Lavinspade med snösåg och isyxa? (3i1)

patrikt

Medlem
Hej!
Jag har en lavinspade som har snösåg man kan stoppa in i rörskaftet. Jag har sett att det numera finns spadar som man kan göra om till en enklare promenad-isyxa, som tex dessa två:
https://www.addnature.com/sear ... pocket+spike

https://www.blue-tomato.com/sv ... 5413-orange/

Men finns någon kombination som ger mig alla tre i ett - dvs en spade som går att göra till isyxa och samtidigt rymmer en snösåg i skaftet?

Jag är medveten om att det inte är någon klätteryxa jag får men för self-arrest duger den nog.

/Patrik, kinderägg-sökare

PS Ska vi ordvitsa lite så vill jag ha en "12:57", dvs en tre i ett :-) DS

Har mailat både BCA och Ortovox men ingen av dem har en 3i1. Spade+1 kan man få men måste välja antingen såg eller yxa. En hävdar dessutom att man såga trä med sågen...

Men om jag vill ha yxa och spade i ett - vilken rekommenderar ni?
Vikten verkar vara hyfsat lika, yxan ser lite gedignare ut på BCA medan orton verkar teleskopisk och länge skaftlängd. Båda kan ha spaden i skovelläge.

/Patrik, snart kommer tomten och jag måste bestämma innehållet i "Till Patrik från tomten"

Jag har en pro alu 3 spade och köpte till pocket spike i år. Tycker absolut den verkar rubust. Och ja skaftet är teleskopiskt även med yxan på.

Men det ryms inte såg i K2:an skaft heller eller?
Såg youtube idag om K2an och det verkar också bara vara en 2i1 och inte min dröm om en 3i1.

/Patrik, söker fortfarande 3i1 men annars är nog Orotvoxen hitills bästa 2i1 pga teleskop-skaftet

Det blev en ortovox pro III ALU med pocket spike för cirkus 1100 SEK - en kupong på addnature gav det priset.

Verkar tillräckligt gediget för både en bra lavinspade och en enklare promenadyxa.
Synd att de inte kan få in en så i teelskopskaftet - det r ju ihåligt och finns plats för det.

/Patrik

Tillbaka
Topp