millgard sa:
Det får väl anses bevisat att det är underskattande av riskerna som är den största orsaken till lavinolyckor?
Samma utrustning i Sverige som annorstädes alltså. Kompis, spade, transciever, sond och mobiltelefon. Sedan omdöme och lågriskbedömning. Tjohoo!
Jo men det förutsätter att det finns en risk att underskatta, finns ens risken på dess orter? Ja det har förekommit, men hur ska man då bedöma risken? Under en typisk vecka så finns ingen risk på dess orter, och det står jag vid tills centralbyråkraten tillrättavisar mig. Vissa icketypiska tillfällen finns säkert en viss fara och vid dess tillfällen lär orten/media gå ut med det.
Skall man ha lavinutrustning vid åkning på baksidan av Bruket, Väsjöbacken, Flottsbro och Hammarbybacken?
Har alla på en golfbana hjälm utifall en golfboll råkar träffa dem i huvudet? De borde ha det, och ja det låter raljerande men är nog mer sannolikt än laviner under typisk förhållande på dessa orter.
Det är ju just den lokala specifika (lavin)faran som ska avgöra risktagandet, inte generellt tänkande. Precis som la grave skrev bör fler testgräva med spaden t ex. inte bara planlöst åka runt med utrustning. Respekt för bergen såklart men inte konstant rädsla. Jag upprepar, förespråkar inte ökat risktagande/dumdristighet men när folk åker en i taget med bergsguide, grupp som tittar på och full lavinutrustning utmed nån pist i vemdalen så har det gått för långt med rädslan.