Lavinutrustning säsongen 15/16

nbagge

Ny medlem
Tjo! Tänkte ta och skaffa mig lavinutrustning samt en passande ryggsäck till säsongen, då det förhoppningsvis blir mycket fokus på toppturer och offpiståkning.

Har kollat på dessa två paket:

http://www.sport-conrad.com/skitour...vox-bd-lawinensonde-bd-transfer-schaufel.html

http://www.sport-conrad.com/skitour...aete/3-blue-lawinensonde-lawinenschaufel.html

Samt denna ryggsäck:

http://alpingaraget.se/sv/product/22073/osprey-kode-22-nitro-green

Någon erfaren som har några tips på utrustning? Känner mig ganska lost i pryldjungeln!

Kan tillägga att jag kommer att spendera säsongen i Hemsedal om det nu påverkar valet av utrustning!

Tack på förhand!

-nbagge

Om detta är de första lavingrejerna du köper känns det lite onödigt dyrt att köpa de paketen. Vill du bara ha grundläggande grejer så skulle jag köra på något i stil med detta:

http://www.sport-conrad.com/en/snowboard/avalanche-security/tracker-beacons/zoom-3-antenna.html
http://www.sport-conrad.com/en/snowboard/avalanche-security/shovels/badger.html
http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/avalanche-security/avalanche-probes/aluminium-260cm.html

Slänger du ihop de blir det 220€

Personligen tycker jag att du ska välja kit 1, med mammut pulse, det är en av de ledande modellerna på marknaden. Inget att snåla på. Låter som en tradröv men viktigast av allt, lär dig använda prylarna och gå en lavinkurs!

Snåla inte!
Hamnar du eller kompisarna i en lavin är det svårt att förklara en livlös kropp med att man ville spara nån tusenlapp.
Jag gillar Mammuten, ingen åsikt om ryggsäck.

Välj mammut pulse kitet, helt otroligt enkel att använda och fungerar suveränt.
Som andra skrev, bättre att inte snåla och kunna rädda kompisarna än ha lite mer pengar kvar.

Jag håller definitivt med zantarf. Vad du än gör så snåla inte in på säkerhetsutrustningen. Det innebär däremot inte att du behöver köpa den allra dyraste transceivern. Välj istället en transceiver som är enkel att använda och som har bra räckvidd. Du bör även fokusera på en bra och tålig spade. När jag köpte lavinprylar inför förra säsongen valde jag mellan Mammut Element Barryvox och Arva Neo som båda är enkla att handha och har fått väldigt fina testbetyg. Ett par tester hittar du nedan.

http://www.earnyourturns.com/26326/avalanche-beacon-review-arva-neo-v2-0/
http://www.earnyourturns.com/3008/review-barryvox-pulse/ (Element har exakt samma grundfunktionalitet som Pulse. Det den saknar jämfört med Pulse är den omdebatterade rörelsedetektorn som indikerar om en begravd person rör på sig (läs andas) samt ett antal avancerade inställningar som du troligtvis ändå aldrig kommer att använda)

När det gäller spadar verkar det finnas många som helt enkelt inte håller måttet. Låt dig inte luras av hi-tech spadar i läckra färger utan se till att läsa några bra tester. Det här testet har några år på nacken men är ganska talande.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att man bör välja en spade där bladet är tillverkat i alluminiumlegeringen 6061 med T6 värmebehandling. Det kan även vara bra att tänka på vilken bladform spaden har. Kort och gott skulle jag rekommendera att köpa en spade från Voile eller G3. Jag valde själv Avitech D-grip från G3.

Hoppas du hittar något du blir nöjd med och lycka till med turandet!

Senast ändrad:
Jag äger en Osprey Kode 22 så kan ge dig lite info om den. För det första är det en kanonbra säck. Sitter skönt på ryggen, bra designad vad gäller olika fack i ryggan och fästanordningar på utsidan.

Det du dock ska tänka på är att det är en ganska liten ryggsäck. Den är faktiskt så liten så det gäller att vara väldigt noggrann med vad för spade/sond du väljer ifall du vill kunna stänga ryggan. Jag köpte ryggan ihop med lavinpaket hos Alpingaraget och de var vänliga och hjälpte till att hitta en spade/sond som funkade tillsammans med ryggan.

Jag använder Voile XLM spade och Voile Tour Light Probe 260cm till min Osprey Kode 22.

