Lavinolyckor/tillbud i Sverige

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur många av freerides medlemmar som varit inblandade i lavinolyckor i Sverige. Om ni varit det så är jag intresserad av var, när och hur det skedde?

Vill ni inte dela med er till alla här på forumet så är jag glad om ni kan FR-mejla mig istället.

den största upplevelsen ja vart med om var när min bror bromsade så de flög snö på mig.

Jag är ledsen Pelleee, snö i ansiktet gör lätt att man vill gråta lite. Det är inget fel i det, låt tårarna rinna. Snart är du gammal nog att kunna sladda snö tillbaka när storebror är elakt emot dig.

Till er andra som är så pass mogna att ni kan åka släplift själva, är det inte lite märkligt att snart 100 personer på freeride läst det här inlägget och endast ett svar kommit upp? (Det svaret fick jag på FR-mejl, därför syns det inte här)

Är lavinincidenter pinsamma att prata om? Jag är ganska säker att det finns en rad lavintillbud som borde kunna komma upp här.

Om vi testar att alla får skriva om sina lavinincidenter, oavsett var i världen de skett får vi några fler svar då?

Sätt i gång och skriv, var, när och hur har ni tumlat runt i snön?

Blott en gång för länge sedan i Bydalen en översnöad dag. Jag skulle trycka ifrån från ett konvext parti i snön på en i övrigt ganska flack yta. Benen kände inget motstånd, jag stöp och snö gled långsamt ikapp mig och begravde mig upp till mellan midja och bröst. I övrigt bara små släpp längs fötterna.

Min käre revulotionskamrat, dina ord viskar ljuvt om ett ögonblick fyllt av ångest. Dock behöver mitt sinne mer om ögonblicket och gärna om tiden där för innan. Hur vindarna smekt över fjäll och om den högste kungen av alla, Bore lämnat sin sådd i stora mängder i dagarna före?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp