Lära sig raila.

Gojtan

Medlem
Lära sig raila.
Tjena! Har lite sug på att lära mig raila, tips på bra tutorials? Eller bara allmänna tips?

Tänkte även höra; läst om folk som slipar ner stålkanterna för detta, är det ett måste? Kör lite allmountain/jibbskidor så vill helst slippa:|
(Tänkte även försöka undvika metallrails, känns som att skidorna dör rätt fort då, pvc/boxar borde inte skada lika mycket?)

Mvh

Lära sig raila.
Gojtan sa:
Tjena! Har lite sug på att lära mig raila, tips på bra tutorials? Eller bara allmänna tips?

Tänkte även höra; läst om folk som slipar ner stålkanterna för detta, är det ett måste? Kör lite allmountain/jibbskidor så vill helst slippa:|
(Tänkte även försöka undvika metallrails, känns som att skidorna dör rätt fort då, pvc/boxar borde inte skada lika mycket?)

Mvh
Tjenare

Generella tips är väl att först och främst testa bredare boxar för att få in känslan av att glida och hur fort det går.
Viktigt att poppa ifrån (hoppa) när du åker in i kickern. Vanligt nybörjarmisstag är att man följer med hoppet och dess lutning vilket på så vis leder till för mycket bakåtvikt vilket gör att skidorna "glider ifrån dig" och du trillar baklänges.

Testa stå på marken först och hoppa runt med skidorna 90 grader och landa stadigt med tyngden väl fördelad aningen mer tyng på den skidan som kommer vara först på railen för att minimera risken som jag nämner ovan.
Böj gärna knäna så att du sänkt tyngdpunkten. På så vis blir det lättare att hålla balansen.

Blicken gärna på slutet av boxen.

Lycka till! :)

Lära sig raila.
Tack! Börjat ge mig på boxar, vilket går hyfsat bra ändå! Balansgången får man väl jobba sig fram på, börja med små rails så man inte slår ihjäl sig NÄR man ramlar =D

Någon koll på det jag skrev ang. stålkanter?

Mvh

Lära sig raila.
jeppenator sa:
https://stompittutorials.com/tutorials/how-to-box-slide-for-the-first-time/

Kolla in Stompittoutorials, sjukt mycket jääävligt kvallitativa instruktioner för alla typer av trick!

Denna video länkad i den artikeln går igenom exakt vilka steg man kan ta för att komma igång med boxar och rails :)

/Jesper
Thanks! Gått igenom alla dessa ett X antal gånger nu, blir iväg i lillbacken utanför stan och nöta nu någon dag =D

Tillbaka
Topp