Tips & Trix: På Resande Fot med Lavinrygga

”Avalaaaaanche backpaaack”, uttalat ytterst långsamt och övertydligt. Pekar pedagogiskt på väskan. Möts av en förvirrad blick från personalen i säkerhetskontrollen på Zürich flygplats. ”Oh yesyes you can bring lunch!”. Hopplöst. Bara att ta ett steg tillbaka och iaktta kontrollanten framför röntgenskärmen. Reaktion med trillaavstolen-potential på ingång (en patron till en lavinrygga kan lätt misstas för en bomb…).

Man kan helt klart roa sig med mindre komplikationsinvolverande aktiviteter än att flyga med sin lavinrygga (har jag märkt) men med lite framförhållning och diverse utskrifter kan man vända oddsen för en problemfri resa mer till sin fördel. Så länge du inte flyger till eller via USA, där de som vanligt har sina egna regler och bestämmelser, så ska det fungera. Här följer lite användbara tips:

Ta ryggan som handbagage istället för att checka in den: på så sätt har du själv koll på vad som sker och möjlighet att förklara för oupplyst och ovetande personal vad som gäller istället för att överraskas av en lapp i väskan och konfiskerad patron när du landat.

Skriv ut och ta med IATAs dokument om objekt som det är tillåtet att flyga med trots att de egentligen kan klassas som farligt gods.

Skriv ut och ta med dokment från tillverkaren med specifikationer och info om patronen samt riktlinjer och instruktioner för resande med flyg.

Kontakta flygbolaget i förväg för att fråga om deras regler och meddela att du planerar att resa med din lavinryggsäck. Ska du till eller via någon lite mer udda destination kan det även vara en bra idé att kontakta flygplatsen i fråga.

Packa patronen urskruvad men på avsedd plats i ryggsäcken tillsammans med alla dokument.

Kom i tid till flygplatsen och var beredd på att det kan ta extra lång tid att checka in och passera säkerhetskontrollen. Säg till när du checkar in väskan och var artig men bestämd om det blir problem.

Referenser

IATA (International Air Transport Association) Dangerous Goods Regulations Table 2.3.A: Objekt som finns med på denna lista har undantagits från att klassas som farligt gods och är därför tillåtna att flyga med. Observera dock att detta endast är riktlinjer som flygbolaget kan välja att inte följa och att det i slutändan är kaptenen på flygplanet som har ansvaret för säkerheten ombord och därmed har rätt att fatta ett slutgiltigt beslut. Kaptenen har dock ingen anledning att gå emot flygbolagets bestämmelser.

Utdrag från IATAs tabell och hemsida:

A single (1) avalanche rescue backpack per person are authorized containing a cylinder of  compressed gas in Division 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic/explosive trigger mechanism containing less than 200 mg net of explosives in Division 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves. Consult with your airline well in advance and also allow additional time for check-in.

Svensk version från Transportstyrelsen:

Max en lavinräddningsryggsäck per person, innehållande en pyroteknisk utlösningsmekanism på max 200 mg netto (division 1.4S) och en cylinder med komprimerad gas som inte är brandfarlig, max 250 ml. Ryggsäcken ska packas så att den inte kan aktiveras oavsiktligt. Luftkuddarna i ryggsäcken ska ha utsläppsventiler. Du behöver ha ett tillstånd från flygbolaget.

Till och via USA är det INTE tillåtet att flyga med en laddad patron så antingen flyger du med en tom patron och fyller på den på plats eller hyr en på din destination. För resa inom USA och Kanada finns det även frakttjänster att tillgå arrangerat av bland annat ABS och Mammut.

Dokument & Länkar

IATA:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-EN.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-FR.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-DE.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-SP.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-RU.pdf

Transportstyrelsen:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Camping-sport–och-friluftsprodukter/

ABS

https://www.abs-airbag.com/us/abs-in-planes.html
https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/Data_Sheet_Steel_US.pdf

Mammut

http://www.mammut.ch/en/avalanchesafety_airbags_fliegen.html
http://www.mammut.ch/medias/sys_master/root/h72/h7e/8816481075230/FlyCartridge.pdf
http://www.snowpulse.com/wp-content/uploads/Cylinders_DataSheet_ENG_26.10.11.pdf

BCA BackCountryAccess

https://s3.amazonaws.com/BackcountryAccess/Material+Safety+Sheet%5B4%5D%5B1%5D.pdf

Scott Alpride Technology

http://www.scott-sports.com/ca/en/technology/wintersports/Alpride-Airbag-Technology/

Black Diamond/Pieps/Poc Jetforce

Inga restriktioner för flygresor – batteridriven pump istället för patron.

Zürich flygplats broschyr

http://www.zurichairport.com/~/media/FlughafenZH/Dokumente/Passagiere_und_Besucher/Abflug_und_Ankunft/Leaflet_Avalanche_Backpack.pdf

Hyra

ABS: https://abs-airbag.com/en/dealer/

Mammut:

EU: http://www.mammut.ch/avalanchesafety_cartridge_rental_stations.html

USA/Kanada: http://www.mammut.ch/medias/sys_master/root/h02/h76/8816410296350/Cartridge_Refill_Stations_140103.pdf

Text: Gabriella Edebo
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
8 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (8)