Lavinrapporten

Lavinrapporten
Är inte 5/5 på skalan att så gott som all terräng över 30 grader har enormt stor rasrisk? Alltså att all ras terräng och utlöppsoner är ryssisk roulet?
Typ ja.

Lavinrapporten
Litet sammanfattande artikel (översatt till svenska via länken) av de senaste dagarna i delar av alperna... Litet dramatiserande ordval kanske men det finns ju en verkligt trist verklighet bakom.

En del klarar sig ju. Här grävs någon fram i Monte Rosa-området häromdan. Verkar ha gått bra. Men sevärd video - man vill inte hamna där nere, och det är ju inte pulversnö precis. Verkar som att han legat där i tre timmar (!?) och lyckade ringa efter hjälp själv? Enligt en artikel gick de först på rad med sonder, som inte direkt hittade honom men som (troligen via hålen som sonderna gjort i snön) hjälpte lavinhundar att hitta exakt rätt plats.

Här går en lavin igår ganska nära byn i Cervinia (men inte så nära som det ser ut...), ingen skadad.

Senast ändrad:
Lavinrapporten
Att folk står kvar så länge...

Lavinrapporten
Att folk står kvar så länge...
Men herregud. Ska jag våga mig ut imorgon 😳 dog ju ett par killar för två dagar sen i en av courmayeurs standad rännor

Lavinrapporten

10 saknade efter lavin i Tahoe i Kalifornien. Dom var 16 totalt med 4 guider så 6 är hittade. Var på väg hem från nån slags fjällstugor.

Åtta av dem funna avlidna, en saknas ännu.

Lavinrapporten

Lavinrapporten
Apropå... Jag åker (alltför) sällan äkta offpist och då endast mycket pistnära sådan. Eller vid sällsynta tillfällen med guide men i miljö där guiden anser att ingen lavinutrustning behövs. Eller enstaka gång på egen hand där det känns säkert (typ markerade men opistade "skiroutes" eller där det är flackt med låg officiell lavinrisk eller i pisten efter att det snöat efter att pistmaskinerna gjort sitt).

Idealet vore förstås om jag antingen höll mig 100% inom pisterna eller gick lavinkurser, skaffade lavinrygga och erfarenhet och allt annat etc etc men det vet jag och det kommer inte att hända i närtid.

Frågan är nu om en sådan som jag ändå skulle ha rimlig nytta av viss utrustning i min icke-lavinryggsäck (utöver nuvarande förbandskudde och mellanmål...) och i så fall vad? Lavinspade? Sond? Transceiver??

Lavinrapporten
Apropå... Jag åker (alltför) sällan äkta offpist och då endast mycket pistnära sådan. Eller vid sällsynta tillfällen med guide men i miljö där guiden anser att ingen lavinutrustning behövs. Eller enstaka gång på egen hand där det känns säkert (typ markerade men opistade "skiroutes" eller där det är flackt med låg officiell lavinrisk eller i pisten efter att det snöat efter att pistmaskinerna gjort sitt).

Idealet vore förstås om jag antingen höll mig 100% inom pisterna eller gick lavinkurser, skaffade lavinrygga och erfarenhet och allt annat etc etc men det vet jag och det kommer inte att hända i närtid.

Frågan är nu om en sådan som jag ändå skulle ha rimlig nytta av viss utrustning i min icke-lavinryggsäck (utöver nuvarande förbandskudde och mellanmål...) och i så fall vad? Lavinspade? Sond? Transceiver??
Det där är ju en helt egen diskussion och kan blir lång...

För mig var resan såhär: Som ungdom och i 20 årsåldern åkte jag bara, utan att tänka. Sen smög sig lavinerna sakta men säkert in i huvudet. Jag började läsa om det och utbilda mig om lavinrisker, lavinterräng osv. Gick kurser och träningar, skaffade utrustning. Spade, Sond och transceiver. Har ingen lavinrygga i dagsläget.
Idag så är utrustning med så fort jag åker offpist, dvs i stort sett alltid. Ju mer man läser, ju mer inser man hur pass små laviner behöver vara för att bli begravd. Och redan i mycket små laviner är det ytterst svårt att hitta nån utan utrustning. Dvs redan den lilla konvexa biten med några FHM brant efter kan släppa och man blir begravt... Eller nån liten snödriva släpper osv.

