Lavinsäker snowboardbindning?

Fredrika_L

Ny medlem
Hej!

Jag ska gå lavinkursen SLAO 1 nu i helgen, så jag har börjar fundera över en hel del saker.
Jag har läst boken "lavinsäkerhet", och i den står det att det är bra att försöka knäppa av sig bindningarna så snabbt som möjligt om man skulle dras med i en lavin. Slalombindningar är ju lite mindre omständiga att knäppa på och av, men alltså, jag kommer inte få av mina bindningar när jag dras med i 100 km/h och har fullt av snöblock omkring mig och panik!

Har någon smart person tänkt på detta och tillverkat någon slags bindingar som är lätta att utlösa i en nödsituation? Skulle vara jätteintressant att veta isåfall!

Jag läste om någon här på forumet som blev tipsad om flowbindningar, men det verkade mer vara för att snabbt komma i dom, inte ur dom...

MVH
Fredrika

Konstigt, jag kör med "vanliga" Burton Custom och tvivlar på att det skulle vara särskilt svårt att dra av dem snabbt? En hand på varje fot, tryck ur x2, bara dra? Känns som max 2 sek skulle behövas för att verkligen panikdumpa brädan. Sen om tiden finns till det lämnar jag osagt.

Självklart är bindningarna en enorm riskfaktor vid lavinfarlig terräng, men jag personligen anser att man bör kunna hinna få av sig dem ifall man känner/ser att det börjar släppa. Har dock aldrig varit i ett sådant snöskred så att jag behövt det, och ber dig därför att inte lägga för stor vikt på vad jag säger. Beror självklart mycket på situationen, fart/sikt/tid/snöförhållanden/bakfylla/whatever hur bra brädan flyter etc.

Kan tänka mig att bindningar med s.k. tåstraps kan vara snäppet enklare, då det där i yttersta nödfall kan räcka med att dra av den övre bindningen vid fotleden. Aldrig kört med "step-ins", men tror att de kan vara totalt livsfarliga vid lavinfara pga. att det ser ut att vara lite mer pill.

Nu har jag inte åkt bräda på nära 10 år så bindningar har jag inte koll på. Därenot så är min erfarenhet av laviner att man försöker åka ut ur lavinen så länge man står upp och sedan om man inte lyckas så sjunker man och tumlar runt. Att i det läget behöva använda händerna nere vid fötterna och mickla med bindningen är nog ganska kört. Att när man anar en lavin direkt hoppa ur bindningen istället för att försöka åka i säkerhet tror jag inte heller på. När du tas av lavinen så är fötterna det första som förvinner under snön innan du ramlar.

Snorkel har helt rätt.
Sannolikt är du mitt i lavinen. Det är inte något som börjar flera hundra meter upp i backen som du står och tittar på.
Problemet med snowboardbindningar är att båda måste lösa ut samtidigt. Annars har du en fot fast på brädan och skadan kommer vara större.
Enligt en erfaren lavin och bergsguide så finns det inga dokumenterade fall där snowboardåkaren lyckats ta av sig brädan.

Har dock sett flera hemgjorda utlösningsmekanismer.

Hej!

Tack för era svar, nej det är sant jag förstår att det är ju bättre att satsa på att försöka åka bort från lavinen som åtgärd nr. 1!

Då kan jag iallafall glömma att leta efter någon slags bra "lavinbindningar". Olika utlösningsmekanismer kanske rent av innebär en större risk eftersom det kan innebära att de utlöses av misstag och man åker av brädan helt plötsligt!

Tillbaka
Topp