Lavin Åre Västerskutan 2013

Vid halv fyratiden då jag passerade inom synhåll pågick en massiv sökning med sond. Offret hade enligt uppgift ingen tranciver.
Oförklarligt hade Skistar nedgraderat lavinskalan till 2. Vilket jag starkt ifrågasätter. Jag frågade även en gubbe i Olympiagondolens topp om dom inte angivit fel på tavlan.
Att man på 3 dagar kan minska en 4 till en 2,a är ytterst märlkigt. Hela berget är ju ordentligt skiktat efter all nederbörd i samband med nästan stormvindar. Det aktuella området är ju en läsida som fått enorma mängder drivsnö.
En jättlavin spontan, hade gått på Hällfjället med ungefär samma exponering, där jag passerade vid 12 tiden efter ett åk på baksidan.
Nu kan man ju inte skylla Skistar för en olycka utanför pisten. Men en 2,a ger ju definitivt fel signaler beträffande den allmänna lavinfaran för den oinvigde.
Det har ju den gågna veckan varit onormalt stor lavinaktivitet i hela området, både spontana och sprängda.
Det kommer sökert att bli diskussioner efter denna förmodligen tragiska olycka.

gubbfan sa:
Jag ser nu i bladet att den 3,dje killen hittats vid liv! Hoppas han inte har fått men för livet.
Vart hittar du att han var vid liv? Bara hittat att han var hittad men ingen info om tillstånd.

Edit: Såg att DN skrivit det nu. Resten har dock kvar samma; "ingen info om tillstånd".

Senast ändrad:
Dock bör påpekas att DN citerar Poilsen som enbart skriver: "En person anträffades i rasfältet kl 16.30. Personen är överlämnad till sjukvården. Polisen har inga uppgifter om skadebilden." på sin hemsida.

Ok, jag kanske drog fel slutsats av att formuleringen var att personen överlämnats till sjukvården innebar att han var vid liv. Annars borde väl formuleringen vara an annan.

gubbfan sa:
Vid halv fyratiden då jag passerade inom synhåll pågick en massiv sökning med sond. Offret hade enligt uppgift ingen tranciver.
Oförklarligt hade Skistar nedgraderat lavinskalan till 2. Vilket jag starkt ifrågasätter. Jag frågade även en gubbe i Olympiagondolens topp om dom inte angivit fel på tavlan.
Att man på 3 dagar kan minska en 4 till en 2,a är ytterst märlkigt. Hela berget är ju ordentligt skiktat efter all nederbörd i samband med nästan stormvindar. Det aktuella området är ju en läsida som fått enorma mängder drivsnö.
En jättlavin spontan, hade gått på Hällfjället med ungefär samma exponering, där jag passerade vid 12 tiden efter ett åk på baksidan.
Nu kan man ju inte skylla Skistar för en olycka utanför pisten. Men en 2,a ger ju definitivt fel signaler beträffande den allmänna lavinfaran för den oinvigde.
Det har ju den gågna veckan varit onormalt stor lavinaktivitet i hela området, både spontana och sprängda.
Det kommer sökert att bli diskussioner efter denna förmodligen tragiska olycka.
Som Hans Gerremo sa i TV4 News, 20:10, gäller lavinskalan i områden där liftburen åkning gäller (om jag inte tolkat fel), toppen av västerskutan är svår att ni direkt via lift..
Väldigt tråkigt det som hänt men att lägga det på att lavinskalan endast var en 2:a är fel. då det berörda området inte håller sig inom ramarna för skalan.

Sen självklart tråkigt när det slutar på detta sätt!

Jag håller med gubbfan , jag tog mitt första åk i björnenliften vid 12 och kommenterade då 2an till tjejen som också reagerade över det. Det konstiga är att vad jag kan komma ihåg så har jag inte sett en lägre siffra än 3 på hela säsongen .

Den senaste veckan har vi ju haft en temperatur växling från -3 till +5 och nu står det -18 i taxin.
det snöade runt 1.3m tung snö lör-mån.
Och i början av veckan så hörde jag om vindar på skutan på 55m/s. Copperhill skakade och dörrarna fungerade inte så vi fick köra in i garaget och släppa in kunderna den vägen.

Dock hade inte en trea avskräckt tillräckligt så känns ju rätt orelevant

Vila i frid

Senast ändrad:
gubbfan sa:
Ok, jag kanske drog fel slutsats av att formuleringen var att personen överlämnats till sjukvården innebar att han var vid liv. Annars borde väl formuleringen vara an annan.
Enbart läkare får dödförklara en person och man ska säkra identitet också. Därefter försöker man hålla inne på denna informationen tills dess att man har kunnat nå anhöriga med präst el dyl som kan stanna kvar med dem efter att polisen har gett dem dödsbeskedet, därefter släpper man ut alla fakta till media.

Han hittades alltså på 2,5 meters djup. De flesta sonder är väl 2,4 m. Även med min 3 meters sond krävs det man trycker ner den hela vägen för att hitta någon som ligger så djupt. Är 2,5 meter för djupt för att en hund ska hitta eller varför var det inte en hund som hittade honom?

Ganska säker på att definitionen för skidområdet enligt SLAO är "område som man kan glida till från en öppen lift och från vilket man kan glida tillbaka till öppen lift" men jag kan fel. Huruvida detta gäller aktuellt område har jag inte den blekaste aning om. Som alltid tråkigt som bara den när sådant händer. :(
Kanske kan det få personerna som tog beslut om att dra tillbaka finansieringen för det svenska lavinprognos programmet att tänka om, så kanske denna tragiska händelse fört nått gott med sig.

Mina tankar till de anhöriga.

svar till La_grave
Hänvisar till ett svar jag fått av en bergsguide vid ett tidigare tillfälle.
Lavinhunden har svårt att hitta offret om det är många andra människor som redan har vistats i området. Skulle gissa på att många redan hade försökt söka innan de fick upp en hund. Hunden vet då inte vad den ska leta efter.
Detta är hur jag förstod det hela. Angående detta specifika fall har jag ingenting att komma med. Men teorin kring lavinhunden känns inte helt galen..

RIP

Cillo: Meningslös definition isåfall, ungefär som att trottoar definieras som "område som du kan gå på". Jag tycker definitionerna skall hållas enkla, tydliga och lättförståeliga, offpist aldrig skall sägas betyda något annat än att du själv måste ta fullt ansvar för dig egen säkerhet.

la_grave sa:
Han hittades alltså på 2,5 meters djup. De flesta sonder är väl 2,4 m. Även med min 3 meters sond krävs det man trycker ner den hela vägen för att hitta någon som ligger så djupt. Är 2,5 meter för djupt för att en hund ska hitta eller varför var det inte en hund som hittade honom?
Sonder för åkare ja, pistörer väljer väl utrustning efter sin erfarenhet precis som alla andra yrkesgrupper, har bla hört att de föredrar stål före aluminium pga att det håller bättre när man använder den ofta.

Senast ändrad:
Bedömningen av lavinfara görs i området man kan nå genom att glida på skidor från en öppen lift och sedan glida tillbaka till området. Den som hajkar är utanför det området. T.ex. baksidan, blåsten, västerskutan, hällfjället.
Det som har hänt är oerhört tragiskt. Man har helt och hållet ansvaret själv när man ger sig ut utanför pisten.
Man ska ju definitivt inte åka i lavinterräng utan kunskap, sällskap och rätt utrustning.
Att skylla detta tragiska dödsfall på anläggningen är som att skylla på polisen om någon dör i trafiken för att de kör för fort. Vi människor tar risker ibland. Vi gör misstag. Tyvärr.
Vet inte varför hundarna inte hittade den drabbade skidåkaren. Tre lavinhundar sökte flertalet gånger genom området. Han hittades vid sondning. Vi var 18 st som grävde fram honom och det tog omkring 45 minuter trots att vi jobbade så fort vi kunde. Även om han hade haft transceiver och hade blivit lokaliserad fortare så hade det varit ett väldigt svårt utgångsläge. Han hittades längst in på den naturliga hylla som går ungefär mitt på västerskutan. Han låg med huvudet på ungefär 2,5m djup. En riktigt farlig terrängfälla.
Räddningsinsatsen gick väldigt bra och var effektiv. Totalt var vi uppskattningsvis 80 man.
Tänk efter före, använd lavinutrustning och var rädda om varandra.

Verkar väldigt konstigt om lavinbedömningen som görs inte också skulle gälla för den offpist som finns i direkt anslutning till liftområdet (även om det krävs att man hikar lite), Sen kommer ju Skistar aldrig att bli ansvarig för olyckor som sker utanför liftområdet men åkarna i det här fallet hade ju knappast tagit sig till västerskutan om dom inte åkt upp med liften. På samma sätt förutsätter jag att den lavinbedömning som görs i Hemavan även gäller Kobåset som inte heller nås direkt från liften. Både Åre och Hemavan är ju duktiga på att marknadsföra sin offpist så ett visst ansvar har dom ju trots allt.

