Joye
Aktiv medlem
Lavin Åre Västerskutan 2013
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vart hittar du att han var vid liv? Bara hittat att han var hittad men ingen info om tillstånd.gubbfan sa:Jag ser nu i bladet att den 3,dje killen hittats vid liv! Hoppas han inte har fått men för livet.
Även Aftonbladet ha rapporterat detta. Väldigt tragisktMendel sa:Han har avlidit enligt Rapport nyheterna.
Som Hans Gerremo sa i TV4 News, 20:10, gäller lavinskalan i områden där liftburen åkning gäller (om jag inte tolkat fel), toppen av västerskutan är svår att ni direkt via lift..gubbfan sa:Vid halv fyratiden då jag passerade inom synhåll pågick en massiv sökning med sond. Offret hade enligt uppgift ingen tranciver.
Oförklarligt hade Skistar nedgraderat lavinskalan till 2. Vilket jag starkt ifrågasätter. Jag frågade även en gubbe i Olympiagondolens topp om dom inte angivit fel på tavlan.
Att man på 3 dagar kan minska en 4 till en 2,a är ytterst märlkigt. Hela berget är ju ordentligt skiktat efter all nederbörd i samband med nästan stormvindar. Det aktuella området är ju en läsida som fått enorma mängder drivsnö.
En jättlavin spontan, hade gått på Hällfjället med ungefär samma exponering, där jag passerade vid 12 tiden efter ett åk på baksidan.
Nu kan man ju inte skylla Skistar för en olycka utanför pisten. Men en 2,a ger ju definitivt fel signaler beträffande den allmänna lavinfaran för den oinvigde.
Det har ju den gågna veckan varit onormalt stor lavinaktivitet i hela området, både spontana och sprängda.
Det kommer sökert att bli diskussioner efter denna förmodligen tragiska olycka.
Enbart läkare får dödförklara en person och man ska säkra identitet också. Därefter försöker man hålla inne på denna informationen tills dess att man har kunnat nå anhöriga med präst el dyl som kan stanna kvar med dem efter att polisen har gett dem dödsbeskedet, därefter släpper man ut alla fakta till media.gubbfan sa:Ok, jag kanske drog fel slutsats av att formuleringen var att personen överlämnats till sjukvården innebar att han var vid liv. Annars borde väl formuleringen vara an annan.
Sonder för åkare ja, pistörer väljer väl utrustning efter sin erfarenhet precis som alla andra yrkesgrupper, har bla hört att de föredrar stål före aluminium pga att det håller bättre när man använder den ofta.la_grave sa:Han hittades alltså på 2,5 meters djup. De flesta sonder är väl 2,4 m. Även med min 3 meters sond krävs det man trycker ner den hela vägen för att hitta någon som ligger så djupt. Är 2,5 meter för djupt för att en hund ska hitta eller varför var det inte en hund som hittade honom?
"Vi gick in på en tvåa i dag som sedan stod kvar. Men just i det här området gör vi över huvud taget ingen bedömning, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef på Skistar."Lowe71 sa:Verkar väldigt konstigt om lavinbedömningen som görs inte också skulle gälla för den offpist som finns i direkt anslutning till liftområdet (även om det krävs att man hikar lite), Sen kommer ju Skistar aldrig att bli ansvarig för olyckor som sker utanför liftområdet men åkarna i det här fallet hade ju knappast tagit sig till västerskutan om dom inte åkt upp med liften. På samma sätt förutsätter jag att den lavinbedömning som görs i Hemavan även gäller Kobåset som inte heller nås direkt från liften. Både Åre och Hemavan är ju duktiga på att marknadsföra sin offpist så ett visst ansvar har dom ju trots allt.
Nejtarifa08 sa:Hade offret tranciever? Ngn som vet?
Nu är det ju så här att lavinbedömning skall göras av den själv som åker offpist. Mycket lokala variationer finns på ett berg. Kan man inte göra en relevant riskbedömning själv eller har tillräcklig lokalkännedom skall man avstå att åka eller hyra en guide.Lowe71 sa:Verkar väldigt konstigt om lavinbedömningen som görs inte också skulle gälla för den offpist som finns i direkt anslutning till liftområdet (även om det krävs att man hikar lite), Sen kommer ju Skistar aldrig att bli ansvarig för olyckor som sker utanför liftområdet men åkarna i det här fallet hade ju knappast tagit sig till västerskutan om dom inte åkt upp med liften. På samma sätt förutsätter jag att den lavinbedömning som görs i Hemavan även gäller Kobåset som inte heller nås direkt från liften. Både Åre och Hemavan är ju duktiga på att marknadsföra sin offpist så ett visst ansvar har dom ju trots allt.