Om du vill undvika problem med storlek så kanske det inte är fel att välja storebrorn ist. Kode 32

Otrovox 3+ är riktigt bra, har själv kört den i ett par år. Enkel att använda och väldigt pålitlig, snygg design dessutom. Anledningen till att man vill få över folk till mammuts är rena prylbögeri-fasoner. Vill du ha ansvaret av att kunna se pulsen på de som du räddar och allt det ansvar det leder till? (som förövrigt kräver att alla har samma modell- har inte alla det så kan du inte använda funktionen)

Ortovoxen är lättare/smidigare och kan med fördel både lånas ut (med träning såklart) och lätt tas upp igen efter en säsong.

Senast ändrad:
Anzom sa:
Otrovox 3+ är riktigt bra, har själv kört den i ett par år. Enkel att använda och väldigt pålitlig, snygg design dessutom. Anledningen till att man vill få över folk till mammuts är rena prylbögeri-fasoner. Vill du ha ansvaret av att kunna se pulsen på de som du räddar och allt det ansvar det leder till? (som förövrigt kräver att alla har samma modell- har inte alla det så kan du inte använda funktionen)

Ortovoxen är lättare/smidigare och kan med fördel både lånas ut (med träning såklart) och lätt tas upp igen efter en säsong.
Om det är flera som är begravda så finns det en poäng om man kan se att den man hittat och gräver efter faktiskt har puls = i livet.
Om det saknas puls kanske man skall leta efter någon annan som fortfarande lever och på så sätt öka möjligheten att få upp en levande person.
Så puls delen ser jag som en bra funktion.

//Åke

Ake_Astrom sa:
Anzom sa:

Om det är flera som är begravda så finns det en poäng om man kan se att den man hittat och gräver efter faktiskt har puls = i livet.
Om det saknas puls kanske man skall leta efter någon annan som fortfarande lever och på så sätt öka möjligheten att få upp en levande person.

//Åke
Ponera två hypotetiska tillfällen:
1. Tekniken fungerar Inte
2. Tekniken fungerar

1. Pulsbandet registrerar inte din puls under snön, prioritering görs på en annan trots att du har puls. Tekniken fungerar inte alltid som man vill, särskilt pulsfunktioner kan vara kluriga. Det vet alla som har testat pulsklocka och medhörande pulsband.

2. Tekniken fungerar, men hur ska du använda den? Du har en person som har svag puls ut på din display. Du väljer den andra istället, trots att det hade varit möjligt att rädda den första.

Jag ser hellre att tillverkarna lägger pengarna på att utveckla transciverna(typ 3D snölager), istället för att lägga moraliska beslut, som kan vara baserade på felaktig information, hos användaren. Man får gärna köpa den typen av transciver. Men frågan är om det är värt de extra pengarna för en funktion som inte alla använder och är högst tveksam i praktiken.

Anzom sa:
Ake_Astrom sa:
Anzom sa:

//Åke
Ponera två hypotetiska tillfällen:
1. Tekniken fungerar Inte
2. Tekniken fungerar

1. Pulsbandet registrerar inte din puls under snön, prioritering görs på en annan trots att du har puls. Tekniken fungerar inte alltid som man vill, särskilt pulsfunktioner kan vara kluriga. Det vet alla som har testat pulsklocka och medhörande pulsband.

2. Tekniken fungerar, men hur ska du använda den? Du har en person som har svag puls ut på din display. Du väljer den andra istället, trots att det hade varit möjligt att rädda den första.

Jag ser hellre att tillverkarna lägger pengarna på att utveckla transciverna(typ 3D snölager), istället för att lägga moraliska beslut, som kan vara baserade på felaktig information, hos användaren. Man får gärna köpa den typen av transciver. Men frågan är om det är värt de extra pengarna för en funktion som inte alla använder och är högst tveksam i praktiken.
Känner att vi börjar glida iväg lite från den ursprungliga tråden men vill ändå göra ett litet tillägg här. Rätta mig om jag har fel men visst är det så att Pulse detekterar små kroppsrörelser, d.v.s. att den begravda personen andas, inte hjärtslag. Således är namnet Pulse kanske lite missvisande eftersom det inte har något med pulsmätning att göra. Skulle tro att tekniken med rörelsedetektorer är betydligt mer pålitlig än en pulsfunktion. Inte desto mindre är funktionen onekligen kontroversiell.

