Lära små barn åka skidor

Lära små barn åka skidor
Längd först? Nej. Alpint ger bättre stabilitet och det går att ha kul för barnen UTAN att ha bra teknik och balans som längdskidor kräver.

Sele, rep eller dylikt? Nej. Åk sw framför barnen och skulle det gå för fort för dem hamnar de i armarna på pappa/mamma/skidläreren som åker framför. Man får bra kontakt, och kan leka "följa John" så barnet direkt lär sig att svänga/bromsa för att reglera farten. När barnet ramlar blir det sällan dramatiskt. Är det tok-brant tar man barnet mellan benen nerför det värsta partiet.
Med sele/rep har man sämre kontakt, mindre kontroll och riskerar att åka på barnet när det ramlar.

Lära små barn åka skidor
Att åka med mina barn är det roligaste jag gjort på snö. Och något av det mest frustrerande. Nej men man lär sig en del om sig själv och får minnen av hur man själv har lärt sig. Vissa dagar har det blivit 2 åk innan det är fel på strumpor, pjäxor, väder, backar, farsan, eller vad det nu är. Vissa dagar har man fått åka barnbacke non stop från 9.00-20.00 till stor del switch som Daniel lab. Man har kollat upp i parken och toppen och längtat..Personligen tänkte jag nog att mina barn aldrig någonsin skulle behöva gå i skidskola (det har ju aldrig jag gjort, tror jag) sele?? Man såg ju de som hade det och funderade på om det kanske skulle kunna vara något. Gråtande barn i sele med skrikande föräldrar som tror att det nog var såhär Anja lärde sig. Under tiden jag och min fru funderade på selens vara eller icke så lärde sig våra barn åka utan så....jag gissar att sele allt som oftast är hämmande. Till för de minsta minsta barn som antagligen hellre åkte pulka om de fick välja själva. Sen blev det faktiskt skidskola. Jag vet inte om de lärde sig så mycket där men de hade kul med jämnåriga och fick känna sig som andra kids med såndär cool väst. Samtidigt som morsan och farsan kom tillbaks glada och andfådda efter 1 timme (Nu ska vi åka som när vi var 17) Jag har ett minne av när min egen farsa försökte förklara att jag hade fel viktfördelning, att jag skulle skjuta fram vikten mer så att vikten var mer över mina fötter. Det kändes som det dummaste jag hört och jag vägrade. Det där gick och gnagde i mig och glädjen var borta. Gjorde JAG fel?? Och vad faan vet han om det?? (Jag var väl 9 typ) när farsan inte tittade så försökte jag skjuta fram vikten och så småningom fattade jag, även om jag minsann aldrig tänkte åka sådär som han gör, speciellt inte när han ser. Jaja!!!! Nu är mina ungar lite större och vi har så jäkla kul i snön så ofta det går. Så ha kul. Snacka inte för mycket teknik och skit för tidigt. Låt barnen vara 2 år när de är 2 o s v. Alla barn är inte Sky Brown, Nijah eller Shaun White. Det värsta är såklart om ens barn inte blir interesserad av snösport över huvudtaget. Att man ser att sitt barn lider lite när man åker till fjällen nu igen!!! Min ena har frågat varför vi aldrig åker till något varmt ställe som alla andra....... Då får man offra sig lite och kolla på kitesurfställen och då undrar den andra varför vi inte ska till något kallt ställe?? Ska ni sabba hela säsongen bara för att en enda i familjen vill bada?
I mitt fall är det ganska lugnt, en som är 90% snöbiten och en som är 120% snötokig (lite för mycket faktiskt, deppig när det inte är ett berg utanför fönstret). Ingen av de gillar att paddla !!;! Långtråkigt tydligen,??? (Tycker de nu ja!! men det finns en plan att ändra på den detaljen, hehe)

Läste en artikel i powder för några år sedan. Minns inte rubriken så jag hittar den inte. Den handlade om en förälder (tror det var mamma) som flyttade till en skidort med sina barn. Den ena blev aldrig intresserad av skidor, vandring eller cykling och hade sagt "i'm really not that outdoorsy" vilket fick förälderns värld att rasa lite grann!!

Men den här artikeln summerar väl lite av motivationen hos barn och förälder,??

Lära små barn åka skidor
Jag har aldrig slutat lära mig och jag är 45

Vet inte riktigt om jag kan åka skidor om jag ska vara ärlig. Vet inte vad kriteriet är......nöjer mig med att ha kul...

Lära små barn åka skidor
Båda mina junisar åker, killen som är sex år har åkt sen han var 1,5 och åker nästan obehindrat, inte tävlingsfart men ändå, åker i parken, bland pucklarna och i offpisten om det inte är för svåra förhållanden, han åkte "smör" (egen utsago) i Engelberg i våras (då fem år) och tog sig för egen maskin ner från toppen till dalen, typ 1500m vilket känns bra.
Tjejen som fyller fyra har det lite jobbigare med orken, hon orkade inte hela vägen ner från toppen i Engelberg (kanske inte så oväntat :)) men tyckte det var kul att åka "mjöl" utanför pisterna.

Tror att nyckel är att låta de vara med, om det är kul så är det, ibland så är det bara kul i 15min och ibland hela dagen och det måste man hantera.
Låt barnen leka med prylarna och knata runt hemma på parketten så att de vänjer sig, låt dem skrota och "lär" dem att man kommer att slå sig när man ska lärasig att åka.

Lilltjejen skrotade i stöten i vintras och fick åka skoter ner till läkaren för att bli ihoptejpad men skam den som ger sig, hon var mest sur för att hon inte fick vara ute i backen direkt efteråt när vi förslog fika istället för skidåkning:)
Jag lärde mig åka skidor vid 3 år ålder

Lära små barn åka skidor
Tävling på Freeride: vid vilken ålder lärde sig Magicssg50 åka skidor?
Tips: kan kanske stå i en tråd nära dig!
Ära och berömmelse till vinnaren.

Tillbaka
Topp