Lavinarbete 100 poäng!

IvanTheMan

Medlem
Lavinarbete 100 poäng!
Hej jag ska skriva mitt projektarbete 100 poäng om laviner...
Nån som vet bra littewratur eller folk man kan snacka med för att få lite vägledning typ?
Nån som vet!?
jag vill ha hjälp

Lavinarbete 100 poäng!
På din förra fråga om samma ämne så fick du detta svar med två litteraturtips om laviner:

Laviner - en handbok
En handbok från Fjällsäkerhetsrådet späckad med fakta. Innehåller en allmän del, en fördjupning med bland annat meteorologi och snöns egenskaper samt en yrkesinriktad del om förebyggande arbete och räddning.
ISBN: 91-620-1209-6

Lavinfarliga områden i fjällen
Här visas att ett GIS-baserat lavinvarningssystem kan användas för att identifiera lavinfarliga områden. Systemet är bra både för kortare prognoser och för långsiktig planering vid skidanläggningar och inom räddningstjänsten och försvarsmakten.
ISBN: 91-620-5120-2

Båda dessa böcker finns på www.miljobokhandeln.com

Sen kan det ju alltid vara ide att prata med experter på området, tex fjällräddningen, pistörer, pistörerna i abisko har ju under vinterna haft dagliga rapporter på internet, kolla med dom.

//Mattias

Lavinarbete 100 poäng!
Prata med Peter Mågård som finns här under "Experten" Han är väl minst sagt kunnig i ämnet!! På gränsen till, för att inte säga är, en auktorietet inom gebitet.
Han har även skrivit en del av kapitlen i "Laviner - en handbok" som omtalades tidigare. Den boken är en mycket bra start vill jag säga.

Jocke

Lavinarbete 100 poäng!
Tackar så mycket för hjälpen har fått tag i "laviner - en handbok"
verkar mycket bra!
jag ska även kolla med "experten"....verk bra
tacxk!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp