Lavinfara i Abiskos pister!

Har hört ryktesvägen att något i närheten av Vassitjokka släppt ner över väg och järnväg..vilket gör att min planerade uppfärd till gränsen ikväll fick senareläggas lite..

Nojlas
Eller Sveriges längsta? Snabbast är den väl i alal fall inte. 2,0 som vi brukar säga.

Edit, på centralbyrakratens tid var det 1,8

Senast ändrad:
Perfekt då att Abisko har i snitt 2 pistörer per skidåkare i systemet och mer sprängmedel än gruvan i Kiruna och resterande världens gruvdrift tillsammans.

Noulja är inget fjäll, snarare en konvex vindpinad kulle. Att skidåkningen efter den här stormen skulle bli så otroligt bra verkar minst sagt osannolikt. Möjligt att man kan få några fina svängar nere i den flacka men ack så täta skogen. Anmärkningsvärt att STF/Banverket fortfarande håller igång den här pseudoverksamheten. Kittelfjäll har 100 ggr fler besökare, minst lika komplex terräng och 0 pistörer ...

Lowe
Är väl inget fel på Kittelfjäll, men det betyder ju inte att det inte finns mycket fina åk på Nuolja efter snöfall. Fråga nedfartörerna om du inte hittar.

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
Lowe
Är väl inget fel på Kittelfjäll, men det betyder ju inte att det inte finns mycket fina åk på Nuolja efter snöfall. Fråga nedfartörerna om du inte hittar.
Inom en radie på ca 25 mil runt Abisko hittar man kanske världens finaste skidterräng, hundratals åk som alla är längre, brantare och bättre än alla åken på Noulja tillsammans. Men gillar man att åka lift i en kvart för att få köra nedför en 200 meter konvex slänt rakt ner i fjällbjörkskogen från helvetet så visst, Noulja har allt!

Jo, absolut, väldigt fin skidåkning i hela området. Vad är problemet? 25 mil behöver man ju inte åka. Säg tio så täcker du in fjordarna runt Narvik och Kebnekaiseområdet.
Men påståendet 200 meter slänt visar ju att du ändå missat något.

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
Jo, absolut, väldigt fin skidåkning i hela området. Vad är problemet?
Men påståendet 200 meter slänt visar ju att du ändå missat något.
Problemet som jag ser det är att man helt i onödan lurar in folk i lavinfarlig terräng som inte ens bjuder på särskilt bra åkning. Kartan ljuger inte, det är ungefär 200 fallhöjdsmeter från bergstation ner till björkskogen. Jämför med t.ex Östsidan på Tjåmuhas, 700 m rakt i falllinjen utan varken björkskog, pistörer eller linbana. 25 mil täcker in Sarek, Lofoten, Vesterålen, Senja, Lyngen, Tamokdalen...osv

Senast ändrad:
Hur ska du ha det, var det flakt eller lavinfarligt? Kombon är rätt ovanlig.
För övrigt är även åkningen på Tjåmuhas kass emellanåt, liksom den kan vara på alla världens berg. Och nej, åkningen tar inte slut vid skogen på Nuolja.

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Jag förstår inte vad du har emot pistörer? Vad är det som gör skidåkningen bättre av att det inte skulle finnas skidpatrull?
Skidåkningen blir bra mycket bättre om det inte finns nån lift... :) Och då finns det ju inte heller nån skidpatrull..

Vilket visar att du inte hittar den bra åkningen på Nuolja. Kör du till exempel Bingo vidare ned i stråk 17 så har du bra åkning i fallinjen hela vägen ned till banvallen.

Jo, jag har också åkt Tjåmuhas ostsida, och det är ett häftigt åk. Runt om i världen finns otroligt många fina skidåk. Men det gör ju inte Nuoljas åk varken bättre eller sämre.
Min flickvän är ju inte ful bara för att Scarlett Johansson är snygg.

En gissning, har du flugit Heliskiing i Abisko?

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Vilket visar att du inte hittar den bra åkningen på Nuolja. Kör du till exempel Bingo vidare ned i stråk 17 så har du bra åkning i fallinjen hela vägen ned till banvallen.
Känns som jag kan hitta ett likande åk på vilken sketen bergsknalle som helst i Norge. Och att åka ner i en lavinränna rakt mot banvallen känns inte som särskilt lockande... Är det sådana vägval man får lära sig på lavinkurs..:)

ville-vessla sa:
Jo, jag har också åkt Tjåmuhas ostsida, och det är ett häftigt åk. Runt om i världen finns otroligt många fina skidåk. Men det gör ju inte Nuoljas åk varken bättre eller sämre.
Min flickvän är ju inte ful bara för att Scarlett Johansson är snygg.

En gissning, har du flugit Heliskiing i Abisko?
Tjåmhuas är väl knappast nödvändlig att åka heli till, 6 km är ju snabbt sprunget om det är skoterspår upp till tältlägret.

Hade Noulja legat i Danmark hade det varit ett grymt freerideparadis. N ligger det istället omringat av berg som är större, brantare och bättre! Jämfört med Scarlett är dom flesta tjejer fula....

Senast ändrad:
lowe
Det är klart att du kan hitta långa, branta åk på många fjäll, men de flesta har inte en lift. Ändå lite ovanligt att kritisera en skidanläggning för att de har en lift, (om än den är patetisk i dina ögon.)
Ingen har väl påstått att fjället Nuolja saknar motstycke, vi säger bara vi gillar skidåkingen där. Stora åk, faktiskt, om man hittar. (ok för ett nordiskt fjäll med lift)

Onödigt att tjafsa egentligen du låter egentligen som en skidåkare som skulle kunna uppskatta skidåkningen på Nuolja.

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
lowe
Det är klart att du kan hitta långa, branta åk på många fjäll, men de flesta har inte en lift. Ändå lite ovanligt att kritisera en skidanläggning för att de har en lift, (om än den är patetisk i dina ögon.)
Ingen har väl påstått att fjället Nuolja saknar motstycke, vi säger bara vi gillar skidåkingen där. Stora åk, faktiskt, om man hittar.

Onödigt att tjafsa egentligen du låter egentligen som en skidåkare som skulle kunna uppskatta skidåkningen på Nuolja.
All respekt till er som gillar Noulja, men det finns inga stora åk det berget än hur bra man hittar...

Ändå ganska intressant att skidåkningen är bättre där det inte finns liftar.
Man tycker ju att liftarna borde byggas där det finns bra skidåkning.
Snacka om att t.ex. Val´thorens gjorde en felsatsning som byggde en hel stad där det är dålig skidåkning. Måste ju gå med brakförlust...lr?

Tjafsa ni medan det blåser och snöar som fan. Nästa helg åker jag till gränsen och då skall det ha snöat 50 cm till och vara klart och fint väder.

Skall höra med nedfartörerna på torsdag om de sprängt några laviner.

zantarf sa:
Ändå ganska intressant att skidåkningen är bättre där det inte finns liftar.
Man tycker ju att liftarna borde byggas där det finns bra skidåkning.
Snacka om att t.ex. Val´thorens gjorde en felsatsning som byggde en hel stad där det är dålig skidåkning. Måste ju gå med brakförlust...lr?
Där det är finns ra skidåkning går det sällan att bygga liftar, för brant/vindutsatt. Val Thorens är inget undantag. Åkningen i omliggande Vanoise nationalpark är långt bättre än den du hittar i närheten av liftarna.

Sen kan man undra hur man i Abisko resonerar när man smäller upp lavinrisken till en 5:a. Okej att det blåser orkan men det lär ju inte vara lavinrisk 5 på hela berget för den skull. (All elevations, all aspects brukar väl gälla för en 5:a) Men det är klart att om lavinrisken bara gäller dom konvexa östsluttningarna är den väl alltid hög. Och hur i hela friden ska man kunna hitta "fantastisk skidåkning" efter den här stormen är för mig en gåta. Betongsnö och vindpackat lär det dock finnas gott om. Det blir något snedvinklat när man går ut i media och varnar för extrem lavinfara i fjällen och sen visar det sig att den bedömningen i själva verket handlar om Nouljas läsluttningar...

Lowe71 sa:
Sen kan man undra hur man i Abisko resonerar när man smäller upp lavinrisken till en 5:a. Okej att det blåser orkan men det lär ju inte vara lavinrisk 5 på hela berget för den skull. (All elevations, all aspects brukar väl gälla för en 5:a) Men det är klart att om lavinrisken bara gäller dom konvexa östsluttningarna är den väl alltid hög. Och hur i hela friden ska man kunna hitta "fantastisk skidåkning" efter den här stormen är för mig en gåta. Betongsnö och vindpackat lär det dock finnas gott om. Det blir något snedvinklat när man går ut i media och varnar för extrem lavinfara i fjällen och sen visar det sig att den bedömningen i själva verket handlar om Nouljas läsluttningar...
Nu tog du ju i alla fall diskussionen till en relevant nivå. Skitsnacket om vilken fjäll som har bäst åkning är egentligen helt meningslös men här satte du fingret på en intressant fråga.

De SLAO anslutna skidanläggningarna som bedömer lavinrisk gör det för ett område som går att nå genom att glida ut från den högsta öppna liften och sedan glida tillbaka till skidanläggningen. Det gör att en anläggning som Nuolja faktisk bara bedömer för väderstrecken SO-NO. Att leva upp till ett eventuellt kriterium med "All elevations, all aspects" blir då omöjlig. Rent krasst så skulle ett sådant kriterium diskvalificera de flesta svenska skidanläggninar som bedömer lavinrisk från nivå 5. Ska vi ta bort den sista nivån för svenska skidanläggningar?

