca: 1 & ½ meter snöre från elevens bakre hand till min hand och jag hasade ned bakom henne/honom (har lärt 6 polare/flickvänner att åka)

... sen.. känner hon att hon e på väg att ramla ---> kryp ihop = kortare väg ned.

1. inte en flack backe

2. flaxa med armarna (armarna skall INTE vara stilla)

3. ha SKYDD

4. det kommer att göra ont

5. tjata --> vikten på främre foten (vi stod stilla på flacken och lutade oss på framfoten och drog bakfoten fram och tillbaks så de fick in känslan)

6. hjälp till att bromsa farten..

(sen var jag som en "drill sergeant" och skrek sväng NU!! sväng NU!!)

/Pinn

Lära någon åka bräda..?
Jag vill också lära mig! Visserligen vet jag grunderna hur man svänger och hur man "hasar" sig ner genom att använda hälarna och vinkla brädan uppåt så att säga.
Men jag vill lära mig att våga släppa på farten lite och inte göra så stora svängar.

Mitt problem är att då det inte är så brant så vågar jag svänga flera gånger.. men är det brantare så gör jag som bara 1-2 svängar sen stannar jag så att säga. Blir som en mjuk sväng åt höger.. :)

Vill gärna lära mig :) önskar att någon bekant hade ork och tid att fixa detta. Visst finns det folk men de vill oftast åka i backen eftersom man lätt blir kall av att stå still.

Finns det någon instruktionsfilm eller nåt att köpa eller ladda ner?
Hör gärna av er!

/Anton

Lära någon åka bräda..?
Här i Ösrerrike lär vi ut snowboard utan flax med armar m.m.
I Schweits lär man ut med flaxande armar/överkropp

Vi skrattar åt switsarna;)

Men iaf lär vi ut genom en ganska lugn överkropp. På frontside(tårna) kanten är axlarna paralella med höfterna o fötterna. På Backside kanten(hälarna) är kroppen lätt medvriden. Ungefär så att främre handen är över backside kanten.

Först börjar man med o vänja sig lite vid brädan o så med en fot i bindningarna. sen med två.

Sen börjar man hasa ner på backsidekalnten som är lättast. frontside kanten är lite svårare.

Riktningsändrig gör man genom att belasta höger eller vänster fot genom att böja knä o fotled.

sedan brukar man hasa ner lite baklänges = belastning på bakfoten. sedan växlar man belastnign till främre foten och därmed går bradan ner i fallinjen och sedan kantar man om och styr ut.

men fan svårt o förklara allt här.. boka en skid/snowboard lärare eller lycka till ananrs också!

Peace!

Lära någon åka bräda..?
Orfeous sa:
Mitt problem är att då det inte är så brant så vågar jag svänga flera gånger.. men är det brantare så gör jag som bara 1-2 svängar sen stannar jag så att säga. Blir som en mjuk sväng åt höger.. :)
Det är kanonbra att du törs dig upp i backar som är lite brantare - fart är balans är aldrig mer sant än på bräda. Som jag ser det har du två val för att köra i brantare backar:

Alt 1: Låt brädan göra jobbet och se till att du alltid är på väg in eller ut i en sväng. När du står i svängen för länge så blir det lätt att du börjar hasa. Nyckeln är att böja dig ner riktigt djupt när du går in i svängen för att sedan kunna skjuta dig ur den. På det här viset låter du brädan göra svängen och du ska med lite träning får ner sladdandet till ett minimum. Tänk på att hålla brädan på en kant hela tiden.

Alt 2: Gör svängar med rikigt hög frekvens. Ställ dig med brädan riktad rakt neråt backen. När du fått lite fart så trycker du ut brädan i backen (enklast att börja på 'magsidan'). Gör du det med tillräckligt mycket kraft kommer brädan att svikta tillbaka och känslan kan nästan bli som om du stått på en trampolin. Tryck brädan från dig mot backen bakom dig ('ryggsidan') och samma effekt schwung upptsår där och sedan fortsätter du bara neråt. På det här sättet gör du många men väldigt små svängar.

Lära någon åka bräda..?
eller så kan du göra som min kusin gjorde när han skulle lära mej. han drog me mej till barnbacken åkte ner 2 gånger och sa sen "gör om det där ja kommer om några timmar". 2 timmar senare kunda jag ta barnbacken =D

Lära någon åka bräda..?
benganz sa:
eller så kan du göra som min kusin gjorde när han skulle lära mej. han drog me mej till barnbacken åkte ner 2 gånger och sa sen "gör om det där ja kommer om några timmar". 2 timmar senare kunda jag ta barnbacken =D
Dude, tråden är 2 år gammal, tror dom gjort sin resa redan.

Undra hur det gick?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp