Lätta toppturspjäxor för breda fötter

erikaber100

Ny medlem
Har letat hos vad jag tror är alla fabrikanter efter breda (ca 103 mm läst eller bredare), lätta (1100-1400 g) toppturspjäxor.
Men denna kombinationen verkar vara ganska svår att hitta.

Jag har breda fötter, ca 265mm långa och en lästbredd på 112 respektive 117 mm.
Har idag ett par BD Quadrant som är ganska uttryckta, som jag är väldigt nöjd med. Men ibland upplever jag dom som något tunga, och letar därför efter ett par lättare pjäxor att komplettera med.

Använder idag på ett par BC Navis Freebird 184, med dynafit TLT Radical ST som topptursskidor.

Är medveten om att jag med största sannolikhet måste modifiera pjäxorna, men en pjäxa med stor grundvolym är ju mycket enklare. Alltså fungerar inte att själva foten är i kolfiber eller liknande.

Så är det någon som har en idé vad för pjäxa jag skulle kunna testa?

Har för mig att Scott har en del lite bredare pjäxor som ligger runt 1300 gram, dom finns nog att testa på Alpint i Stockholm om du har vägarna förbi.

Scott cosmos2 hade jag faktiskt helt missat i min research. Verkar ganska intressant, får känna på dem när jag är i Stockholm. Men skulle helt vilja hitta något ännu lättare. Väger drygt 1400 jämfört med mina BD idag på dryga 1700. Nån som har vetskap om någon ännu lättare modell som jag missat?

erikaber100 sa:
Scott cosmos2 hade jag faktiskt helt missat i min research. Verkar ganska intressant, får känna på dem när jag är i Stockholm. Men skulle helt vilja hitta något ännu lättare. Väger drygt 1400 jämfört med mina BD idag på dryga 1700. Nån som har vetskap om någon ännu lättare modell som jag missat?
Dom har en modell som heter OrbitII, jag har inte prövat den, men den verkar ha samma läst som Cosmosen

Hej.
Jag åker sedan tre år på Cosmos och Cosmos 2 pjäxor.
Pjäxorna har jätteskön passform, lite väl raka skaft och tyvärr en på tok för klen låsmekanism för gåläget. Låsmekanismen har gått sönder ett antal gånger för mig. Företaget Scott har varit suveräna att hantera reklamationerna och bytte bland annat ut mina pjäxor mot nästa års modell efter att pjäxorna gått sönder två gånger. Tyvärr har problemet fortsatt även med mina nya Cosmos 2 och de har varit inne för reparation även denna vinter. Detta gör att jag tyvärr måste avråda från köp trots att resten av pjäxan är kanon!

Snödjup

Tillbaka
Topp