"Lära" sig hoppa på stort hopp

Endorah

Ny medlem
Tja är nybörjare på skidor och undrar lite saker. Jag har byggt ett litet hopp på min tomt där jag sätter 180s och 360 ibland. För det första : Vet någon vilken färg det är på det stora hoppet i hammarbybacken? Tror det är rött hopp men inte säker. Jag skulle prova hoppa på det men kom inte till landningen. Om jag tar i för mkt flyger jag bara för långt och tappar helt kontrollen och ramlar. Jag gjorde några försök idag. Första så kom jag ungefär bara halva vägen till landningen. Gjorde inte speciellt ont. Andra gången kom jag ca 2/3 till landningen, gjorde inte speceillt ont när jag landade den. Sen tredje kom jag ca 80% av hoppet. Då hade jag mer fart än de andra gångerna, jag blev lite ostabil och osäker. Har inte hittat nån guide till hur man kan träna upp sig så man kan hoppa på större hopp. Vill verkligen det. Jag har inte någon möjlighet (vad jag vet) att trappa upp det dvs åka på ett blått först till det känns bra osv. De ända hoppen jag har tillgång till är det på min tomt (där jag sätter treor ibland) och i hammarby. Tips? :D btw blev lite snabbt skrivet så sorry för stavfel osv

Det enda du kan göra är att våga prova, finns inget annat sätt. Tror inte att det hoppet är så stort efter att jag kollat på några edits här på sidan, fast det beror ju på hur man ser på det

Det ser mindre ut på filmen imo :P btw måste ändra lite, jag är inte nybörjare på skidor, utan nybörjare i jibbing

jao, leta upp någon i typ din storlek, titta hur mkt fart han/hon tar

Som mowgli sa, 2 meter ner i landningen är sweet spot, där känner du knappt att du landar.

Men det är ju det... Om jag tar för mycket blir jag extremt ostabil i luften vilket oftast resulterar till att jag landar snett för att få så lite skada som möjligt. Om jag tar för mycket fart känns det som om jag kommer få bakåtvikt.
Fortfarande inget som vet färgen på hoppet? vill helst att nån som varit där nyligen ska svara >< på filmen ser det lite mindre ut, tycker jag i alla fall.

Endorah sa:
Men det är ju det... Om jag tar för mycket blir jag extremt ostabil i luften vilket oftast resulterar till att jag landar snett för att få så lite skada som möjligt. Om jag tar för mycket fart känns det som om jag kommer få bakåtvikt.
Fortfarande inget som vet färgen på hoppet? vill helst att nån som varit där nyligen ska svara >< på filmen ser det lite mindre ut, tycker jag i alla fall.
Tryck ifrån precis i uthoppet så kommer du inte bli ostabil. alltså "hoppa" innan du lämnar luften så går det nog fint ska du se.

Men spela roll hur stort det där hoppet är.... likadant i varje hopp ju. inte så mkt som kan gå fel om du bara gör en straight air och landar i landningen. Det gör inte ont så länge du landar i sluttningen

Luta kroppen lite över på kicken så att du blir rak i kroppen för att så slippa bakåtlutet i luften, Skulle sedan ge tipset att inte skjuta ifrån som dom andra säger utan bara glida ifrån kicken.

okej, du vill ha tips så du inte landar för kort, folk ger dig tips och du säger att du inte har någon kontroll med den farten.. lär dig hoppa på mindre hopp o få kontroll i luften!

Be en bättre åkare/vän åka jämte dig så vet du exakt hur mycket fart du ska ta.

EDIT: Det handlar nog mycket om att du är osäker på dig själv. Tänk inte så mycket så kanske det går bättre, för om man gör det så är det oftast då man tabbar sig.

Senast ändrad:
Backen kunde ha varit 5cm under brädan! Speed is the key som alltid. Det gör inget ont att landa "riktigt" i nedförsbacke. Det är värre om du inte når fram som du inte gör nu..

Mvh
Peter

Det som hjälpte mej ta stora hopp i början var att slappna av. Tänk på nån söt brud eller ett varmt bad så känns inte den där extra farten du behöver något stressande, utan du kan hoppa stort och landa skönt! huhu

lyft på tårna och ta en grab. jag brukar ta en mutegrab eller en japan när jag testar fart till större hopp då det gör att man får bra balans och tyngdpunkt i kroppen + att man har annat att tänka på än hur mycket man flyger.

Tillbaka
Topp