Lära sig jibba från start.

Azeria

Ny medlem
Jag är 17 och har kört i åre ett par veckor per år sen jag var 5 (innan dess var det huså som gällde).Hör kört på carving skidor i fyra år nu, körde blades innan dess. Även om det är roligt att flyga ner för lundsrappet så känner jag att jag tröttnar mer och mer för varje säsong. Har kört endel offpist för att kompensera. Skog, raviner och puder (i den mån de finns puder i åre). Vill nu lära mig att jibba för att hålla skidåkningen vid liv.
När det kommer till jibbning är jag total nybörjare, jag tar mig över hoppen, that's it. Är inte säker på hur mycket fart jag ska ha, om man ska trycka ifrån, hur man ska förhålla sig till landningen osv.
Jag tror att jag skulle kunna lära mig rätt snabt om jag fick lite hjälp, för jag är inte rädd för att vurpa, och skidor i allmänhet är jag duktigt på.
Så om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig lite grann skulle det upskattas :D
Har också hört klagomål på att det finns förlite tjejer som hoppar, så här har ni chansen att verka mot det problemet.

Testa att köra i de lite mindre hoppen och gör en grab (ta tag bak på skidan) eller något sånt. Sen är det bara att gå till de större hoppen och testa samma sak. Sen kan du utveckla det med någon 360 eller 540. Du som sätter gränserna.

Låter bra men det känns som om jag måste hitta balansen i hoppet först xD. Tror att jag måste trycka ifrån mer, landar lite platt.

emilhagelberg sa:
Testa att köra i de lite mindre hoppen och gör en grab (ta tag bak på skidan) eller något sånt. Sen är det bara att gå till de större hoppen och testa samma sak. Sen kan du utveckla det med någon 360 eller 540. Du som sätter gränserna.
Håller med där:)
Då du är där och åker kan du ju även ta hjälp av folk i backen! Fråga om tips, fråga om vad du gör rätt och fel:)

Erik_Lundmark sa:
Håller med där:)
Då du är där och åker kan du ju även ta hjälp av folk i backen! Fråga om tips, fråga om vad du gör rätt och fel:)
Helt klart. Sen kan du även kika på filmer och det finns en massa filmer som funkar som guider. Vad du ska tänka på osv.

Du kan tänka på att det är bättre att ta lite (enligt mig) för mycket fart.
I större hopp flyger du då bara lite längre och landningen blir ungäfer samma som en vanlig.
Det är ganska viktigt att trycka ifrån också, speciellt om du ska prova en grab.
Det finns dessutom hundratals olika grabar med olika svårighet.
Det är sedan helt upp till dig vilket hopp som passar bäst. :)

Tack för alla tips :D
Prövade att hoppa lite i bräcke idag, blev en plattlandning eller två. Sen täkte jag pröva ett trick som ngn annan gjorde, gick inte så bra. Ena skidspetsen fastnade lite i landningen så jag vreds runt och körde höften först ner för landningen xD. Gjorde rätt ont, så jag tog de lugnt resten av dan. Ska pröva lite mer i morgon, sen åker jag hem. Fins en liten backe där jag bor så får nöta lite där och sen tilbaka till åre vid påsk.

Kolla på skidfilmer och det du tycker srer bra går du runt och tänker på och fantiserar om hur du skulle gjort det sen testar man och då brukar dte funka ganska ok. Låter dumt men det funkar för mig.

Att det är så svårt att bara köra igång. Detta säger jag inte för att h8a din tråd för sånt tycker jag är såå drygt. Jag är inte duktig men jag började bara hoppa och sedan våga med snurra. Du kommer lära dig på vägen kolla filmer spendera mycket tid att lära dig, ge aldrig upp.

En bra tråd, tänkte själv lägga ut en snarlik men känner att jag fått softa tips och råd från de som svarat ovan. Nu riktigt kliar det i fingrarna, november och en ny säsong kan inte komma fort nog!

Jag började också i princip från början den här säsongen, och jag körde 360 i slutet.
Prova att bara hoppa och typ skaka på skidorna, ta tag i skidorna, vrida och greja för att få bra kontroll i själva hoppet. Sedan är det bara att snurra och göra 180s lite överallt, (railhopp o.s.v). Prova sedan på lite större hopp.
Längre kan jag nog inte tipsa haha. :)

v-larsson sa:
Kolla på skidfilmer och det du tycker srer bra går du runt och tänker på och fantiserar om hur du skulle gjort det sen testar man och då brukar dte funka ganska ok. Låter dumt men det funkar för mig.
visuallisera

Snödjup

Tillbaka
Topp