Tips & Trix: På Resande Fot med Lavinrygga

”Avalaaaaanche backpaaack”, uttalat ytterst långsamt och övertydligt. Pekar pedagogiskt på väskan. Möts av en förvirrad blick från personalen i säkerhetskontrollen på Zürich flygplats. ”Oh yesyes you can bring lunch!”. Hopplöst. Bara att ta ett steg tillbaka och iaktta kontrollanten framför röntgenskärmen. Reaktion med trillaavstolen-potential på ingång (en patron till en lavinrygga kan lätt misstas för en bomb…).

Man kan helt klart roa sig med mindre komplikationsinvolverande aktiviteter än att flyga med sin lavinrygga (har jag märkt) men med lite framförhållning och diverse utskrifter kan man vända oddsen för en problemfri resa mer till sin fördel. Så länge du inte flyger till eller via USA, där de som vanligt har sina egna regler och bestämmelser, så ska det fungera. Här följer lite användbara tips:

Ta ryggan som handbagage istället för att checka in den: på så sätt har du själv koll på vad som sker och möjlighet att förklara för oupplyst och ovetande personal vad som gäller istället för att överraskas av en lapp i väskan och konfiskerad patron när du landat.

Skriv ut och ta med IATAs dokument om objekt som det är tillåtet att flyga med trots att de egentligen kan klassas som farligt gods.

Skriv ut och ta med dokment från tillverkaren med specifikationer och info om patronen samt riktlinjer och instruktioner för resande med flyg.

Kontakta flygbolaget i förväg för att fråga om deras regler och meddela att du planerar att resa med din lavinryggsäck. Ska du till eller via någon lite mer udda destination kan det även vara en bra idé att kontakta flygplatsen i fråga.

Packa patronen urskruvad men på avsedd plats i ryggsäcken tillsammans med alla dokument.

Kom i tid till flygplatsen och var beredd på att det kan ta extra lång tid att checka in och passera säkerhetskontrollen. Säg till när du checkar in väskan och var artig men bestämd om det blir problem.

Referenser

IATA (International Air Transport Association) Dangerous Goods Regulations Table 2.3.A: Objekt som finns med på denna lista har undantagits från att klassas som farligt gods och är därför tillåtna att flyga med. Observera dock att detta endast är riktlinjer som flygbolaget kan välja att inte följa och att det i slutändan är kaptenen på flygplanet som har ansvaret för säkerheten ombord och därmed har rätt att fatta ett slutgiltigt beslut. Kaptenen har dock ingen anledning att gå emot flygbolagets bestämmelser.

Utdrag från IATAs tabell och hemsida:

A single (1) avalanche rescue backpack per person are authorized containing a cylinder of  compressed gas in Division 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic/explosive trigger mechanism containing less than 200 mg net of explosives in Division 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves. Consult with your airline well in advance and also allow additional time for check-in.

Svensk version från Transportstyrelsen:

Max en lavinräddningsryggsäck per person, innehållande en pyroteknisk utlösningsmekanism på max 200 mg netto (division 1.4S) och en cylinder med komprimerad gas som inte är brandfarlig, max 250 ml. Ryggsäcken ska packas så att den inte kan aktiveras oavsiktligt. Luftkuddarna i ryggsäcken ska ha utsläppsventiler. Du behöver ha ett tillstånd från flygbolaget.

Till och via USA är det INTE tillåtet att flyga med en laddad patron så antingen flyger du med en tom patron och fyller på den på plats eller hyr en på din destination. För resa inom USA och Kanada finns det även frakttjänster att tillgå arrangerat av bland annat ABS och Mammut.

Dokument & Länkar

IATA:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-EN.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-FR.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-DE.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-SP.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-23A-DGR55-RU.pdf

Transportstyrelsen:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Camping-sport–och-friluftsprodukter/

ABS

https://www.abs-airbag.com/us/abs-in-planes.html
https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/Data_Sheet_Steel_US.pdf

Mammut

http://www.mammut.ch/en/avalanchesafety_airbags_fliegen.html
http://www.mammut.ch/medias/sys_master/root/h72/h7e/8816481075230/FlyCartridge.pdf
http://www.snowpulse.com/wp-content/uploads/Cylinders_DataSheet_ENG_26.10.11.pdf

BCA BackCountryAccess

https://s3.amazonaws.com/BackcountryAccess/Material+Safety+Sheet%5B4%5D%5B1%5D.pdf

Scott Alpride Technology

http://www.scott-sports.com/ca/en/technology/wintersports/Alpride-Airbag-Technology/

Black Diamond/Pieps/Poc Jetforce

Inga restriktioner för flygresor – batteridriven pump istället för patron.

Zürich flygplats broschyr

http://www.zurichairport.com/~/media/FlughafenZH/Dokumente/Passagiere_und_Besucher/Abflug_und_Ankunft/Leaflet_Avalanche_Backpack.pdf

Hyra

ABS: https://abs-airbag.com/en/dealer/

Mammut:

EU: http://www.mammut.ch/avalanchesafety_cartridge_rental_stations.html

USA/Kanada: http://www.mammut.ch/medias/sys_master/root/h02/h76/8816410296350/Cartridge_Refill_Stations_140103.pdf

Text: Gabriella Edebo
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

  1. Det har postats en ny IATA tabell från 1 jan 2017
    https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr … 23A-en.pdf

    I grunden samma som tipsas om ovan men alltid bra att ha den senaste.

  2. Vattendroppe
    0
    Vattendroppe | 2016-02-17 10:18          

    Förutom det Odis säger är ytterligare ett tips kolfiberpatron. Syns in på röntgen.

  3. Odis
    0
    Odis | 2016-02-16 18:28          

    Ett bra alternativ till att ta den som handbagage är att packa den ihop med skidorna (om man har dessa med sig). Det gör att man får ta det hela hos incheckningen för specialbagage, där väskan röntgas direkt på plats medans man är kvar. Denna personal har oftast också bättre koll på diverse regler för just farligt gods och specialbagage än tex de stressade vid vanliga säkerhetskontrollen.

  4. petra75
    0
    petra75 | 2016-02-16 17:22          

    Hos vissa bolag måste det föranmälas och se då till att det lägger in detta i bokningen och då även på alla segment (dvs alla sträckor) och på alla personer som har en lavinryggsäck. Lufthansa t ex vill ofta även ha föranmälan för skidor.

    Vi har även haft hjälp i checkin av att kunna visa upp ett skiftligt svar från flygbolaget där det är bekräftat ok att ta med lavinryggsäck. Inte ovanligt med ny personal i checkin.

    Håller helt med om att ha det som handbagage - fick peka ut mitt bagage vid gate i Tokyo pga raklödder så jag kan bara gissa vad som hänt om jag haft en patron däri.

    Vore intressant att få veta mer om resande med lavinryggsäck - Lufthansa sa t ex att de ville kunna informera piloten och även något med syret i kabin.

  5. Essway
    0
    Essway | 2016-02-16 16:29          

    Hade också problem i Turin under hemresa den 13/2. De hade snöat in (ursäkta...) på att volymen överstiger 100 ml. Men de gör misstaget att inte titta på klassning av materiel. Den gastub som finns till min SnowPulse rymmer 249 ml, det är sant. Men gastuben är klassad som typ 2.2 och ska därmed accepteras enligt IATA 2.3.A. Jag fick dock gå ut igen och checka in hela ryggan och allt gick bra. Men de konfiskerade flera stycken-
    I klartext handlar det om okunnighet hos personalen... Det är helt ok att ta med en tom flaska på en liter, eller en flaska som rymmer 200 ml men bara innehåller 100 ml. Men inte en gastub som rymmer 0.249 L gas och därför är nästan "tom" sett ur flytande mängd. Även om gasen är under tryck så handlar det INTE om att den är i formen av flytande. Det handlar det GARANTERAT INTE om att man reser runt med en tub med flytande kväve i volym 249 ml. Det vore iofs heller inte särskilt farligt men det är samtidigt helt befängt. Exempelvis pumpar man in kvävgas i däcken på flygplan för att det inte ska leda till oxidation med gummit. Jag har skickat ett brev till ansvariga i Turin och tänker även ta det via IATA. De konfiskerar felaktigt gaspatroner, men det är inte i linje med IATA regler och i princip är det att betrakta som stöld.

  6. skanken
    0
    skanken | 2015-02-08 16:40          

    Skriv ut IATA på aktuellt språk oxo. Det varierar ju väldigt hur vida dem förstår engelskt tal och skrift. De stoppade mig här om dagen i Turin,och efter ett knappt ha kastat ett halvt getöga på mina papper så sa dem att man max får ta med 100ml behållare med vätska, och eftersom min patron på 249ml ej var godkänd då så fick jag inte ta med den. Gick fint Arlanda - Turin, men inte hem igen. Efter en tids argumentering med tull personal och sedan ut till damen i incheckningen igen så fick jag lov att checka in den, och den vart ej konfiskerad, så det var ju skönt.

  7. Ashtraymofucku
    0
    Ashtraymofucku | 2015-01-19 16:46          

    Hos Sas behöver man inte göra nånting för lavinryggsäck sa deras kundtjänst, lät lite konstigt men man får väll lita på vad de säger.

  8. duelago
    3
    duelago | 2015-01-02 21:03          

    Jag är fallskärmshoppare och vi har något som kallas en AAD i våra riggar (räddningsutlösare). Precis som lavinryggsäckarna ser denna pryl mysko ut på röntgen och även vi har motsvarande dokument att ta med oss. However, efter att ha rest med riggen som handbagage i många år funkar det mycket bättre att inte säga ett dyft till personalen på flygplatsen. Upp med grejerna på bandet och i nio av tio fall så släpper de igenom riggen. De gånger jag och mina vänner börjat vifta med dokument så börjar bekymren. Det ska kollas och dubbelkollas och snackas med folk högre upp. Mitt tips är alltså att ta fram dokumenten först när prylen verkligen stoppas i röntgen.