Om nu Skistar/Strömma inte är intresserade av att göra lavinbedömingar av de fjällområden som dom gör enkelt tillgängliga för folk som varken har kunskap att vistas i eller vett att hålla sig borta från lavinterräng kan man ju hoppas att Naturvårdsverket återupptar sina prognoser. Är mycket på tur i Norge och den tjänst dom har där som heter varsom.no är väldigt bra.gubbfan sa:Nu är det ju så här att lavinbedömning skall göras av den själv som åker offpist. Mycket lokala variationer finns på ett berg. Kan man inte göra en relevant riskbedömning själv eller har tillräcklig lokalkännedom skall man avstå att åka eller hyra en guide.Lowe71 sa:Verkar väldigt konstigt om lavinbedömningen som görs inte också skulle gälla för den offpist som finns i direkt anslutning till liftområdet (även om det krävs att man hikar lite), Sen kommer ju Skistar aldrig att bli ansvarig för olyckor som sker utanför liftområdet men åkarna i det här fallet hade ju knappast tagit sig till västerskutan om dom inte åkt upp med liften. På samma sätt förutsätter jag att den lavinbedömning som görs i Hemavan även gäller Kobåset som inte heller nås direkt från liften. Både Åre och Hemavan är ju duktiga på att marknadsföra sin offpist så ett visst ansvar har dom ju trots allt.
Det kanske är provocerande, med det som just hänt bevisar mitt påstående
Om du tittar noga så sitter det oftast små pinnar längs de preparerade pisterna. Innan för dessa pinnar ansvarar anläggningen för "säkerheten". Utanför dessa pinnar kör du på egen risk ... hur svårt kan det vara att förstå? Jag blir sååå trött!Berggrund sa:@Paul-martin
Du verkar jobba i patrullen. Skulle det inte vara en idé att ha "ski area boundary" skyltar i systemet och informations skylt på t.ex. toppen angående var det görs säkring av laviner och vad som gäller för bedömning?
Detta skulle väll vara win win? Folk vet exakt när de passerar ut ur området och skistar får ryggen fri. Många "blåbär" följer spår utan att ha en aning om vad som sker. Vill absolut inte påstå att det var det som hände här men har sett det massor med gånger.
Det är dessutom inte många ställen det skulle behövas på. Ni behöver ju inte sätta skyltar runt hela skutan utan bara på strategiska platser.
Det är en bra idé med offpistinfo och det är något som diskuterats flera gånger. Frågan är bara vart man ska dra gränsen, och framförallt vart man ska sätta informationen och vart man inte ska sätta den. Vi har ju tydligt skyltat ut våra vanligaste offpiståk som ingår i vårt ansvarsområde och som är lavinfarliga. Det är ju på sätt och vis lite av det du menar.Mountain_Man sa:Om du tittar noga så sitter det oftast små pinnar längs de preparerade pisterna. Innan för dessa pinnar ansvarar anläggningen för "säkerheten". Utanför dessa pinnar kör du på egen risk ... hur svårt kan det vara att förstå? Jag blir sååå trött!Berggrund sa:@Paul-martin
Du verkar jobba i patrullen. Skulle det inte vara en idé att ha "ski area boundary" skyltar i systemet och informations skylt på t.ex. toppen angående var det görs säkring av laviner och vad som gäller för bedömning?
Detta skulle väll vara win win? Folk vet exakt när de passerar ut ur området och skistar får ryggen fri. Många "blåbär" följer spår utan att ha en aning om vad som sker. Vill absolut inte påstå att det var det som hände här men har sett det massor med gånger.
Det är dessutom inte många ställen det skulle behövas på. Ni behöver ju inte sätta skyltar runt hela skutan utan bara på strategiska platser.
/MM
Varför är det viktigt?Paul-Martin sa:Tankar går till anhöriga och vänner. Det är det viktigaste just nu
Problemet ligger inte i vad en 2:a innebär textmässigt, problemet är att det alldeles för ofta "ropas varg" i Åre. Dvs att skalan ligger kvar (av lättja?) på t ex en 3:a när det är stenhårt och ren is i hela systemet och det skulle krävas en mindre atomladdning för att rubba mer än ytlagret. Detta gör att allt under en 4 uppfattas som "säkert".Paul-Martin sa:LAVINSKALA UTGIVEN AV SLAO - GÄLLER FRÅN OCH MED 2013
"2 - MÅTTLIG
Farliga föhållanden i delar av terrängen. Bedöm snötäcket och terrängen noggrant, identifiera och undvik de farligaste platserna.
Det är möjligt för människor att utlösa laviner, men spontana laviner är osannolika.
Små laviner i delar av terrängen eller stora laviner på enstaka platser."
ORDAGRANT! Läs om rekommendationen, sannolikheten och storlek/utbredning i Lavinskalan innan ni smutskastar oss som jobbar med säkerhet för alla skidåkare.
Instämmer med flertalet forumläsare/skrivare här ovan som hävdar att man har eget ansvar. De lokala skillnaderna är stora i snön. I Åre har vi skidåkning i alla väderstreck och på ett spann av tusen höjdmeter. Man måste kunna bedömma läget och planera sin åkning utifrån det. Vill man ha tips om säker offpiståkning kan man ta kontakt med skidpatrullen som gärna kan tipsa om det. Det finns väldigt mycket offpiståkning i lutningar där laviner inte kan gå.
Det som hänt är tragiskt. Tankar går till anhöriga och vänner. Det är det viktigaste just nu, samt att vi kan lära av denna tragiska händelse.
Martin
Kändes plötsligt som att det är dags att pensionera 2,65 sonden och köpa... ???Hasse_Lindborg sa: