Lavinryggsäck på flygplan?

Tja,

Har samma ryggsäck.

Läs på flygbolagetshemsida om du måste registrera innan avfärd att du flyger med sådan. (Det vad jag tvungen att göra, flyger med Swiss)

Sen tar du bara med papper du kan hitta på mammuts hemsida som förklarar vad du har och att du får resa med det på planet.

Det bör inte bli stora problem. Va i god tid på flygplatsen bara

Avalanche rescue backpacks are accepted as both checked baggage and hand baggage, provided below rules are followed.

Avalanche rescue backpack, one (1) per passenger, containing a cylinder of compressed gas in Div 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Division 1.4S.

Note:

The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated.
The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.

Gäller SAS och de flesta andra så vitt jag vet.

Senast ändrad:
Nu i veckan köpte jag en Scott lavinryggsäck med Alpride systemet. Enligt Scott och Alpride instruktionsböcker ska man lägga lavinryggan i det incheckade bagaget men när man läser IATAs regler kan ta med den som handbagage.

Det vore mycket mer praktiskt att ta den som handbagage och ha med det man behöver på flyget som biljetter, surfplatta, tidningar, böcker o vad man nu brukar ha med sig. Lägger man lavinryggan i den incheckade väskan så "förlorar" man i vikt att ta med sig.

Nu undrar jag hur ni brukar göra med era lavinryggor, checka in eller handbagage?
Någon som haft problem när tagit den som handbagage?

IATA regler
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-provisions-table-2.3.A-dgr-56-en.pdf

Scott instruktionsbok, se sidan 10:
https://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/Alp/Alpride_Airbag_Avalanche_Backpacks_A5_Manual_2015_125914_16_WINTERSPORTS_SCOTT-Sports_original_1.pdf

Handbagage, handbagage handbagage.

Om det uppstår något problem kan man då argumentera och visa upp IATA-dokumet osv.

När väskan är incheckad har vi senaste åren sett bevis här på forumet att patronerna försvinner mm pga av okunnig personal hos vissa flygplaster/bolag.

Har flugit många gånger med ryggar som handbagage. ....
Det som OFTA tar tid är security check då man blir plockad av någon okunnig personal som måste ringa om assistans o få godkänt etc...
Men för vara ärlig är det mest förekommande på Kastrup.
Inte Arlanda, Genève, Grenoble,,,,Kiruna.....Men mycket beror på personalen.....o i dagens nervösitet o oro...kan det säkert ta tid...

Men skriv ut både flygbolagets riktlinjer och Mammut spec om gasbehållaren. Ha gärna gasbehållaren i originalförpackningen...

Samtidigt så kan man på flera ställe nu hyra gasbehållaren på plats....så slipper man tjafset....

Piglet55 sa:
Handbagage, handbagage handbagage.

Om det uppstår något problem kan man då argumentera och visa upp IATA-dokumet osv.

När väskan är incheckad har vi senaste åren sett bevis här på forumet att patronerna försvinner mm pga av okunnig personal hos vissa flygplaster/bolag.
Jag håller med om att handbagage vore det bästa (tillåtet av IATA) men när både Scott och Alpride skriver i sina instruktionsböcker att man ska packa lavinryggan i den incheckade väskan blir man fundersam. Har mailat båda men väntar svar.

Dom trådar jag läst på forumet så verkar många haft problem för att man packat patronerna i väskan och tagit med lavinryggan som handbagage. Dessutom är IATA bestämmelserna nya sen 1 eller 2 år och följer man dom ska det inte var något problem..... I USA har dock transportmyndigheten egna bestämmelser som förbjuder alla typer av gaspatroner i bagaget.

AOs sa:
Hasse_Lindborg sa:
Har du haft några problem i säkerhetskontrollen då?
Vilka flygbolag och destinationer har du flugit till med lavinrygga?
Sas, Lufthansa, Swiss, Berlin Air.

Munchen, Zurich, Innsbruck, Milano och någon liten obskyr flygplats i Frankrike.

Inte något problem förut att jag vet att det tar ca 20 min extra i säkerhetskontrollen. Men alla papper med och styr på det så är det inga problem alls....

Hasse_Lindborg sa:
AOs sa:
Hasse_Lindborg sa:

Munchen, Zurich, Innsbruck, Milano och någon liten obskyr flygplats i Frankrike.

Inte något problem förut att jag vet att det tar ca 20 min extra i säkerhetskontrollen. Men alla papper med och styr på det så är det inga problem alls....
Du menar alltså att det inte har varit något problem i säkerhetskontrollen på de flygplatser du nämnde?

Tack för alla svar allihop, om en vecka bär det av! Ses där.

Akeholmberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
AOs sa:

Du menar alltså att det inte har varit något problem i säkerhetskontrollen på de flygplatser du nämnde?

Problem? Nä har haft alla papper klara. Vetat om att jag måste snacka med de i ca 20 min för att få igenom de. Annars så har det inte varit några problem ;)

Hasse_Lindborg sa:
Akeholmberg sa:
Hasse_Lindborg sa:

Problem? Nä har haft alla papper klara. Vetat om att jag måste snacka med de i ca 20 min för att få igenom de. Annars så har det inte varit några problem ;)
Alright, förhoppningsvis har de varit med om en och annan som du då när jag kommer till Munchen i maj då! ;)

har varit på 11 flyg med absryggsäcken senaste halvåret. har haft väskan som handbagage och ibland har det hänt att dem vill veta vad det är, har då bara förklarat att det är en lavinrygsäck. har haft gastuben i ryggsäcken med följande skrift på ett papper fastklistrat på tuben:

Avalanche rescue backpacks are accepted as both checked baggage and hand baggage, provided below rules are followed.

Avalanche rescue backpack, one (1) per passenger, containing a cylinder of compressed gas in Div 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Division 1.4S.

Note:

The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated.
The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.

Jag ska till Japan om 2 veckor och flyger med Lufthansa och ANA. Någon som har erfarenhet av att ta med lavinrygga till Japan på flyget?

När jag fick resehandlingarna från Xtravel skriver dom att man ska lägga den i det incheckade bagaget. Någon anledning till detta skrev dom inte (jag har dock mailat dem men inte fått något svar). Jag tänkte ta den som handbagage då känns säkrast och man kan förklara vad det är för säkerhetspersonalen. Det är dessutom helt i linje med IATA reglerna.

För att kolla om Lufthansa har några speciella regler kollade jag deras hemsida och hittade inget. Ringde deras kundservice och hamnade på ett call center i Indien. Att försöka förklara vad en avalanche rescue backpack för något för en indier som aldrig sett snö var helt meningslöst.

Tyvärr så fick min patron till en Mammut rygga stanna hemma nu när vi åkte till Japan med Finnair. Finnair hade godkänt, men den fastnade i säkerhetskontrollen pga. att patronen var för stor. Deras mått är 200mg men våran patron från Mammut är på runt 600mg. Dom sa att dom släpper igenom patroner som är som en knytnäve, mem min är som 2 knytnävar.

Är patronerna till ABS mindre än dom till Mammut?

Djävligt surt att inte få med sig gasen.:mad::mad:

tomcool sa:
Tyvärr så fick min patron till en Mammut rygga stanna hemma nu när vi åkte till Japan med Finnair. Finnair hade godkänt, men den fastnade i säkerhetskontrollen pga. att patronen var för stor. Deras mått är 200mg men våran patron från Mammut är på runt 600mg. Dom sa att dom släpper igenom patroner som är som en knytnäve, mem min är som 2 knytnävar.

Nope, exakt samma storlek. Jag har flugit finnair utan att bli av med patronen. Varifrån flög du? Var nånstans i Japan är du?

Vi flög från Bromma och är just nu mer eller mindre insnöade i Niseko. Systemet stängt pga. snöstorm.

Hade du din patron i ryggen som handbagage eller incheckat?

tomcool sa:

Vilken flygplats tog dom patronen?
ARN har i alla fall inte varit något på problem på. Konstigt att dom hakar upp sig på storleken. Enligt iata reglerna så skriver man inget om storleken på patronen.

http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-provisions-table-23A-en.pdf/url]

AOs sa:
tomcool sa:

Vilken flygplats tog dom patronen?
ARN har i alla fall inte varit något på problem på. Konstigt att dom hakar upp sig på storleken. Enligt iata reglerna så skriver man inget om storleken på patronen.

http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-provisions-table-23A-en.pdf/url]

Vi flög från Bromma och dom var stenhårda på att patronen inte fick vara större en knytnäve.

Vattendroppe sa:
tomcool sa:

Nope, exakt samma storlek. Jag har flugit finnair utan att bli av med patronen. Varifrån flög du? Var nånstans i Japan är du?
Vi flög från Bromma och är just nu mer eller mindre insnöade i Niseko. Systemet stängt pga. snöstorm.

@tomcool Som jag misstänkte, ni flög inte från arn. Det som spelar roll är mer eller mindre uteslutande vilken flygplats en checkar in på, inte vilken bolag en flyger med, det är flygplatserna som har säkerhetskontrollerna.

Hade ni med er IATA-papper på att de är godkända?

Jag brukar ha mina grejer i det incheckade bagaget, packat tillsammans med papprena från iata och specen på patronen och ballongen såklart.

200mg är ju kopplat till krutladdningen i handtaget till ABS ryggsäcken. Har också råkat ut för att personalen i säkerhetskontrollen inte kunnat tyda IATA-dokumenten och hittat 200mg och tittat informationen på tuben och sagt nej. Löste sig dock efter att SAS personalen gick igenom kontrollen med mig ;)

Tycker alltid det är bäst att ta ryggsäcken och patron/handtag som handbagage då man alltid kan snacka sig ur de flesta situationerna.

Alltid samma diskussion; 200mg i IATA (pyro) vs 249 ml (behållaren). Flyger ca 3 ggr per år, alldeles för ofta blir det diskussion och trixande. Förra året sa polisen på Malpensa blankt nej och tog min behållare, men efter 20 minuters dividerande gick det. I år smidigt, dock blev min polare av med spaden(!). Själv kom jag igenom med lavinrygga, spade, sond och en Leatherman... (annan security-kö). Allt för mycket godtycke mao. Men spaden och sonden (och Leatherman) åker incheckat nästa gång... Lavinryggan alltid som handbagage.

Affärsidé till någon? Sälja in utbildningar till flygplatser om lavinutrustning?

Danatt sa:
Alltid samma diskussion; 200mg i IATA (pyro) vs 249 ml (behållaren). Flyger ca 3 ggr per år, alldeles för ofta blir det diskussion och trixande. Förra året sa polisen på Malpensa blankt nej och tog min behållare, men efter 20 minuters dividerande gick det. I år smidigt, dock blev min polare av med spaden(!). Själv kom jag igenom med lavinrygga, spade, sond och en Leatherman... (annan security-kö). Allt för mycket godtycke mao. Men spaden och sonden (och Leatherman) åker incheckat nästa gång... Lavinryggan alltid som handbagage.

Affärsidé till någon? Sälja in utbildningar till flygplatser om lavinutrustning?
Enligt IATA gäller 250 ml för lavinryggor.

Förmodligen svårt att hitta nån som vill betala för utbildningarna :)

tomcool sa:

Märkligt. Flög själv från Bromma för något år sen med mammut rygga + patron i handbagaget utan tjaffs, de hade stenkoll på vad som gällde.

Tillbaka
Topp