Lavin

abstinens

Ny medlem
Lavin
Hejsan skulle någon som kan mycket om laviner och väldigt detaljerat berätta om vad det är som händer om man hamnar i en lavin.
Har funderat lite på detta och är intresserad av att lära mig mera.

vill ha så många svar som möjligt

Lavin
I senaste numret av Svenska Turistföreningens tidning, TURIST finns en riktigt bra artikel i ämnet. Rekommenderas

(Jag skojar inte, TURIST pendlar visserligen mellan offpist på Nuolja och Cafébesök i Grönköping, men det som skrivs om skidåkning håller hög klass!)

MVH/MM

PS! Iofs. bygger väl artikeln på att man ska undvika att dras med i en lavin. Men det kanske kan vara intressant ändå! DS.

Lavin
Lagom länge...
Har hört att 92% av de som förs mer i en lavin är vid livet efter 15 minuter. Men det spelar ju ingen roll om ma inte kan gräva upp dom.

Vad lär vi oss av detta? gräv upp kompisar.

Lavin
Snö innehåller en hel del syre. Problemet är dock att din utandningsluft under snötäcket kommer att skapa en ishinna kring den lilla luftficka som du (förhoppningsvis) lyckats skapa kring munnen. Resultatet är givetvis kvävning. Det finns en väst kallad Avalung där en person som hamnar i en lavin ska kunna andas genom ett munstycke och genom att inandningsluften får koldioxiden bortfiltrerad så kan en person överleva längre. Intressant som idé och fungerar säkert i teorin. I praktiken gissar jag dock att det kan bli svårt att få tag på munstycket när man ligger låst i en omöjlig position utan att kunna röra vare sig armar eller ben. Men men... bättre än inget alls kan tänkas. Läs mer på http://www.avalung.com

Lavin
Att gräva i en lavin med bara händerna är omöjligt även om det är pudersnö, det beror på att snön pakas så hårt.

Men om man kommer i en lavin och under snö och tumlar runt, är det då inte svårt och veta vad upp å ner är eller har koppen nån förmåga som man vet vad upp å ner är?

Lavin
Eftersom en ishinna bildas kring munnen och täpper till vägen för det ack så begärliga syret, borde man kunna frusta ut den varma, isbildande utandningsluften genom ena mungipan och dra in frisk och kall luft genom den andra. Lösningen på lavin/syreproblement? Nobelpris? Skulle tro det!

Lavin
Efter 15 minuter drabbas man av koldioxidförgiftning (om man inte ligger i porös snö = ovanligt vad jag förstått). Med en Avalung klarar man syresättningen och koldioxidseparationen tills man dör av nedfrysning (~2-3 timmar). Tranceivers i all ära, men ska man överleva behövs en Avalung eller att kompisarna har spadar om de ska hinna gräva ut dig, annars hittar de bara liket! Det är givetvis inte meningen att man skall föra munstycket till munnen efter att blivit begravd. Jag kan referera till den Årepistör som i dagens DN berättade att han fört händerna till ansiktet "som han lärt sig" för att skydda andningsvägarna när han fördes med i en lavin. Om man inte är helt paralyserad bör man klara av att bita fast i en munstycke (som är utdragbart).

Lavin
Mcgyver fixar också en kanon av staven som han skjuter ut nödflagg med.... det kan vara något. Köp en air bag! Det finns ryggsäckar som blåser upp sig som ballonger och skall hålla dig så ytligt som möjligt. Man skulle kunna pilla på en funktion som flyger. då kan man ju sväva upp ur snön. om man inte redan är ihjälslagen av snön förstås.

Lavin
Superstar: Om du inte lyckas hitta dina kompisar och gräva upp dem inom en kvart beror det på en eller flera av följande alternativ:

1) Du vet inte hur din tranciever fungerar och lyckas därför inte lokalisera din kamrat i tid.

2) Du har ingen spade och kan därför inte gräva upp din kamrat i tid.

3) Lavinen är för stor för att du ska hinna gräva upp din kamrat inom femton minuter.

Är det alternativ 1) eller 2) (eller en kombination) som är aktuellt är det enkelt avhjälpt: se till att öva mycket och under någorlunda realistiska förhållanden samt att ha rätt utrustning.

Är det alternativ 3) som gäller är det med allra största sannolikhet så att kamraten redan är död när du lyckas gräva fram honom/henne, antingen på grund av kraften i lavinen eller trycket från snömassorna ovanifrån.

Alltså: en Avalung är inget att investera sina surt förvärvade slantar i. Satsa istället på bra trancievers/spade/sond och öva mycket, speciellt med flera nedgrävda trancievers i bökig terräng.

Lavin
Det har ju kommit nån kul grej nu som man kan köpa om man vill det är något sorts rör som man kan andas igenom vilket leder till att inte koldioxid halten inte blir så hög lika snabbt, bra grej att ha om man har tänkt att ligga under snön mer än i 15 min.

Snödjup

Tillbaka
Topp