Det finns många roliga och både lätt- och svårbegripliga instruktioner från de som faktiskt kan och de som tror att de kan. Men det är väl alltid svårt att beskriva något som baseras i grund och botten på en känsla. Jag känner på ett sätt när jag åker och det är extremt svårt att förmedla detta på ett bra sätt, andra känner på ett annat sätt.
Vikten framåt eller mitt på?
Personligen fick jag också tipset framåt när jag började åka, tyvärr var det ett beteende som fastnade och skapade en del problem när jag ville komma bortom den hasande svängen, som inte behöver vara fel, vid brant åkning t e x.
Men i ett initierande stadium så håller jag väl med, vikten lite framåt. detta hjälper dig faktiskt i svängen på ett annat sätt oxå. Som en dartpil strävar den tyngsta, mest belastade delen framåt, där har du början på svängen, andra halvan använder du kroppen för att vrida runt. Ha inte för bråttom och kasta inte med armarna vilket resulterar vanligast i ett s k motvrid, enkelt uttryckt, du motarbetar en faktisk vridning av brädan. Detta förutsätter en inte fullt så brant backe då farten tenderar att bli hög, men att hitta känslan för kanten går aningen fortare om man inte har för bråttom.
Detta är min känsla och den behöver kännas bra för dig.
Men som många innan mig sagt.
Ta lektioner, du ångrar det inte.
Väl bemött.