Lättviktare + Vertigo G2 ?

charlieC

Ny medlem
Är det bra att välja en damskida som Völkl Vertigo G2 påstås vara om man är en "lättviktare" ? Är ca 180 cm lång och väger ca 60-65 kg.

Jag är inte, normalt sett, propotionell mot min längd i vikt.
Är det nåt jag ska tänka på när jag köper skidor ?

Nån som har några erfarenheter av Vertigo G2 ?
Kantgrepp ?
Stabilitet ?
Off-pist ?

Är det bra skidor ?

Har stått litegrann i valet och kvalet mellan Cross Max 10 och Vertigo G2:an.

Men Cross Max:en verkar väldigt hård.

Tja! Känner inte till Vertigo G2, men kör själv på Vertigo G31 som är en räser-hård skida...åtminstone för mig som är 178cm/66kg, men ack vad härligt att kunna bränna på som en skållad råtta i pisterna utan att det börjar fladdra så där tråkigt. Jag tror inte att Crossmax 10 är en särskilt hård skida...körde själv på x-scream series innan och tycker att den är för mjuk i pisten. Men självklart är allt beroende på hur aggresivt du åker. Köp dock hellre en lite hård skida att utvecklas på än en som du snart tycker är för mjuk. God flax!

Völkl G2 20-20 är en 20 % lättare och 20 % mjukare skida än G31 som killen ovan har kört. Det de har gjort är att andvända en lätt kärna när de byggt skidan. Skidan har dock ett utmärkt isbett och fartstabilitet och om du jämför den med Crossmaxen så är det inget snack. Du får betydligt mycket mera skida i G2 än Crossmax. Köp G2 och du har en skida som du kommer att trivas med över hela berget på hårt som mjukt underlag.

Tack för svaren!

Blev ett par Carver V3.

Rätt nöjd med köpet.
De skall sättas på prov nästa vecka (v 11) i Åre. Det ska bli mkt spännande!

Tillbaka
Topp