Senast ändrad:
Lowe71 sa:
Verkar väldigt konstigt om lavinbedömningen som görs inte också skulle gälla för den offpist som finns i direkt anslutning till liftområdet (även om det krävs att man hikar lite), Sen kommer ju Skistar aldrig att bli ansvarig för olyckor som sker utanför liftområdet men åkarna i det här fallet hade ju knappast tagit sig till västerskutan om dom inte åkt upp med liften. På samma sätt förutsätter jag att den lavinbedömning som görs i Hemavan även gäller Kobåset som inte heller nås direkt från liften. Både Åre och Hemavan är ju duktiga på att marknadsföra sin offpist så ett visst ansvar har dom ju trots allt.
"Vi gick in på en tvåa i dag som sedan stod kvar. Men just i det här området gör vi över huvud taget ingen bedömning, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef på Skistar."

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article16386158.ab

Till Lowe_71
Den typen av antagande som du gör, om du tror att man t.ex. i Hemavan tar med kobåset i sin bedömning är farlig. Det ska man absolut inte anta. Speciellt i Hemavan där större delen av systemet ligger på en helt annan aspekt än kobåset.
Förra året gjordes lavinriksbedömningar för de populära offpist områdena under vintern. Men det var inte i SLAO:s regi, utan under Fjällsäkerhetsrådet. Tanken var att detta skulle fortsätta i år, men de utlovade pengarna från, jag tror det var Naturvårdsverket, drogs tillbaka.

Återigen väldigt tragiskt. Många tankar till familj och vänner till den avlidna.

Jag personligen köper definitionen av lavinbedömningen även om baksidan skulle kunna diskuteras då det blir enorm dubbelmoral då man både pistar och tolkar upp folk på den.Att det skulle bli deras ansvar att säkra för att man tar lift till hiken köper jag inte. Det blir lite som att ge vägverket skuld om det går lavin på getryggen (vet att liknelsen inte är fulländad)

Dessutom borde det kanske sättas upp tydliga skyltar a la Nordamerika "här slutar skidområde, ingen lavinsäkring" eller liknande. Väldigt många åkare har inte en aning om vad för definition som gäller.

Jag tycker dessutom att det skulle behövas en diskussion om inte något organ skulle ansvara för sprängning av sidor med hög fara och besöksfrekvens under exceptionellt hög risk. Detta borde i min värd kanske vara polisens. Men frågan är om det skulle vara samhällsekonomiska fördelar med detta. Faktum är att vi har ett dödsfall varannat år i lavin och förmodligen räddar förbättring av vägen till åre fler än lavinsäkring.

Varför är det så mycket snack om denna lavinskala. Alla med lite erfarenhet vet att risken för laviner kan vara helt olika beroende på väderstreck, terrängfällor osv. Även fast det var en 2a enligt skistar så är det ju inte det på hela fjället. Att sen åka på ett ställe där det blåst in massa snö, dagar efter stormvindar och temperaturskiftningar utan korrekt utrustning är inte speciellt bra hur som helst. Man ska absolut inte skylla på skistar. Killen tog en risk, om han var medveten om det vet jag inte, men speciellt smart var det tyvärr inte.

Jag hoppas att det här blir en väckarklocka för alla som tror att anläggningarnas "lavinvarning" kan användas som någon form av säkerhetsbevis. Glöm det ... ras- och lavinrisken kan vara extremt lokal! På ena sidan en kulle kan det vara hur stabilt som helst medan det på andra sidan är direkt livsfarligt. Man måste, måste, måste göra en egen bedömning och kan aldrig förlita sig på vad anläggningen anger. Den slutsats man kan dra av anläggningens lavinvarning är egentligen bara att är det 4 eller 5 på skalan ska man sannolikt inte ens ge sig ut utanför pisten (såvida man inte har mycket goda kunskaper kombinerat med lokalkännedom).

Jag var i Trysil innan jul och anläggningen angav 2 på lavinskalan trots att det på vissa sluttningar var uppenbart lavinfarligt och vinddriven snö brast spontant, och på andra sluttningar var det hur stabilt som helst ... bara ett exempel!

/MM

Lowe71 sa:
Nu är det ju så här att lavinbedömning skall göras av den själv som åker offpist. Mycket lokala variationer finns på ett berg. Kan man inte göra en relevant riskbedömning själv eller har tillräcklig lokalkännedom skall man avstå att åka eller hyra en guide.
Det kanske är provocerande, med det som just hänt bevisar mitt påstående

gubbfan sa:
Lowe71 sa:
Nu är det ju så här att lavinbedömning skall göras av den själv som åker offpist. Mycket lokala variationer finns på ett berg. Kan man inte göra en relevant riskbedömning själv eller har tillräcklig lokalkännedom skall man avstå att åka eller hyra en guide.
Det kanske är provocerande, med det som just hänt bevisar mitt påstående
Om nu Skistar/Strömma inte är intresserade av att göra lavinbedömingar av de fjällområden som dom gör enkelt tillgängliga för folk som varken har kunskap att vistas i eller vett att hålla sig borta från lavinterräng kan man ju hoppas att Naturvårdsverket återupptar sina prognoser. Är mycket på tur i Norge och den tjänst dom har där som heter varsom.no är väldigt bra.

LAVINSKALA UTGIVEN AV SLAO - GÄLLER FRÅN OCH MED 2013

"2 - MÅTTLIG
Farliga föhållanden i delar av terrängen. Bedöm snötäcket och terrängen noggrant, identifiera och undvik de farligaste platserna.
Det är möjligt för människor att utlösa laviner, men spontana laviner är osannolika.
Små laviner i delar av terrängen eller stora laviner på enstaka platser."

ORDAGRANT! Läs om rekommendationen, sannolikheten och storlek/utbredning i Lavinskalan innan ni smutskastar oss som jobbar med säkerhet för alla skidåkare.
Instämmer med flertalet forumläsare/skrivare här ovan som hävdar att man har eget ansvar. De lokala skillnaderna är stora i snön. I Åre har vi skidåkning i alla väderstreck och på ett spann av tusen höjdmeter. Man måste kunna bedömma läget och planera sin åkning utifrån det. Vill man ha tips om säker offpiståkning kan man ta kontakt med skidpatrullen som gärna kan tipsa om det. Det finns väldigt mycket offpiståkning i lutningar där laviner inte kan gå.

Det som hänt är tragiskt. Tankar går till anhöriga och vänner. Det är det viktigaste just nu, samt att vi kan lära av denna tragiska händelse.

Martin

@Paul-martin
Du verkar jobba i patrullen. Skulle det inte vara en idé att ha "ski area boundary" skyltar i systemet och informations skylt på t.ex. toppen angående var det görs säkring av laviner och vad som gäller för bedömning?
Detta skulle väll vara win win? Folk vet exakt när de passerar ut ur området och skistar får ryggen fri. Många "blåbär" följer spår utan att ha en aning om vad som sker. Vill absolut inte påstå att det var det som hände här men har sett det massor med gånger.
Det är dessutom inte många ställen det skulle behövas på. Ni behöver ju inte sätta skyltar runt hela skutan utan bara på strategiska platser.

Berggrund sa:
@Paul-martin
Du verkar jobba i patrullen. Skulle det inte vara en idé att ha "ski area boundary" skyltar i systemet och informations skylt på t.ex. toppen angående var det görs säkring av laviner och vad som gäller för bedömning?
Detta skulle väll vara win win? Folk vet exakt när de passerar ut ur området och skistar får ryggen fri. Många "blåbär" följer spår utan att ha en aning om vad som sker. Vill absolut inte påstå att det var det som hände här men har sett det massor med gånger.
Det är dessutom inte många ställen det skulle behövas på. Ni behöver ju inte sätta skyltar runt hela skutan utan bara på strategiska platser.
Om du tittar noga så sitter det oftast små pinnar längs de preparerade pisterna. Innan för dessa pinnar ansvarar anläggningen för "säkerheten". Utanför dessa pinnar kör du på egen risk ... hur svårt kan det vara att förstå? Jag blir sååå trött!

/MM

Mountain_Man sa:
Berggrund sa:
@Paul-martin
Om du tittar noga så sitter det oftast små pinnar längs de preparerade pisterna. Innan för dessa pinnar ansvarar anläggningen för "säkerheten". Utanför dessa pinnar kör du på egen risk ... hur svårt kan det vara att förstå? Jag blir sååå trött!

/MM
Det är en bra idé med offpistinfo och det är något som diskuterats flera gånger. Frågan är bara vart man ska dra gränsen, och framförallt vart man ska sätta informationen och vart man inte ska sätta den. Vi har ju tydligt skyltat ut våra vanligaste offpiståk som ingår i vårt ansvarsområde och som är lavinfarliga. Det är ju på sätt och vis lite av det du menar.
Vi har ju skidåkning i alla väderstreck och vägen ut ur pist och in i offpist... ja det är ju varenda millimeter av skidområdet det. Men, vi kan ju alltid bli bättre. Vi gör vårt bästa och försöker alltid ta till oss tips, kritik och information som kan föra oss framåt säkerhetsmässigt.

Sen vet jag inte om det är så klokt att gå ut med exakt information om vart vi spränger och inte. Det är lätt hänt att det missuppfattas, att man tolkar en sprängd sluttning som en säker sluttning. Så är det inte. Sprängningen sker ju i preventivt syfte i lavinområden, den sker i områden där vi befarar att en eventuell lavin kan nå en markerad pist, men sprängningen är ju också en form av snökontroll för oss. Ett belastningsprov. Många gånger kan sprängresultatet säga ganska mycket om snöns stabilitet, tillsammans med vad vi ser när vi gräver snöprofiler, åker skidor på berget, om vi har sett spontana eller mänskligt utlösta laviner etc etc.

Ja, det var bara lite tankar. Jag är inte den främste experten på detta hos oss, och kanske inte den som bör yttra mig på det här viset, men så här jobbar vi. För att citera den gamle drift- och säkerhetschefen Nalle Hansson "tänk säkerhet - tänk omtanke"...

Att till den som är intresserad att få information ang lavinläget är det ju enklast att nå ut med en app kopplad till Skistar. Lika den App, White risk , som SLF det Schweiziska lavinforskningsinstitutet använder. Där anger man olika lavinskalor med avvikelser för speciella typer av terräng med bedömning kopplad till lutning, exponering , lägesorientering, och orsak tex drivsnö, som ju är den största orsaken till lavinfara i de Svenska fjällen.
Årefjällen är ju ett ganska begränsat område där man åker offpist. Skutans baksida, Västerskutan, Hällfjället, Totthummeln Tyskhuvudet osv.
Om viljan finns skulle det ju inte vara särskilt svårt.
Det svåra är ju att få folk att fatta allvaret i de bulletiner och varningar som ges ut. Där kunde ju TV Åre göra en insats i stället för de ganska löjeväckande varningar som utdelades de dagar det var en 4 a på skalan under början på denna veckan som gick då det rätta hade varit att uppmana offpiståkare utan genuin kunskap att hålla sej i skinnet.

Senast ändrad:
Paul-Martin sa:
LAVINSKALA UTGIVEN AV SLAO - GÄLLER FRÅN OCH MED 2013

"2 - MÅTTLIG
Farliga föhållanden i delar av terrängen. Bedöm snötäcket och terrängen noggrant, identifiera och undvik de farligaste platserna.
Det är möjligt för människor att utlösa laviner, men spontana laviner är osannolika.
Små laviner i delar av terrängen eller stora laviner på enstaka platser."

ORDAGRANT! Läs om rekommendationen, sannolikheten och storlek/utbredning i Lavinskalan innan ni smutskastar oss som jobbar med säkerhet för alla skidåkare.
Instämmer med flertalet forumläsare/skrivare här ovan som hävdar att man har eget ansvar. De lokala skillnaderna är stora i snön. I Åre har vi skidåkning i alla väderstreck och på ett spann av tusen höjdmeter. Man måste kunna bedömma läget och planera sin åkning utifrån det. Vill man ha tips om säker offpiståkning kan man ta kontakt med skidpatrullen som gärna kan tipsa om det. Det finns väldigt mycket offpiståkning i lutningar där laviner inte kan gå.

Det som hänt är tragiskt. Tankar går till anhöriga och vänner. Det är det viktigaste just nu, samt att vi kan lära av denna tragiska händelse.

Martin
Problemet ligger inte i vad en 2:a innebär textmässigt, problemet är att det alldeles för ofta "ropas varg" i Åre. Dvs att skalan ligger kvar (av lättja?) på t ex en 3:a när det är stenhårt och ren is i hela systemet och det skulle krävas en mindre atomladdning för att rubba mer än ytlagret. Detta gör att allt under en 4 uppfattas som "säkert".

När vi gick sondkedja i Val Thorens för några år sen räckte inte min 265-probe alltid. Där hade iaf pistörerna med sig 5-meters fasta sonder i stora travar. Finns inte sånt i svenska anläggningar med? De man har med sig i backen är ju till för kamraträddning i mindre laviner ändå.

Tillbaka
Topp