Lavin Chamonix Mars 2013

Lavin Chamonix Mars 2013
hela den sidan av le tour var avstängd på förmiddagen, när de väl öppnade upp varnade pistvakterna med hårda ord för att offpisten var extremt lavinfarlig. Le tour är ju ganska flackt på många ställen och det fanns "säker" puderåkning, ändå såg man flera gånger folk som åkte under stora drivhängor i de branta delarna av berget, blåste extremt mkt i de övre delarna. Jag lämnade området efter ett "mellan pisterna" åk då det kändes väldigt ostabilt, sved lite för det var galet mkt puder.

Kändes som en 5a nästan hade varit på sin plats.

Lavin Chamonix Mars 2013
Vi som bor här nere (chamonix) har försökt få reda på mer nu ikväll men inte lyckats....

Har flera gånger under säsongen skällt ut folk som inte tagit hänsyn till omständigheterna när de åker off-pist.
Ofta så riskeras andras liv också när man åker.

Besynnerligt att det är stor andel svenskar som omkommit i Laviner i alperna i år.....

Lavin Chamonix Mars 2013
Och idag dog en person men i svenska fjällen. Länk
Har det varit hårdare rapportering i media i år eller är det ovanligt många skandinaver som är med i lavinolyckor denna säsong?

Lavin Chamonix Mars 2013
Influence sa:
Besynnerligt att det är stor andel svenskar som omkommit i Laviner i alperna i år.....
Detta var anledningen till att jag frågade efter statistik för lavinincidenter. Känslan man har är att svenskar är överrepresenterade men det skulle vara intressant att styrka detta med statistik.

Lavin Chamonix Mars 2013
gubbfan sa:
Joye sa:
Ännu en gång, någon som vet mer?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-lavinskadad-i-alperna

Kan passa på och fråga var man hittar statistik för antalet lavintillbud (i alperna) för i år?
http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/unfaelle_aktuell/index_DE
denna statistik fran Schweiz visar tydligt nagot som är värt att tânka pa, att av 13 olyckor med lavin sa var 1 med en 4a pa den 5gradiga skalan, 2 olyckor sa var graderingen en 3a resten 2or, ja vad säger det er?

7 av olyckorna uppges vara vid backcountry/mountaineering, vid en finns ingen uppgift , 5 olyckor vid offpist, troligtvis lättatkomlig fran lift, da längre hike med hudar troligtvis uppges som mountaineering (obs jag vet inte jag tror),, jag ska se om nagon liknande sammanställning finns för frankrike,, Schweizarna är ju annars ett föredömme när det gäller att halla koll om man jämför med frankrike och Italien.

nationaliteten pa offren uppges inte här, men I procent räknat sa tror jag Svenskar är överrepresenterade, Svenskar är generelt sett väldigt duktiga skidakare och vill aka mer offpist,, men att ge sig utanför i brantare hang när det är satt en 4a det har jag inte ord för,, tragiskt är det iallafall att en olycka har inträffat

Senast ändrad:
Lavin Chamonix Mars 2013
Onlytelemark sa:
gubbfan sa:
Joye sa:
Ännu en gång, någon som vet mer?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-lavinskadad-i-alperna

Kan passa på och fråga var man hittar statistik för antalet lavintillbud (i alperna) för i år?
http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/unfaelle_aktuell/index_DE
denna statistik fran Schweiz visar tydligt nagot som är värt att tânka pa, att av 13 olyckor med lavin sa var 1 med en 4a pa den 5gradiga skalan, 2 olyckor sa var graderingen en 3a resten 2or, ja vad säger det er?