Såg det förra veckan. Super fint snö i en vecka. Sen en natt med vind (ingen storm). Hoppade in i en liten brant, kanske 10-20 FHM (branten, inte hoppet ;) ). Precis när jag hoppade sprack hela branten och gled ner kanske 2-3 m, kanske 10-20 cm brottkant. Ingen riktigt lavin, eftersom det var helt platt under. Men ändå rätt skrämmande. Precis bredvid backen.
Summan: Åker man offpist har man utrustning och har tränat. Har man inte det, håller man sig till backen. Såklart pratar vi då inte om barnens skogsvägar bredvid gröna backar. Antar att ni fattar. Men även mina barn har varsin transceiver i fickan... Såklart inte om vi är i Ulricehamn eller Alebacken...
Spaden är även bra att ha för att bygga lite hopp osv. Och det hela väger ju typ inget. Hudarna är också med, bra när man maxar skidåkning och har upplevt att hamna i granndalen och liften är stängt... Men det är en annan historia.

Senast ändrad:
Lavinrapporten
Det där är ju en helt egen diskussion och kan blir lång...

För mig var resan såhär: Som ungdom och i 20 årsåldern åkte jag bara, utan att tänka. Sen smög sig lavinerna sakta men säkert in i huvudet. Jag började läsa om det och utbilda mig om lavinrisker, lavinterräng osv. Gick kurser och träningar, skaffade utrustning. Spade, Sond och transceiver. Har ingen lavinrygga i dagsläget.
Idag så är utrustning med så fort jag åker offpist, dvs i stort sett alltid. Ju mer man läser, ju mer inser man hur pass små laviner behöver vara för att bli begravd. Och redan i mycket små laviner är det ytterst svårt att hitta nån utan utrustning. Dvs redan den lilla konvexa biten med några FHM brant efter kan släppa och man blir begravt... Eller nån liten snödriva släpper osv.

Såg det förra veckan. Super fint snö i en vecka. Sen en natt med vind (ingen storm). Hoppade in i en liten brant, kanske 10-20 FHM (branten, inte hoppet ;) ). Precis när jag hoppade sprack hela branten och gled ner kanske 2-3 m, kanske 20 cm brottkant. Ingen riktigt lavin, eftersom det var helt platt under. Men ändå rätt skrämmande. Precis bredvid backen.
Summan: Åker man offpist har man utrustning och har tränat. Har man inte det, håller man sig till backen. Såklart pratar vi då inte om barnens skogsvägar bredvid gröna backar. Antar att ni fattar. Men även mina barn har varsin transceiver i fickan... Såklart inte om vi är i Ulricehamn eller Alebacken...
Spaden är även bra att ha för att bygga lite hopp osv. Och det hela väger ju typ inget. Hudarna är också med, bra när man maxar skidåkning och har upplevt att hamnar i granndalen och liften är stängt... Men det är en annan historia.

Tack, börjar fundera i de banorna också, men lavinrygga känns som ett för stort första steg med tanke på hur jag åker. Kanske spade, sond och möjligen transceiver och börja gå litet kurser.

Lavinrapporten
Jag har vänner med extrema intressen och det betyder i mitt fall att jag har flera bekanta som fått grävas upp. Alla döda. Nån utan transciever, nån med transciever med för dåliga batterier och nån som hittats mha transciever. Utgången döden skulle troligen varit samma med fungerandetransceiver för alla , men för de som lämnar kvar är det trevligt om man får hem liket i tid och inte nästa sommar då lavinen smultit tillräckligt. Nu är jag så lycklig så jag har aldrig varit med om skarpt läge men tänker att den dan det händer vill jag ha utrustning så jag åtminstone kan försöka allt jag kan för att rädda nån annan. Jag är per definition feg och åker ingen extrem offpist utan pistnära, men vet att det även kan skita sig nära pisten. Min man har ingen självbevarelsedrift men brukar försöka se till att han har utrustning med sig
Ett paket på spade sond och pipare köper du som paket för 2-3k. Lägg ner det i haglöfs tighten så e du bra påväg.

Lavinrapporten
Ok så ett paket med spade, sond och billigaste Mammut Barryvox typ? Paket med Ortovox, Arva eller Pieps är iofs ca 1000 kr billigare verkar det som. Ja jag har försökta läsa övriga FR-trådar om detta.

Lavinrapporten
Självklart ska du ha sändare, sond och spade om du åker offpist. (I alla fall i Alperna eller Norge. I Sverige är lavinfaran så pass låg att det knappast är försvarbart)

Köp eget kit eller hyr på Hygglo.
Köper du eget kit kan du finansiera genom att hyra ut på Hygglo 🤟

Lavinrapporten
Självklart ska du ha sändare, sond och spade om du åker offpist. (I alla fall i Alperna eller Norge. I Sverige är lavinfaran så pass låg att det knappast är försvarbart)
Vet inte varför du delar på Norge och Sverige.

Finns många fina och säkra turer i Norge också.

Min tankar är:
- Ja, du bör ha utrustningen.
- Men med planering, val av turer och läsning av lavin prognoser så kan man åka turer med minimal risk för laviner vilket gör utrustningen rätt onödig om man är nöjd med de turerna.

Lavinrapporten
Min tankar är:
- Ja, du bör ha utrustningen.
- Men med planering, val av turer och läsning av lavin prognoser så kan man åka turer med minimal risk för laviner vilket gör utrustningen rätt onödig om man är nöjd med de turerna.
Det stämmer att bra planering och terrängval minskar riskerna avsevärt, men jag anser ändå att lavinutrustning alltid ska med vid offpiståkning.

Problemet med att lämna utrustningen hemma är den "gråzon" som lätt uppstår. Även om planen är en säker tur, är det mänskligt att börja tänka "bara en bit till" eller "det där hänget ser ju fint ut". Utan utrustning hamnar man plötsligt i ett läge där man omedvetet pushar gränserna i högre riskterräng utan att ha lavinkit med sig.

Lavinrapporten
Alla som åker med transa, sond, och skyffel, kan dessutom vara behjälpliga med att leta/hitta/rädda andra i närheten som har drabbats. Även om man håller sig relativt lift-/pistnära.

Att just din utrustning en vacker dag räddar livhanken på någon kanske gör den lite lättare att bära..!

Lavinrapporten
. (I alla fall i Alperna eller Norge. I Sverige är lavinfaran så pass låg att det knappast är försvarbart)
Mh. Konstigt nog har det ändå dött folk i Åre, tänndalen (pistnära) (mm) men även i tex Jämtland längre bort från backen? Går man kurs i Åre fattar man hur lätt det kan gå laviner där. Att det inte händer mer där är nog också pga att allt åks sönder såpass snabbt och kontinuerligt. Och det sprängs ju en del. Dock är det helt vanskligt hur många som åker västra ravin helt utan koll och utrustning. Minns hur vi en gång under en lavinkurs i Åre kom fram till att det inte var säkert att åka där vi tänkte åka. Så vi fick vända. Samtidigt som familjer åkte samma slutning med sina barn i tonåren....
Att utbilda sig och skaffa prylar medför att man tänker mer kring riskerna ,som nog är det viktigaste med det hela. Sen är den delen att kunna hjälpa i en sökning mycket viktigt också.
Vi köpte nyss ett gäng beggade, testade transceivers för 800 -1000 spänn (barryvox).
Tyckte dock att min pieps funkar bättre,men det är ju en annan sak.

Senast ändrad:
Lavinrapporten
Vet inte varför du delar på Norge och Sverige.

Finns många fina och säkra turer i Norge också.

Statistiken visar att det dör 10-15 pers i lavinolyckor per år i Norge (varav kanske 3-4 är svenskar.
Alperna: 40-50 döda per år (varav ett 10 tal svenskar). I vinter skenar dödstalen i Alperna ☠️

I svenska fjällen dödliga lavinolyckor väldigt sällsynta: 1 död vart 3-4:e år. (Däremot förekommer ett antal dödliga skidolyckor i pisterna varje år. Större fokus borde ligga på prevention av dessa)

Lavinrapporten
Finns ju en risk att ryggan slits av i en lavin, så i ryggan skulle jag nog inte rekommendera att ha "piparen". Om nu piparen är sändaren.... 😜
Om vi vill märka ord så. Syftade mer på att en lavinryggsäck eller en för ändamålet specifik ryggsäck inte kanske är prio 1. Tror de på grundkursen berättar hur man ska ha trancievern ak. Piparen. Är detta inte ett allmänt ord? Jag har per definition så dålig svenska så jag vet inte ( svenska,finska mäenkieli) på finska talar man åtmn om piippari. Direkt översatt svenska: piparen- så de kan vara att de i min del av världen bara används. Men piparen kan väl kanske också avse nån fågel?

Lavinrapporten
Når inte informationen om att det är ett speciellt år ut i alperna?

Ett haveri. Många Instagram pumpar ut respektive skidorts 4a eller 5a i lavinrisk. Skriver att offpist är förbjudet (les arc). Men trots det verkar gemene man tro att det är ett vanligt år och att risken är bortsprängd.

Om nu allt fler kör allt fortare i pisten, så skistar behöver köra med fysiska "fartkameror", kanske människor av kött och blod behöver visa sig fysiskt i alpanläggningarna. Det är ändå skillnad på att medvetet ta sitt liv kontra oinvigd/ointresserad av att veta om faran.

"Fram till början av februari under föregående två säsonger miste totalt 28 respektive 30 personer livet i lavinolyckor i Alperna, enligt siffror från EAWS. I år har det alltså skett nästan dubbelt så många dödsolyckor inom samma tidsperiod." Och då har dödsfallen i La grave, Valdisere mfl inte räknats in.

Lavinrapporten

Som tidigare nämts så är det ett ämne för en egen tråd.

Men, det viktiga är att inte hamna i en lavin som kan begrava dig. Att köpa lite prylar som tranciver, spade och sond kommer inte per automatik göra dig odödlig. Du måste t.ex. ha med dig några kompisar som har både kunskap och utrustning för att öka dina chanser att överleva. Samtidigt som du ska ha samma kunskap för att kunna försöka rädda kompisarna.

Utbildning och erfarenhet är egentligen det viktigaste för att kunna bedöma om det är lavinfarlig terräng eller inte och utifrån det ta beslut om du ska åka där eller inte. Gäller även pistnära åk.

Så, som ett första steg kan jag rekommendera dig och alla som läser och skriver här att gå in på SVELAV:s webbaserade grundkurs i lavinkunskap:
https://svelav.se/lavinkunskap/lavinkunskap/grundkurs/

Lavinrapporten
Tack för ännu ett gott råd. Däremot förstår jag inte det föregående inlägget om ”haveri”. Sällan har väl medierna varit så späckade med info och varningar om årets laviner. Kanske når det inte ut till ”gemene man”.

Men de flesta som avlider eller utlöser laviner verkar ju iofs inte vara ”pappa med dotter” som tar några svängar i liftnära offpist, utan snarare välutrustade och välinformerade åkare, ofta t o m med guide i sällskap? Men som på gruppnivå pushar gränserna litet för mycket och litet för ofta? Mer eller mindre medvetet. Eller?

En parallell som kan låta cynisk men som säger en del, är att de flesta som avlider av svampförgiftning lär vara erfarna svampexperter. Men det finns ju många kloka inlägg om det här och riskbeteendet inom gruppen ”erfarna, utrustade och pålästa” skiljer sig säkert på individnivå.

Lavinrapporten
Tack för ännu ett gott råd. Däremot förstår jag inte det föregående inlägget om ”haveri”. Sällan har väl medierna varit så späckade med info och varningar om årets laviner. Kanske når det inte ut till ”gemene man”.

Men de flesta som avlider eller utlöser laviner verkar ju iofs inte vara ”pappa med dotter” som tar några svängar i liftnära offpist, utan snarare välutrustade och välinformerade åkare, ofta t o m med guide i sällskap? Men som på gruppnivå pushar gränserna litet för mycket och litet för ofta? Mer eller mindre medvetet. Eller?

En parallell som kan låta cynisk men som säger en del, är att de flesta som avlider av svampförgiftning lär vara erfarna svampexperter. Men det finns ju många kloka inlägg om det här och riskbeteendet inom gruppen ”erfarna, utrustade och pålästa” skiljer sig säkert på individnivå.
Exponeringstid ute i terräng som är farlig ökar ju självklart på faran.

Jag är inte säker på att man gör kopplingen laviner till sitt eget risktagande. Typ, slutar inte köra bil för att 200 dör i trafiken i Sverige varje år.

Ett alternativ till att använda sig av fysiska personer är att våga hålla liftar stängda i minst ett dygn efter snöfall. Gärna 2 efter de värsta snöfallen.

Lavinrapporten
Får se till att det läggs ut lite mer på TikTok, är väl där de mest riskbenägna (män 18-26 år typ) får sina "nyheter"?

Håller helt med, även här är det rubriker om lavinfaran hela tiden i etablerade medier. Sen ska man inte blanda ihop risken pga dåliga lager i snön från början på säsongen med folk som dör i liftnära brant freerideterräng när det kommit 1 m snö med stormbyar.

Utan att ha granskat statistiken i detalj känns det som det inte är fler lavindöda än vanligt i Schweiz, utan det är olyckor i de andra alpländerna som sticker ut.

Lavinrapporten
Men de flesta som avlider eller utlöser laviner verkar ju iofs inte vara ”pappa med dotter” som tar några svängar i liftnära offpist, utan snarare välutrustade och välinformerade åkare, ofta t o m med guide i sällskap?
Tror det skiljer sig en del. Just nu är det hög lavinrisk. Och då är det bara de välutrustade daredevils som är ute och vågar ändå. Eller de som vet allt och tror sig vara odödliga.
Är lavinfaran mer på en 2a eller 3a är det inte sällan att det är "pappa med dotter" i anslutning till backen. Behöver ju inte alltid vara med dödlig utgång. Fanns ju ganska nyligen 2 fall i Hemsedal och Trysil där laviner gick i anslutning till backen och outrustade barn av outrustade pappor drogs med...

Lavinrapporten
Ett alternativ till att använda sig av fysiska personer är att våga hålla liftar stängda i minst ett dygn efter snöfall. Gärna 2 efter de värsta snöfallen.
Det är ju den eviga avvägning mellan amerikansk och europeisk modell.

Men jag fattar inte hur det kan vara guides inblandade såpass ofta. Hur kan en guide vara ute i nånslags lavinterräng där det är en 4a eller 5a. Iaf i Sverige får de själva inte åka i såpass farliga förhållanden, när de jobbar.

Lavinrapporten
Här är en aktuell händelse som är litet avvikande men som kan ha viss relevans för hur guider beter sig i framtiden, åtminstone i Österrike. Det kan leda till dels ökad försiktighet, dels ökade krav på eget ansvar (och förmåga) hos dem man som guide (eller erfaren gruppledare) tar med ut/upp.

The trial sparked interest and debate, not just in Austria but in mountain climbing communities far beyond its borders, raising questions about when personal judgement and risk-taking become a matter of criminal liability.

Lavinrapporten
läste just att 88 personer dött i laviner i Alperna i år. Hittills..
(normal vinter stryker 40-50 pers med)

Ni som är i alperna: ta det lugnt där ute

Kanske inte så exceptionellt ändå, tyvärr - men säsongen är inte slut ännu...

Though the recent spike in avalanche deaths in Europe is worrying, it is not exceptional - according to European Avalanche Warning Services, 95 have died so far this season, compared to 70 in the whole of 2024-24 and 87 in 2023-24. The 2020-21 season, when 131 died, and 2017-18, when the figure was 147, seem comparable.

Som någon sa ironiskt om begreppet "mannaminne" = Den tid som det tar mellan två rejäla men normala snövintrar. Dvs typ 8-10 år.

Tillbaka
Topp