Senast ändrad:
Tack så hemskt mycket för alla svar! Freeride levererar som vanligt. Blir betydligt lättare att välja nu!

Som tidigare blivit nämnt; stor fördel att ha lite mer plats än 22 liters-väskan från Osprey. Jag kör själv en 26 liters från Ortovox och svär varenda gång jag ska packa den. Lavinutrustning har du alltid i såklart, men det är rätt nimmt att kunna få med ev stighudar, extra dryck och snacks, extra värmande jacka, extra goggles eller varför inte ett litet fix kit om något pajar långt från människobyn..

Jo jag har läst en hel del om att kode 22 är ganska liten och snål med plats. Lär dock bara bli kortare dagsturer så är ute efter något i den mindre storleken. Om det är någon som har ett bra förslag på rygga så tar jag emot dom med öppna armar!

Bjersing sa:
Om detta är de första lavingrejerna du köper känns det lite onödigt dyrt att köpa de paketen. Vill du bara ha grundläggande grejer så skulle jag köra på något i stil med detta:

http://www.sport-conrad.com/en/snowboard/avalanche-security/tracker-beacons/zoom-3-antenna.html
http://www.sport-conrad.com/en/snowboard/avalanche-security/shovels/badger.html
http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/avalanche-security/avalanche-probes/aluminium-260cm.html

Slänger du ihop de blir det 220€
Finns ju ingen anledning till att köpa "sämre" grejer bara för att det är de första lavingrejerna man köper. Ser ingen anledning till att inte köpa bra grejer från början som man sedan kan ha en längre period!

Självklart ska man inte snåla på säkerhetsutrustning men att betala för funktioner man inte använder kanske inte är optimalt spenderade pengar, mellanskillnaden räcker ju för lavinkurs och en rejäl påse lösgodis.

Håller med
@Bjersing.
Helt ok grejor som kommer räcka under många, många år.
Pengarna du sparar lägger du tex på en dag (eller två) med guide och talar om att du vill få bra åkning OCH en massa tips om vägval, hur man tolkar lavinprognoserna, vädrets betydelse för hur lavinfaran varierar under dagen och från dag till dag, varför nordsidor ofta är farliga mycket längre än sydsidor osv......

Ha en bra vinter!

Har nått liknande du funderar på

Osprey Kode 32. Är mycket nöjd med väskan men jag hade haft svårt att ha 22l då den borde vara väldigt liten. Är gränsfall att min spade får plats i Kode 32. Köp Ospreys vätskesystem också som funkar riktigt bra.

Har Mammut Element Barryvox transcievern och den funkar bra. Jag köpte Mammuts kit med transciever, sond och spade.

http://www.skistore.se/sv/sc-recycle-bin/11912-paker-barryvox-element-lavinpaket-4-27661.html

Det jag hade gjort annorlunda är att köpa en annan spade och sond som är lite smidigare att hantera. Att bygga ihop min spade och sond är inte jättesmidigt, framförallt lite knepigt med handskarna på. Tror att det finns bättre lösningar som spaden i Mammut Pulse paketet där man bara drar ut handtaget istället för att bygga ihop spaden.

En annan aspekt är att köpa samma transciever som dina vänner har. Är smidigt om alla vet hur man stänger av en transciever när man har hittat en begravd. Dessutom kan man lära sig av varandra.

Har fått en slant till en ny transceiver i julklapp men känner mig lite vilsen i valet.

Det blir få dagar per år som den kommer användas, men jag vill inte ha nått utdaterad skräp bara för det.

Tänker mig en lättanvänd, digital, tre-antennare nånstans i mitten av prisspannet (alla kanske är det nuförtiden?). Kan man få några rekommendationer? Har övrig lavinutrustning, så det ska vara lös transa.

/J

Om mamut element faller inom den prisbilden du har tänkt så kan jag (och säker mååånga till) starkt rekommendera den. Du får den för: 2378kr inklusive frakt på Bergzeit.

Senast ändrad:
DzB sa:
Om mamut element faller inom den prisbilden du har tänkt så kan jag (och säker mååånga till) starkt rekommendera den. Du får den för: 2378kr inklusive frakt på Bergzeit.
Det är väl den jag riktat in mig på. Så lär bli en sådan om det inte kommer in ett förslag på likvärdig, men billigare :)

Tillbaka
Topp