7 av olyckorna uppges vara vid backcountry/mountaineering, vid en finns ingen uppgift , 5 olyckor vid offpist, troligtvis lättatkomlig fran lift, da längre hike med hudar troligtvis uppges som mountaineering (obs jag vet inte jag tror),, jag ska se om nagon liknande sammanställning finns för frankrike,, Schweizarna är ju annars ett föredömme när det gäller att halla koll om man jämför med frankrike och Italien.

nationaliteten pa offren uppges inte här, men I procent räknat sa tror jag Svenskar är överrepresenterade, Svenskar är generelt sett väldigt duktiga skidakare och vill aka mer offpist,, men att ge sig utanför i brantare hang när det är satt en 4a det har jag inte ord för,, tragiskt är det iallafall att en olycka har inträffat
Föröskte få ut lite info hur det sett ut under ett längre perspektiv. På de senasste 22 åren har den ungefär dött 20 personer varje säsong genom olyckor i bergen i Schweiz. Än så länge har 15 personer dött denna säsongen. Med tanke på att det är mycket kvar av säsongen samt att under sommaren sker det ofta olyckor så ligger nog denna säsongen i Schweiz lite i överkant när vi pratar om dödsfall.

Dock tror jag inte att svenskarna är överrepresenterade om vi tittar på hela alperna. Det sker olyckor ständigt med dödsfall av icke Svensk nationalitet, grejen är att detta aldrig kommer till de svenska medierna eller ens här på freeride. Dock är det möjligt att antalet svenskar som dör i laviner ökat pga av allt fler idag åker off-pist och tar riskerna. För mig en naturlig utveckling ungefär som att desto fler som kör bil desto fler råkar ut för olyckor och dör.

Lavin Chamonix Mars 2013
Ja, se bara på den andra nyheten i Cham, en pappa och son förolyckades när dom var och utforskade glaciären till fots (!!!).

Lavin Chamonix Mars 2013
Jävligt ignorant av Puderslaktarn att kalla alla som åker skidor med 4/5 på skalan för idioter. Det är isåfall du som är idioten som inte fattar att det visst går bra att åka skidor trots hög lavinrisk. Och som någon annan sa, en överhängande majoritet lavinolyckor sker med 2 eller 3 på skalan. Hur beter du dig själv när det är en 2:a på skalan?

Mycket tråkigt med alla dödsfall :( Tankar till de anhöriga.

Senast ändrad:
Lavin Chamonix Mars 2013
FF sa:
Jävligt ignorant av Puderslaktarn att kalla alla som åker skidor med 4/5 på skalan för idioter. Det är isåfall du som är idioten som inte fattar att det visst går bra att åka skidor trots hög lavinrisk. Och som någon annan sa, en överhängande majoritet lavinolyckor sker med 2 eller 3 på skalan. Hur beter du dig själv när det är en 2:a på skalan?

+1

Lavin Chamonix Mars 2013
Onlytelemark skrev: jag ska se om nagon liknande sammanställning finns för frankrike,, Schweizarna är ju annars ett föredömme när det gäller att halla koll om man jämför med frankrike och Italien.

Onlytelemark, vad är detta för fördomar???:( I Frankrike har man jättebra koll på laviner. du kan kolla http://www.anena.org/5463-bilan-des-accidents-d-avalanche-2012-2013.htm om du kan franska.

Jag kan också dra lite statistiker som tror jag är två år gamla:
54% av dödsolikor sker vid risk 3 och bara 12% vid risk 4. Det dör i snitt ca 30 pers per år.
De som dör i laviner är:
Män 90%
Lokala åkare 50%
Proffs 20%
Utlänningar 25%
Varför dem? Jag gissar att testosteron är farligare än bergen.
Dessutom åker offren mycket. jag antar att utlänningarna är säsongare.
de flesta tror att de har kunskap men det stämmer inte. Jag har sällan sett oguidade grupper som åker med rätt beteende.
En del har kunskap men förnekar gärna faran tror jag. Under lavinutbildningarna pratar man mer och mer om guidens beteende och de metoder som finns för att minska risken. Det gäller att kunna använda sina kunskaper och att inse att de inte räcker.

Väldigt sorgligt i alla fall men unga som går bort...

Lavin Chamonix Mars 2013
FF sa:

Exakt! Ett problem med lavinskalan är att den är så onyanserad. Ett berg har fyra sidor, fyra sidor där såväl sol som vind kan ha olika effekt.

Lavin Chamonix Mars 2013
grodan05 sa:
Onlytelemark skrev: jag ska se om nagon liknande sammanställning finns för frankrike,, Schweizarna är ju annars ett föredömme när det gäller att halla koll om man jämför med frankrike och Italien.

Onlytelemark, vad är detta för fördomar???:( I Frankrike har man jättebra koll på laviner. du kan kolla http://www.anena.org/5463-bilan-des-accidents-d-avalanche-2012-2013.htm om du kan franska.

Jag kan också dra lite statistiker som tror jag är två år gamla:
54% av dödsolikor sker vid risk 3 och bara 12% vid risk 4. Det dör i snitt ca 30 pers per år.
De som dör i laviner är:
Män 90%
Lokala åkare 50%
Proffs 20%
Utlänningar 25%
Varför dem? Jag gissar att testosteron är farligare än bergen.
Dessutom åker offren mycket. jag antar att utlänningarna är säsongare.
de flesta tror att de har kunskap men det stämmer inte. Jag har sällan sett oguidade grupper som åker med rätt beteende.
En del har kunskap men förnekar gärna faran tror jag. Under lavinutbildningarna pratar man mer och mer om guidens beteende och de metoder som finns för att minska risken. Det gäller att kunna använda sina kunskaper och att inse att de inte räcker.

Väldigt sorgligt i alla fall men unga som går bort...
Ooops nu har jag trampat en fransman pa târna, det ber jag om ursäkt för,, tack för länken, jag förstar lika bra franska som du kan Svenska minst,, nu hamnar vi offtopic verkligen,,
Jag har bott till ocH fran i frankrike mer en 30 ar och pa heltid sedan 10ar, driver ett företag pa byggsidan (Kakel, klinker och VVS) vi är verksamma i samtliga fransktalande länder i Europa plus Spanien,,

Det kan väl inte vara en hemlighet att organisation och ordning vad gäller det mesta ligger efter i de latinska länderna (spanien Italien och frankrike) vid en jämförelse

Fransmännen tror gärna bara för att man har en sjujävla byrâkrati med högar av papper sa innebär det att man har koll nä du Grodan05 sa funkar det inte,,, men din länk var bra :)
Och det du skriver om lavinkunskap och beteende är helt rätt,, men det är ju inte sa konstigt med tanke pa ditt yrke,,

Senast ändrad:
Lavin Chamonix Mars 2013
Onlytelemark sa:
la_grave sa:
Onlytelemark sa:
Svenskar är generelt sett väldigt duktiga skidakare och vill aka mer offpist
Det är de inte alls det.
aha vilken nationalitet kan visa upp i procent räknat fler duktiga skidakare (Freeriders) en Sverige (och Norge) ?
Du skrev generellt - då ska ju tiotals procent av befolkningen leva upp till det aktuella kriteriet - men rimligen borde såväl Österrike som Schweiz ha en betydligt högre andel skickliga skidkåkare än Sverige/Norge.

Lavin Chamonix Mars 2013
Onlytelemark sa:
Det kan väl inte vara en hemlighet att organisation och ordning vad gäller det mesta ligger efter i de latinska länderna (spanien Italien och frankrike) vid en jämförelse

Fransmännen tror gärna bara för att man har en sjujävla byrâkrati med högar av papper sa innebär det att man har koll nä du Grodan05 sa funkar det inte,,, men din länk var bra :)
Du får gärna tycka vad du vill om Frankrike utan att argumentera, fast det inte är rätt tillfälle men just nu snackar vi lavinkunskap och det som är relevant är ju att man i Frankrike hittar bra statistiker och att man har utvecklat bra vertyg som exempelvis en lavinriskbeskrivning som kompleterar och nyanserar lavinskalan. kolla här: http://france.meteofrance.com/france/MONTAGNE?MONTAGNE_PORTLET.path=montagnebulletinneige/DEPT05
Det beskrivs vilka sluttningar är farligare beroende på höjd och väderstreck och förklarar vilka typer av laviner man kan förvänta sig (flak, slasksnö, osv...). Det hjälper åkare att planera sina turer. I Sverige får man nöja sig men en lavinskala som endast gäller inom ett skidsystem förutom i åre där lavincentret gör ett bra jobb. Fransmän behöver inte vara stolta över det, det är helt naturligt eftersom skidåkningen är ett stort intresse och en marknad.
I Frankrike har man koll på mat, vin, kultur, kärlek och laviner... ;)
Är svenska åkare duktiga? efter att ha jobbat med svenskar i 10 år kan jag säga att de i snitt åker bra dvs att de klarar sig tillräckligt bra för att åka offpist och de är väldigt offpistintresserade. Problemet är bristen på lavinkunskap. Det finns samma problem bland fransmän och många andra nationaliteter men många svenskar vill åka offpist. Bland franska guider brukar man dra skämt om att pistörerna använder sig av svenka åkare för att spränga laviner och säkra skidområdena...
Det som är viktigt just nu är att vi offpistnördar blir oavsett nationalitet mer sugna på att skaffa sig kunskap och att vi blir ärliga mot oss själva och börjar inse att vi ofta förnekar lavinfaran.

Lavin Chamonix Mars 2013
Saxat ur Piste hors.
Can we learn from the latest avalanche death ?
Saturday, 23 March 2013

On the 19th March 2013 a snowboarder was caught in an avalanche while riding at Le Tour. He was carried several hundred meters and then buried 1.8m under the surface. He was subsequently dug out by a rescue team and flown to Sion hospital in the Rhone Valley where he was later pronounced dead.

It was a tragic loss of life, but was just one of many this season across the Alps. So far, over 40 people have been killed in avalanches in the 2012/2013 winter season. Some of the victims have been unlucky; others have been completely reckless. So, if we are to take anything positive from this most recent accident, we need to study the events that led to it and the decisions made that day.

Below are a number of FACTS about the incident:

Date: 19 March 2013

Location: Les Jeurs area, just North East of the Tete de Balme chair, Domaine de Blame, Chamonix. Avalanche initiated around 2060m on a convexity and slid to 1800m. The victim was carried into a massive wind-scoop, and deep-buried under the debris.

Angle of slope: Consistently 35-40 degrees

Aspect of Slope: North

Number of people caught: 1

Number of people in group: 1

Was the rider equipped with safety gear ? Yes, he was fully equipped, and initiated his airbag. However, the terrain trap meant that he was still deep-buried.

Recent weather and avalanche risk (taken from internet forecasts and tweets):

16 Mar: Blue sky, very cold, stable weather. 2/5>1600m, 1/5<1600m.
17 Mar: Overcast, strong foehn wind blowing in Chamonix. 3/5>3500m, 2/5<3500m.
18 Mar: Poor Visibility, and heavy snow in Chamonix. Windy at altitude. 2/5 increasing to 3/5.
19 Mar: Blue skies. 4/5>2300m, 3/5<2300m.

Avalanche Academy Forecast Tweets for the day (sent 18 Mar): PART 1. 4/5>2300m, 3/5<. Surface+buried slab at alt, notably on NW-NE-SE asps. Spont+triggered slides likely on steeps
PART2. Couloirs likely to purge with big slides, even more likely on sunny asps. GO STEADY FOLKS - IT'S SERIOUS UP THERE
NB: It is rare that we tweet so much detail in a forecast that we need to use 2 tweets.

Further thoughts:

Having seen several photos taken by the rescue team on the day of the incident it is notable how many people had been skiing the back bowls of Le Tour. This area is renowned for avalanche danger and terrain traps yet there are dozens of tracks in the photos. There were also numerous other avalanches triggered in the area that day by skiers and boarders. All appear to be on steep slopes that have been subjected to loading by the prevailing wind. However, they all ran out onto even ground where the debris spread out.

So what can we learn from this ? There are several key lessons:

1. Never ride alone off-piste. EVER.
2. Always plan your day to minimise the avalanche risk. If particular slopes have been identified as high risk, plan your day to ride elsewhere.
3. Always select your terrain carefully to avoid convexities (possible trigger points), and terrain traps.
4. As avalanche risk increases, decrease the angle of slope you are prepared to ride.
5. Although airbags increase your chance of survival they do not elminate all risk and are often useless in terrain traps.

We still have 6 more weeks until the lifts close for the end of season in Chamonix. Lets hope that we dont have any more avalanche accidents.

More News...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp