Lavinspade

Lavinspade
Hej!

Vi är en grupp som studerar design och produkttutveckling och har som skolprojekt att utveckla en spade för extremskidåkare. Därför är vi nyfikna på vad ni med erfarenhet från extremskidåkning tycker är både nödvändiga men också önskvärda egenskaper för en spade?

Vi är jättetacksamma för alla tankar och idéer!

Lavinspade
jadeK2 sa:
Låg vikt , stark, smidig (lätt att sätta ihop och isär) ,synlig,
Det
@JadeK2 nämner är det jag vill ha med en spade.

Om ni sen kan få till teleskop skaft, såg i skaftet, o möjlighet att vinkla spaden 90 grader så det blir som en yxa istället så är det ett stort +. Sen kan man diskutera vad för sorts handtag man vill ha, jag föredrar T-handtag före D.

Lavinspade
"1.3 Ansvar och innehåll, Innehålla enkäter och undersökningar." ;)

Känner mig lite regelnazi men skapa ett konto för att fråga vad folk vill ha utav en spade? ...

TomasGothberg sa:
jadeK2 sa:
Det

Om ni sen kan få till teleskop skaft, såg i skaftet, o möjlighet att vinkla spaden 90 grader så det blir som en yxa istället så är det ett stort +. Sen kan man diskutera vad för sorts handtag man vill ha, jag föredrar T-handtag före D.
Man kanske skulle kunna ha yx egget åt sidan istället så man slipper vinkla spaden vilket skulle bli en både lättare och hållbarare lösning?

Lavinspade
linder sa:
"1.3 Ansvar och innehåll, Innehålla enkäter och undersökningar." ;)

Känner mig lite regelnazi men skapa ett konto för att fråga vad folk vill ha utav en spade? ...

Man kanske skulle kunna ha yx egget åt sidan istället så man slipper vinkla spaden vilket skulle bli en både lättare och hållbarare lösning?
Menade inte man skulle ha ett riktigt yxegg, utan meningen med att vinkla bladet 90 grader är om man tex står längst bak i en lavinpyramid och ska få bort snön som de framför en skickar bakåt, då är det lättare med en sån spade än en vanlig rak spade.(den gången jag provat en sån spade)

Lavinspade
http://www.voile.com/voile-telepack-mini-avalanche-shovel.html

Utgå från den spaden, gör överkanten på den något mer trampvänlig för pjäxor och få till ett sätt att ha "hack-läge" utan att den får börja väga mer. En lättare sågtandning i nederkant skulle också vara ett plus (typ som ortovox grizzly). Vikt som går att skala bort utan att tappa hållfasthet är också välkommet. Får ni ihop det har ni den ultimata skidåkarspaden i min mening.

Senast ändrad:
Lavinspade
Vattendroppe sa:
http://www.voile.com/voile-telepack-mini-avalanche-shovel.html

Utgå från den spaden, gör överkanten på den något mer trampvänlig för pjäxor och få till ett sätt att ha "hack-läge" utan att den får börja väga mer. En lättare sågtandning i nederkant skulle också vara ett plus (typ som ortovox grizzly). Vikt som går att skala bort utan att tappa hållfasthet är också välkommet. Får ni ihop det har ni den ultimata skidåkarspaden i min mening.
Detta gör jag en plus etta på

Lavinspade
TomasGothberg sa:
jadeK2 sa:
Det

Japp.t handtag med plats i röret för en 0,5l vodka . :)

Tillbaka
Topp