Lavin,Val Disere

freeride_nu

Aktiv medlem
Lavin,Val Disere
Jag var i Val Disere vecka 2 i år.Fanns en hel del bra skidåkning.Hade snöat 4-5 dm samma helg vi kom.Andra dagen åkte vi Grand Vallon uppe i Le Fornet.En lavin gick.En svensk kille som hette Melker var med i lavinen.Vi hittade han ganska snabbt men han var ändå medvetslös.Är det någon här som vet om han överlevde.Senast vi hörde något så låg han i koma på sjukhuset i Annecy,fyra dagar efter olyckan.

En sak ska ni veta lavinräddning är en fruktansvärd upplevelse,så skämta inte om det
,utan ta laviner på allvar.Åk aldrig, och det menar jag, ALDRIG utan sändare,spade och sond.

Ha en bra vinter allesammans.
mvh
Stefan

Lavin,Val Disere
Risken för att utlösa en lavin där det lutar under 25 grader är nästan obefintlig, 25 grader är lutningen på många av de brantare backarna i Svenska fjällen, alltså kan man åka ganska schyst åkning utan att riskera livet, blir det väldigt mycket lössnö så måste det givetvis luta för att man skall kunna svänga men om det börjar luta över 35 grader så rinner ofta snön bort, och lutar det över 45 grader är lavinfaran oftast ganska sällsynt eftersom det hela tiden rasar snö och förstör lagren under....

Dvs skall man åka så kan man välja: Flackt eller mycket brant, mitt emellan är alltid störst risk - dock är det sällan som det lutar 45 grader eller mer i Sverige, vi har ju rulle vara - en cool ränna som lutar över 50 grader vid insteget och behåller lutningeen nästan hela vägen.... Den är bäst att åka i april maj när rännan är frusen och lavinrisken nästan noll (Ligger i Kebnekaise, snacka med Peter Mågård, han fixar helikopterturer där för lata syltryggar med veka själar...;)

Cz!

Lavin,Val Disere
Jag har en kompis som var i St:Anton hela förra säsongen och han körde ganska mycket offpist. han sket helt i allt som hette lavinutrustning dvs. spade, tranciver och sånt. I alla fall så hamnade han i en lavin efter ett tag. Ok, det gick bra. hAn gled bara med en 20 30 meter men efter det så tror a jag att han började tänka efter. han körde inte brantare än vanligt när det hände och han var totalt oförberedd.
Dvs. man ska aldrig vara säker, jag tänker i alla fall inte köra offpist i vinter om jag inte har såna prylar(sond, spade, tranciver... ) Ok, det är ganska dyrt att köpa men tro faan att man tycker att det är värt det när det behövs! ( man kan aldrig vara nog säker...)

Lavin,Val Disere
Var i val D nu v.7. Vi åkte en hel del offpist och som alla vet så var lavinrisken där mycket hög då. En natt snöade det 50cm. Men eftersom jag åkte med ucpa så ingick guide, sändare, sond och spade. Helt kanon. Det var nån här ovanför som sa att det var ofarligt om lutningen var under 25 grader. Skitsnack! Det gäller också att ha koll ovanför sig. T.ex finns det en hängdriva, är det brant o.s.v. Har en lavin väl startat så slutar den inte bara för att det är 25 grader. Man fick lära sig en hel del om laviner när man var nere med ucpa! Ett kalastips till alla!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp