Lavinkit

OleelO

Medlem
Lavinkit
Jag har bestämmt mig för att köpa ett lavinkit inför kommande säsong. Och precis som vanligt när det gäller utrustning o skidor så är ju sport-conrad ett hett tips eftersom de har så j*kla bra priser.
Men det är ju svårt att veta vad som är bra genom att bara titta i en katalog. Nån som rekommenderar nått?

Hur mycket är rimligt att betala för ryggsäck, sond, spade o transciever?

Är det stor skillnad mellan olika spadar?

Nån speciellt rekommenderad ryggsäck?

Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få.

Lavinkit
Tja,
Spade: Jag skulle välja en med aluminiumskyffel (framför olika plaster) och teleskopskaft (bra att ha lång spade när man gräver). Skyffeln kan vara böjd på lite olika sätt, man kan jämföra Volie och G3, där G3 är en aningen svårare att göra snygga snötester med (tester för att försöka bedömma hur stabil snön är). Ortovox Professional Alu och Voile Tele är bra spadar. Kör man med tumvantar kan det vara fördel att ha D-grip som spadhandtag (kolla in Voile, de har någon modell med det).
Sonder: Jag har en carbonsond med mått på. Mått har jag när jag gör snötest: jag sticker ner sonden några gånger för att känna och få en uppfattning om olika snöskikt och dess djup (innan jag gräver och gör stabilitetstester), carbon för att jag inte vill sonden ska bli böjd.
Trancievers: Finns olika märken och modeller, se tidigare trådar om trancievers och deras skillnad.
Ryggsäck: Jag kollade upp enbart några stycken märken en gång i tiden och fastnade för Dakine och Burton (det finns massor av andra som jag inte kollat). Jag är snowboardåkare och jag tyckte att det var för mycket grejjer på en del Dakine (fästen för skidor etc) och tyckte att Burton hade en hel del mycket vettiga ryggor, så det har blivit ett par stycken av dem.
Rimligt att betala: Beroende vad man önskar för prylar.
Gå gärna in på http://couloirmag.com/ och http://www.utsidan.se och kolla även en del av deras tidigare trådar.

Lycka till,

Sen är det inte dumt att gå en lavinkurs någon gång framöver.

Lavinkit
Jadu OleelO, det var inte många andra som svarade på tråden. I tidigare trådar verkar en del ha gett tips på bra sidor där man kan köpa bra pkaket på på transievers, spade och sond. Jag kommer inte ihåg vilka det kan vara. Man lär man spara en bra slant genom att köpa sådana paket!

Lycka till,

Tillbaka
Topp