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Lowe71 sa:
Nu tog du ju i alla fall diskussionen till en relevant nivå. Skitsnacket om vilken fjäll som har bäst åkning är egentligen helt meningslös men här satte du fingret på en intressant fråga.

De SLAO anslutna skidanläggningarna som bedömer lavinrisk gör det för ett område som går att nå genom att glida ut från den högsta öppna liften och sedan glida tillbaka till skidanläggningen. Det gör att en anläggning som Nuolja faktisk bara bedömer för väderstrecken SO-NO. Att leva upp till ett eventuellt kriterium med "All elevations, all aspects" blir då omöjlig. Rent krasst så skulle ett sådant kriterium diskvalificera de flesta svenska skidanläggninar som bedömer lavinrisk från nivå 5. Ska vi ta bort den sista nivån för svenska skidanläggningar?
Vilka kriterier använder man vid bedömingen av lavinrisken på SLAOS anläggningar? "Mänskligt utlösta och spontana laviner mycket troliga." är väl mer den samlade bedömingen av lavinrisken.

I våras var väl det extrem lavinrisk ett tag när värmen kom i maj men då var dom flesta av Slaos liftanläggningar stängda för säsongen.

Ska man ha kvar 5:an bör den nog användas mer varsamt. Det är risk att man får ett "Peter och vargen"-syndrom där lavinskalan tappar all relevans om man använder den felaktigt.

I

På tal om "Peter och vargen"-syndromet borde man ju även ta bort 1 på lavinskalan i norden för jag tror aldrig jag sett den användas.

Var en dag i trysil under försäsongen innan jul. Knappt nån snö nånstans och den som fanns satt tryggt och fint mellan stenarna. Snödjupet var väl ca 20 cm och stendjupet ca 50... Ändå var lavinfaran en tvåa. Det känns ganska typiskt nordiskt: "Även om det är en etta sätter vi en tvåa för säkerhets skull". Snacka om att tappa förtroende...

vilket jävla pappersvändande det här blev om vem som kan göra det största QQ i textform.

TOPIC någon?

jag tycker det är spännande med 5/5 i lavinskalan då man sällan ser det. Hade det ett par gånger i österrike förra våren och de dagarna såg man laviner, in action, en handfull gånger. Hur säkrar de berget efter en 5:a? Det måste gå åt mängder med sprängmedel i svenska mått mätt?

Kom just upp till gränsen, efter att ha kört kolonn 1,5 timme från Björkliden:) Kan meddela att det är nått så djävulskt med snö här uppe!

evil sa:
På tal om "Peter och vargen"-syndromet borde man ju även ta bort 1 på lavinskalan i norden för jag tror aldrig jag sett den användas.

Var en dag i trysil under försäsongen innan jul. Knappt nån snö nånstans och den som fanns satt tryggt och fint mellan stenarna. Snödjupet var väl ca 20 cm och stendjupet ca 50... Ändå var lavinfaran en tvåa. Det känns ganska typiskt nordiskt: "Även om det är en etta sätter vi en tvåa för säkerhets skull". Snacka om att tappa förtroende...
Jag vill inte ta bort 1:an men däremot lära de som bedömer att använda den! Kan bara hålla med att det allt för ofta höjs från Liten till Måttlig risk, "det kanske trots allt är möjligt att någon utlöser en lavin".

Men varför inte ta bort den? Parcs Canada har en 3-gradig skala, inte en lavinriskskala utan Terrain Travel Advisory, med tre steg: bra förhållanden för turande, sketchiga förhållanden för turande och dåliga förhållanden. Det bästa skulle väl vara att bara ha två steg, ja eller nej. Tyvärr är vi inte där än med vår bedömningsförmåga, och vi kommer nog aldrig att hamna där heller.

Här är lavinskalan
1. LITEN: Mänskligt utlösta laviner osannolika. Spontana laviner mycket osannolika. I allmänhet säkert att färdas i terrängen. Iakttag normal försiktighet.
2. MÅTTLIG: Mänskligt utlösta laviner möjliga. Spontana laviner osannolika. Var försiktig i lavinterräng*.
3. BETYDANDE: Mänskligt utlösta laviner sannolika. Spontana laviner möjliga. Var mycket försiktig i lavinterräng*.
4. STOR: Mänskligt utlösta eller spontana laviner troliga. Undvik att färdas i lavinterräng*.
5. EXTREM: Mänskligt utlösta och spontana laviner mycket troliga. Färdas inte i lavinterräng* eller i närheten av sådan.
Här i frankrike sker de flesta lavinolyckor när det är en 3a på skalan, varför?, jo för vid 5 stänger anl de delar som är utsatta, vid 4 är folk oftast försiktiga, men 3a då händer något i hjärnan på de flesta skidåkare/snowboarders,
"Mänskligt utlösta laviner sannolika. Spontana laviner möjliga" längtan efter det optimala puderköret är större en självbevarelsedriften, Jag är själv pudertörstig, men åker alltid fullutrustad och i grupp

Tillbaka
Topp