Lavinolycka i Schweiz?

Scrazher

Medlem
Lavinolycka i Schweiz?
Min kompis fick just ett samtal om att 3st dött i en lavin i Schweiz idag. Har igen info och frågar därför er på freeride om det finns någon som vet var eller vad som hänt.

Mvh

Lavinolycka i Schweiz?
Mer info här.

Verkar som att en kvinna i 23-års åldern dött. Hon hade ABS-rygga (eller annat märke) och transciever men kunde ändå inte räddas.

Beklagar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15958968.ab

Är det bara jag som tycker lavininfo är lite väl svåråtkomlig?
Vi borde ha någon form av "lavin-rapport"-sida i LÄTTÅTKOMLIG form. Typ app, RSS-feed, liknande. En site eller tjänst där man kan uppdatera sig om olika orter, områden et.c...

All info finns ju egentligen att få tag på, men att söka blir en barriär att överkomma för många.

Lavinolycka i Schweiz?
Alltid tragiskt att höra, nu kommer väl diskussionen om airbags vs lavinkunskap få nytt bränsle igen.

Edit: Tog bort länken till aftonbladet, var lite sen.

Senast ändrad:
Lavinolycka i Schweiz?
Väldigt tråkigt,

har kommit mycket snö i stora delar av alperna och är tidigt på säsongen så det är självklart rätt lavinfarligt just nu.

rayy: tycker inte att det är så svårt att hitta: skidortens hemsida, flaggor på berget och så brukar jag alltid fråga pistörer när jag får chansen om mer specifik/lokal info, inte alltid de vill ge råd men man ska inte fråga var man kan åka utan vilka platser jag verkligen bör hålla mig undan så slipper de hela ansvarsaspekten. Skadar inte att åka med guide också, även om det inte garanterar något så har de iaf bättre koll än den typiske turisten.

audiopop: Är det ens en debatt? Kunskap/omdöme måste ju alltid vara viktigare än utrustning?

Lavinolycka i Schweiz?
rayy sa:
Är det bara jag som tycker lavininfo är lite väl svåråtkomlig?
Vi borde ha någon form av "lavin-rapport"-sida i LÄTTÅTKOMLIG form. Typ app, RSS-feed, liknande. En site eller tjänst där man kan uppdatera sig om olika orter, områden et.c...
I Schweiz är det låttåtkomligt iaf: www.slf.ch! De har även sin app: White Risk. Dessutom har Mammut en app med lavinrapporter och annan info lättåtkomligt...

Lavinolycka i Schweiz?
JL76 sa:
Väldigt tråkigt,

har kommit mycket snö i stora delar av alperna och är tidigt på säsongen så det är självklart rätt lavinfarligt just nu.

rayy: tycker inte att det är så svårt att hitta: skidortens hemsida, flaggor på berget och så brukar jag alltid fråga pistörer när jag får chansen om mer specifik/lokal info, inte alltid de vill ge råd men man ska inte fråga var man kan åka utan vilka platser jag verkligen bör hålla mig undan så slipper de hela ansvarsaspekten. Skadar inte att åka med guide också, även om det inte garanterar något så har de iaf bättre koll än den typiske turisten.

audiopop: Är det ens en debatt? Kunskap/omdöme måste ju alltid vara viktigare än utrustning?
Your text to link here...

Ja, tydligen. Dock inte enligt mina egna preferenser, håller med om att kunskap alltid går före utrustning.

Lavinolycka i Schweiz?
Usch ja. Mycket sorgligt. Enligt Metro löste inte ballongen ut, men hon hittades tydligen rätt snabbt och avled på sjukhuset.

Lavinolycka i Schweiz?
Snowjunkie sa:
Usch ja. Mycket sorgligt. Enligt Metro löste inte ballongen ut, men hon hittades tydligen rätt snabbt och avled på sjukhuset.
Mycket tråkigt. Jag hoppas de anhöriga och de hon åkte med får den hjälp de behöver.

jag skulle gärna vilja veta med vilket system hon åkte. freeride skriver ABS, men jag har bara läst ryggsäck med "ballong system" i andra media. eftersom det finns nyare varianter på marnaden skulle det vara intresant att veta.

Lavinolycka i Schweiz?
Problemet var inte själva ballongen... Problemet som jag har förstått det var att de stod stilla hela gänget och hon dog av sina kroppsliga skador skapat av snön alltså inte att hon inte fick någon luft utan trauma!

Lavinolycka i Schweiz?
Jesper-am-Arlberg sa:
Snowjunkie sa:
Mycket tråkigt. Jag hoppas de anhöriga och de hon åkte med får den hjälp de behöver.

jag skulle gärna vilja veta med vilket system hon åkte. freeride skriver ABS, men jag har bara läst ryggsäck med "ballong system" i andra media. eftersom det finns nyare varianter på marnaden skulle det vara intresant att veta.
Att tidningen skriver "ballong system" kan ju va för att alla inte vet vad en ABS är för något

Lavinolycka i Schweiz?
Jag skulle vilja veta mer om hur hon dog, det var alltså smällarna hon fick när hon drogs med lavinen som var dödsorsaken och inte att hon blev begravd? Att hon hittades så snabbt kan ju tyda på att hon faktiskt över huvud taget inte blev begravd? I så fall har ju ABS-systemet fungerat precis som det ska. Kan dom ha stått ovanför ett klippigt parti när lavinen kom som dom sedan drogs ut över?

Edit: Fanns ju faktiskt en artikel på freeride som beskriver händelsen och dessutom med bild https://www.freeride.se/content/7047/ och det verkar ju som att hon blev begravd.

Senast redigerad av en moderator:
Lavinolycka i Schweiz?
varför är verbier så överrepresenterat när det gäller sådanna olyckor? tycker alltid att man hör att folk dött i verbier.

Lavinolycka i Schweiz?
welle sa:
varför är verbier så överrepresenterat när det gäller sådanna olyckor? tycker alltid att man hör att folk dött i verbier.
Stort område med många åkare, många off-piste-åkare framförallt. Antal olyckor/åk-meter utanför pisten är troligtvis ungefär detsamma som övriga skidorter. Men visst kan det vara så att miljön där utmärker sig något genom lutning, snömängd, vind och temperaturförändringar.
Sen har de kanske annan policy att skriva om olyckor medans andra orter hellre mörkar för att inte riskera att avskräcka folk från att åka dit.
Om du befinner dig i sverige så är det kanske så att Verbier är mest känd och därmed nämns oftare i svensk media.

Lavinolycka i Schweiz?
welle sa:
Stora vassa system som lockar offpiståkare har dödsfall regelbundet, vet inte statistiken för Verbier men Val d'Isere/Tignes som är ungefär likvärdigt har jag för mig hade 8-9 dödsfall offpist säsongen 2011/2012.

Tillbaka
Topp