Hmm, vet knappt om jag vågar skriva det här i det här forumet men jag är pappa till 3 killar (7, 5 och 3år) som börjat spela hockey. Det gör mig alltså till hockeyfarsa...vilket i det här sammanhanget verkar vara rena skällsordet

Kan jag förstå... Vet inte om just hockeyfarsor är överrepresenterade bland idiotiska idrottsföräldrar men det är klart...man har sett (och hört..) några sköna skräckexempel.
Förutom att ha fått se mina killar börja åka skidor (och utvecklas på skidor) så har jag även haft förmånen att lära ett hundratal barn åka skridskor. Att lära sig åka skridskor är faktiskt inte helt olikt att lära sig åka skidor. Tror exempelvis att barn som lärt sig åka skridskor på hösten har lättare för att lära sig åka skidor när man kommer upp till fjällen på vintern.
Jag ska försöka ge lite tips utifrån hur vi lär våra barn att åka skridskor och hur dom sedan lärt sig åka skidor. Mycket är förmodligen redan sagt i tidigare inlägg men jag hoppas att det kommer fram något nytt som du kan ha nytta av. Du kanske även slipper gå i någon fälla som jag redan trampat i
Den största likheten mellan skridskor och skidor är de yttre förutsättningarna för barnen. Det är, om du inte lyckas med barnpedagogiken och få ut budskapet att "det här är det roligaste som finns": halt, kallt, det gör ont när man ramlar och man får ha på sig utrustning, som om den inte passar och är i ordning, kan ta död på vilket sportintresse som helst. Alltså:
1) Rätt utrustning för ditt barn
Om du har råd att köpa nya prylar varje år så kan du givetvis göra det men det är mycket onödigt (såvida du inte som jag har 3 barn som ska använda allting

. Det viktigaste är ALLTID: Rätt storlek, längd och passform. Hellre begagnade prylar med rätt storlek och längd än nya som köpts "för att växa i". Hyra är ju grymt smidigt... Är skidorna för långa? Byt till ett kortare par och prova igen osv osv.
2) Rätt lärare
Att lära barn åka skidor/skridskor handlar mer om utlärningsteknik än tekniken du lär ut. Bara för att du åkt skidor över hela världen i hela ditt liv och kanske prytt förstasidan på något jubileumsnummer av Åka Skidor innebär det inte att du kan lära en 5-åring åka skidor... En dagisfröken som i princip aldrig stått på ett par skidor är förmodligen bättre på det än dig

Om barnet trivs i en grupp är följaktligen Skidskolan ett ypperligt alternativ, dom är ju bra på både utlärningstekning och tekniken de lär ut (eller skall iallafall vara bra...).
Men...varje barn är en egen individ och den som känner dina barn bäst är givetvis du. Vet du om att du och ditt äldste barn brukar ryka ihop när ni ska prova på nya saker men att det brukar gå bra med det yngsta, släng in den äldsta i Skidskolan och koncentrera dig på den yngsta. Eller varför inte "byta" barn med en kompis och lär upp varandras? Ibland blir man gråtfärdig när man ser vad barnen lär sig bara dom slipper sina egna föräldrar
3) Förbered dig psykiskt på att det kan gå åt h-e
Oftast har man fruktansvärt höga förväntningar på semestern i allmänhet och sina barn i synnerhet: -7 grader, strålande sol, perfekta manchesterbackar och ny utrustning - här ska äntligen åkas skidor....hela familjen tillsammans...och så lägger sig Kalle och gallskriker. Bajs-sport! Han vill hem till stugan och se på Emil i Lönneberga, kastar skidorna i en hög och ger sig av hemåt...
Kan vara skönt att iallafall ha tänkt tanken före det händer? Så kanske du sparar in ett möte med familjeterapeuten...
Barn lär sig olika fort. Det kan verka helt kört men så plötsligt händer det... Och det är j-t coolt när det händer!!
4) Förbered dig på att få kröka rygg
Glöm din egen skidåkning när du lär barnen! Låt inte din frustration över att du inte får pumpa den pudersnö som föll inatt gå ut över barnen. En arg frustrerad lärare främjar inte inlärningen... Ställ in dig på att få kröka rygg hela semestern och ta istället varje åk du får som en gåva från Gud
5) Det här har funkat på mina 3...:
Nu får jag väl hela skidlärar-gänget efter mig..., men så här har mina 3 grabbar lärt sig åka skidor (vid 2,5 till 3,5 års ålder):
a) Rullband upp och rakt ner till pappa som väntar med öppna armar
b) Rullband upp och diagonalt till pappa som springer i sidled (då svänger dom utan att dom vet om det) och tar emot med öppna armar.
c) Knapplift upp och två åk med sele (drag i en rem för att få till en "sväng")
d) Knapplift upp och "Följa Pappa" med glasstrutsvängar ner.
e) Skidskola - Fortsättningsgrupp
Lycka till!