Lavinolycka i Österrike

Lavinolycka i Österrike
Känns som hela artikeln nonchalerar det säkerhetstänk och alla aspekter som påverkar risken som de flesta offpist åkare överväger varje dag.

Vilket är precis som väntat. Det är precis likadant oavsett vilken sport med risker som det handlar om. Artikeln är ju förmodligen skriven av en journalist på en varm trygg redaktion som aldrig har ställts inför behovet av säkerhetstänk för läsare som i sina varma och trygga stugor inte heller exponerar sig för större risker än en Triss-lott och är nöjda med det. I deras värld är det helt obegripligt att man bara för att få en upplevelse väljer att frivilligt utsätta sig för i deras ögon helt slumpmässiga risker.

Lavinolycka i Österrike
Nej, snölagret behöver inte vara svagare i dalen - men det var tillräckligt svagt för 6 åkare att överlasta det och propagation fick det stora facet att komma ner. Mera tydligt tex. här https://www.sawtoothavalanche.com/remote-triggering/
I raporten näms att snölagret var svagare i dalen. Därför tog jag upp det.

"Comparison of the two profiles orographically left of the avalanche shows that the profile taken in the same aspect in flattish terrain was more prone to triggering than that in steep terrain. This can be explained by the thicker melt-freeze crust which was generated over the faceted layer in steep terrain due to higher solar radiation.

The persistent weak layer is complex, dependent on aspect, altitude and steepness gradient".

Lavinolycka i Österrike
Man ska som någon här tidigare nämnde vara försiktig med att komma med "kommentarer från soffan", men det finns en sak som jag har reagerat över när jag har läst vad som stått i österrikisk media.
Den överlevande personen hade inte larmat i Österrike, utan ringt hem till en kollega som sedan larmade. Men räddningstjänsten fick ingen bra information om platsen utan körde runt med helikoptern i 30-45 min innan man hittade rätt. Det är ju en evighet av kritisk tid i såna här sammanhang.

Ni som åker freeride på det här sättet långt ifrån liftar och pister, läser ni inte på geografin innan ni ger er iväg, så att ni vet namn på dalar och berg som ni passerar på turen?
Så att man kan beskriva platsen man är på om man kommer i nöd.
Den överlevande borde ju ha haft möjligheten att i stället för att ringa hem till Sverige, direkt ringa 112 och berätta - jag befinner mig i dalen "x" nedanför berget "y".

Lavinolycka i Österrike
Man ska som någon här tidigare nämnde vara försiktig med att komma med "kommentarer från soffan", men det finns en sak som jag har reagerat över när jag har läst vad som stått i österrikisk media.
Den överlevande personen hade inte larmat i Österrike, utan ringt hem till en kollega som sedan larmade. Men räddningstjänsten fick ingen bra information om platsen utan körde runt med helikoptern i 30-45 min innan man hittade rätt. Det är ju en evighet av kritisk tid i såna här sammanhang.

Ni som åker freeride på det här sättet långt ifrån liftar och pister, läser ni inte på geografin innan ni ger er iväg, så att ni vet namn på dalar och berg som ni passerar på turen?
Den överlevande borde ju ha haft möjligheten att i stället för att ringa hem till Sverige, direkt ringa 112 och berätta - jag befinner mig i dalen "x" nedanför berget "y".
Jo, tänkte detsamma. Kanske tänkte att med guide behöver man inte bry sig så noga? Aldrig åkt med guide, så vet inte hur de normalt sett informerar sina grupper om sånt.
Sen ska man väl inte underskatta stress och chock, kanske var det enda han mäktade med just då? :(

Lavinolycka i Österrike
Läste nyligen aftonbladets artikel om denna tyvärr väldigt sorgliga händelse och personligen tycker den porträtterar alla offpiståkare som glada risktagare utan säkerhetstänk.

Citat som detta: ”– Det är rena hysterin efter nedstängningen. Det är folk som åker överallt. Men om man åker med bergsguide, som de här gjorde, då är man ganska duktig. Så det är en fråga om otur.” tycker jag ger folk en väldigt missvisande bild om hur offpiståkning bör gå till.

Utifrån det man läst så tycker jag iaf inte jag att det är en fråga om otur och man istället borde försöka lära sig av händelsen. Jag har visserligen inte varit på plats men utifrån kartorna o bilderna ser det ju tyvärr ut som en terrängfälla. Det visar också att bara för att du åker i terräng under 30 grader betyder det inte att du är säker om du har ett gigantiskt brantare face alldelles över dig. Sen att du åker med bergsguide är väl ändå oftast för att man personligen inte är ”duktig” eller behärskar och känner sig bekväm med att avgöra vad som är säkert eller inte.

Känns som hela artikeln nonchalerar det säkerhetstänk och alla aspekter som påverkar risken som de flesta offpist åkare överväger varje dag.
Har redan kommenterat liknande innan. Så bara att upprepa vad jag sagt. Detta är erfarna åkare med guide så mycket mer kan man inte riskminimera om man skall åka alls, precis som den svenska lavinexperten sade. Så vidhåller precis vad jag sagt och säger igen. Dessa är inte problemet, de andra, ofta inom systemen är.

Läs kanske igenom vad vi redan skrivit här innan så vi slipper ta det igen och igen.

Senast ändrad:
Lavinolycka i Österrike
Solen är nog ingen stor faktor. Den långa torra perioden innan däremot. Har gett snön tid att ändra sig till större kristaller som är typiska för svaga skikt. Vanligt att man läser om detta i SLFs lavinprognoser och snöinformation, speciellt för Wallis och Graubünden där detta fenomen är vanligt pga topografi och vädermönster. Detta i kombination med att den där sidan knappast blir spårad särskilt ofta byggde upp ett stor sammanhängande skikt som med den enorma lasten av inblåst nysnö, plus skidåkare, plötsligt kollapsade.
Om det något jag lärt mig genom åren är att solenbelastningen är en stor faktor. Så tolkar jag även att man delvis säger i texten i rapporten

Lavinolycka i Österrike

Vi kämpar med detta hela tiden. Min fru får hela tiden repetera vad dalarna heter som vi går ner i. Vi har appar från skidsystemen med nödnummer och gps-koordinater bara att rapportera. Jag har t.o.m. mig en personlig epirb från båten. Varför? Jo, normalt ingen eller mycket dålig mobiltäckning.

Tror inte att det var lätt att ensam, halvt begraven och med brutna revben optimera sitt larmande i en enslig dal nästan utan mobiltäckning.

Lavinolycka i Österrike
Vi kämpar med detta hela tiden. Min fru får hela tiden repetera vad dalarna heter som vi går ner i. Vi har appar från skidsystemen med nödnummer och gps-koordinater bara att rapportera. Jag har t.o.m. mig en personlig epirb från båten. Varför? Jo, normalt ingen eller mycket dålig mobiltäckning.

Tror inte det var lätt att ensam, halvt begraven och med brutna revben optimera sitt larmande i en enslig dal nästan utan mobiltäckning.
Nej, den situationen som den ensamme överlevande var i, kan man ju inte sätta sig in i om man aldrig har varit med om den. Flera av de övriga förolyckade kan också mycket väl ha varit vid liv under tiden innan räddningstjänsten hann fram.
Men att vara påläst och ha kunskap om var man är borde ju vara en självklar livförsäkring i en öde dal där ingen annan ser en.

Lavinolycka i Österrike
Nej, den situationen som den ensamme överlevande var i, kan man ju inte sätta sig in i om man aldrig har varit med om den. Flera av de övriga förolyckade kan också mycket väl ha varit vid liv under tiden innan räddningstjänsten hann fram.
Men att vara påläst och ha kunskap om var man är borde ju vara en självklar livförsäkring i en öde dal där ingen annan ser en.
Vilket vi ju inte vet om han var eller ej. Och det var många led inblandade, mellan honom, Sverige, polisen i Landeck osv.

Lavinolycka i Österrike
Tycker dessutom dom hittade dom ganska snabbt. Men att därifrån ha manskap att lokalisera och gräva fram 5 kroppar i en sådan lavin i en så avlägsen dal tar nog tid, mycket mer tid än du har.

Lavinolycka i Österrike

Man kan även tycka att det borde vara en självklarhet att larmoperatören får mobilens position. Den går ofta att fastställa med hyfsad precision utifrån vilken mast mobilen är uppkopplad mot - och tekniskt vore det en smal sak att få telefonen till att med en knapptryckning rapportera in sin senaste kända gps-position till larmoperatören.

Lavinolycka i Österrike
Om det något jag lärt mig genom åren är att solenbelastningen är en stor faktor. Så tolkar jag även att man delvis säger i texten i rapporten
Klart solen också påverkar hur snön ändrar sig. I januari är ju solen inte direkt stark, så mycket mindre effekt än på senvintern. Slänten i det här fallet mot öster, så endast morgonsol. På nysnö kan solinstrålning tom ha positiv effekt, sätter sig snabbare än i skuggan.
Sen självklart stor faktor på branta sydsluttningar där solen skiner hela dagen när slasklavinsäsongen börjar.

Lavinolycka i Österrike
Har redan kommenterat liknande innan. Så bara att upprepa vad jag sagt. Detta är erfarna åkare med guide så mycket mer kan man inte riskminimera om man skall åka alls, precis som den svenska lavinexperten sade. Så vidhåller precis vad jag sagt och säger igen. Dessa är inte problemet, de andra, ofta inom systemen är.

Läs kanske igenom vad vi redan skrivit här innan så vi slipper ta det igen och igen.
Men borde man inte snarare tänka i en sådan situation att vi kanske ska hänga i pisten idag. Är ju bara dumt att uppmuntra att dra ut i offpisten och bara rulla tärningen trots att man kunnat läsa sig till att det är väldigt lavinfarligt och kanske egentligen är en bättre idée att bara ta det lungt en dag. Nämns ju ofta men inget åk är värt att dö för.

Lavinolycka i Österrike
Man kan även tycka att det borde vara en självklarhet att larmoperatören får mobilens position. Den går ofta att fastställa med hyfsad precision utifrån vilken mast mobilen är uppkopplad mot - och tekniskt vore det en smal sak att få telefonen till att med en knapptryckning rapportera in sin senaste kända gps-position till larmoperatören.
Apropå det, tips till alla som åker i Schweiz: bli sponsor hos Rega, kostar inte många hundralappar. De har en app där man enkelt kan slå larm om det behövs, och skickar då koordinaterna automatiskt.

Lavinolycka i Österrike
Men borde man inte snarare tänka i en sådan situation att vi kanske ska hänga i pisten idag. Är ju bara dumt att uppmuntra att dra ut i offpisten och bara rulla tärningen trots att man kunnat läsa sig till att det är väldigt lavinfarligt och kanske egentligen är en bättre idée att bara ta det lungt en dag. Nämns ju ofta men inget åk är värt att dö för.
Detta påstående visar ju bara på ett långt avstånd från verkligheten.

På 2 timmar spåras offpist upp på alpsidor som mångdubbelt motsvarar hela svenska fjällkedjan. Hysterin är total. Ser ut som jätteklor dras ner längs alla hang på nolltid. Ingen hänsyn tas till lavinfara eller andra.

Så att påstå att man skall stanna hemma har nog en monumental kommunikationspuckel att övervinna, typ Mount Everestx10. Och att hänga ut förmodligen kunniga och välutrustade åkare med guide är som sagt att angripa problemet i fel ända enligt mig.

Lavinolycka i Österrike
Och att hänga ut förmodligen kunniga och välutrustade åkare med guide är som sagt att angripa problemet i fel ända enligt mig.
Vad vet vi om deras kunskaper?

Så som jag har fattat är guidebusiness i Österrike lite av vild väst. Typ att en skidlärare kan kalla sig bergsguide utan någon certifiering.

Lavinolycka i Österrike
Detta påstående visar ju bara på ett långt avstånd från verkligheten.

På 2 timmar spåras offpist upp på alpsidor som mångdubbelt motsvarar hela svenska fjällkedjan. Hysterin är total. Ser ut som jätteklor dras ner längs alla hang på nolltid. Ingen hänsyn tas till lavinfara eller andra.

Så att påstå att man skall stanna hemma har nog en monumental kommunikationspuckel att övervinna, typ Mount Everestx10. Och att hänga ut förmodligen kunniga och välutrustade åkare med guide är som sagt att angripa problemet i fel ända enligt mig.
Jag syftade mer generellt och inte direkt kopplat till denna tragiska händelse. Varför ska vi inte försöka uppmuntra kommande generationer eller de som är nya till sporten att ta det försiktigt o inte dras med i dumt onödigt riskbeteende. Bara för att alla andra gör det betyder inte att det är en bra idé och att man bara ska hänga på och ignoerera allt som har med säkerhet att göra. Tror få proffs inom området skulle säga att de flesta lavinolyckor har med otur att göra tyvärr. Därför bör man ju uppmuntra till utbildning och konservativt risktagande så mycket som möjligt. Speciellt med tanke på hur många nya som börjar med denna sporten så man inte ger de fel uppfattning om vad som är säkert ifrån början.

Lavinolycka i Österrike
Vad vet vi om deras kunskaper?

Så som jag har fattat är guidebusiness i Österrike lite av vild väst. Typ att en skidlärare kan kalla sig bergsguide utan någon certifiering.
Tror du verkligen okunniga och outrustade åkare hyr en guide, som gladeligen drar iväg dom på en avancerad och lång tur i dessa förhållanden. Verkligen långsökt men vad vet vi om det. Däremot vet vi mycket annat.

Lavinolycka i Österrike
Jo, tänkte detsamma. Kanske tänkte att med guide behöver man inte bry sig så noga? Aldrig åkt med guide, så vet inte hur de normalt sett informerar sina grupper om sånt.
Sen ska man väl inte underskatta stress och chock, kanske var det enda han mäktade med just då? :(
Ja så är det nog. Tyvärr vaggas man in i den falska säkerheten att guiden vet. Det är vanligt när man åker med UCPA att guiderna någon av de första åken lite retoriskt brukar fråga var vi åkt och om man vet vad området/toppen heter. Det brukar inte vara jättemånga som vet och de brukar då passa på att förklara vikten av att veta var man är ifall guiden blivit begraven samt att alltid ha bra kompassapp med koordinater på telefonen.
Nu verkar det ju dock som att mobildata inte fungerade och dåkanske inte heller GPS.

Lavinolycka i Österrike
Men återigen, ingen har sagt att det är bara otur. Läs igen.

Dessutom, att påstå att folk som är hela säsonger i alperna och i veckor väntar på nästa dump, alternativt hoppas på tur på sin veckoresa, skall åka i pist medan andra (idioter) kör upp offpisten är vääääldigt långt ifrån verkligheten, hur mycket vi än vill moralisera.

Lavinolycka i Österrike
Men återigen, ingen har sagt att det är bara otur. Läs igen.

Dessutom, att påstå att folk som är hela säsonger i alperna och i veckor väntar på nästa dump, alternativt hoppas på tur på sin veckoresa, skall åka i pist medan andra (idioter) kör upp offpisten är vääääldigt långt ifrån verkligheten, hur mycket vi än vill moralisera.
Nej det är det ju aldrig när man åker offpist eftersom man tar risken. Men visst är det ändå till stor del otur och slump, som du säger åks det på varje ort över hela systemet i hela Alperna dagarna efter snöfall, och då ändå med förhållandevis få dödsfall sett till antalet åkare och åk. Finns ju 1000 andra personer som tagit riktigt dåliga beslut de senaste dagarna men där det inte hänt någonting.

Lavinolycka i Österrike
Så det är mer troligt att det är okunniga åkare utan utrustning, som hyr en okunnig guide, än tvärtom. Verkligen konstigt tyckt.
Jag har sett det själv flera gånger. Svenskarna som dyker upp tex. på Andermatt med Norröna kläder, lavinryggsäckar och alla möjliga splitternya prylar direkt från AG. Och har noll kunskaper att röra sig i backcountry - tom att klä sig rätt är svårt.

Lavinolycka i Österrike
Jag har sett det själv flera gånger. Svenskarna som dyker upp tex. på Andermatt med Norröna kläder, lavinryggsäckar och alla möjliga splitternya prylar direkt från AG. Och har noll kunskaper att röra sig i backcountry - tom att klä sig rätt är svårt.
Och då skall vi hänga ut dessa mer än familie wolfgang med onkel och oma med nya fetlagg som drar rätt ut i offpisten utan kunskap? Eller tar 5 öl till lunch och kör dig i ryggen. Ge dig nu och fokusera på något vettigare än denna pseudodiskussion. Hade de utrustning eller ej? Bättre med än utan?

Lavinolycka i Österrike
Vad du är rolig 😀 Återigen drar du slutsatsen att rätta prylar indikerar att man är duktig och har kunskaper.

Jag har åkt två gånger med Pure Skitouring och man måste ha airbag på deras resor. Och på båda resorna har det varit med individer som kan inte sätta på sin BD/Pieps ryggsäck.

Lavinolycka i Österrike
Och då skall vi hänga ut dessa mer än famili wolfgang med onkel och oma med nya fetlagg som drar rätt ut i offpisten utan kunskap? Eller tar 5 öl till lunch och kör dig i ryggen. Ge dig nu och fokusera på något vettigare än denna pseudosiskussion. Hade de utrustning eller ej? Bättre med än utan?
Fokusera på något vettigare? Jag känner inte till familjen Wolfgang.

Take it easy, boomer 😀

Lavinolycka i Österrike
Vad du är rolig 😀 Återigen drar du slutsatsen att rätta prylar indikerar att man är duktig och har kunskaper.

Jag har åkt två gånger med Pure Skitouring och man måste ha airbag på deras resor. Och på båda resorna har det varit med individer som kan inte sätta på sin BD/Pieps ryggsäck.
Och vad du är orolig. Men du fortsätter envist hävda att det är bättre utan än med utrustning så det visar ju ganska bra återigen på vilken nivå detta är.

Lavinolycka i Österrike
Fokusera på något vettigare? Jag känner inte till familjen Wolfgang.

Take it easy, boomer 😀
Som sagt, väldigt orolig. Du om någon borde kanske fundera på vad ditt moraliserande bidrar med, igen. Inte första gången.

Så take it easy själv och svara i stället på frågorna.

Lavinolycka i Österrike
Men du fortsätter envist hävda att det är bättre utan än med utrustning så det visar ju ganska bra återigen på vilken nivå detta är.
Nej, det hävdar jag inte alls. Jag säger att man kan vara helt ute och cykla även om man har den senaste utrustningen. Så som jag tolkar dig tycker du att om bara har de rätta grejerna blir man plötsligt duktig.

Tillbaka
Topp