Lavinutrustning svenska "fjäll"..

Vi snackar alltså fjäll i bemärkelsen Lofsdalen, Idre, Vemdalen..

Ponera att du är ensam åkare.
Du ämnar söka dig utanför preparerad pist.
Skulle du då använda dig av lavinutrustning?

Ponera att det känns obra att åka OP ensam även om du har med dig all utrustning du orkar bära. Det räcker med en banal skada och dålig mobiltäckning för att stryka med om man kör själv. Spar dina pengar och åk på UCPA el dyl istället. Bättre åkning, bättre sällskap o möjlighet att låna grejor.

Ärligt talat: har det någonsin gått en lavin i något av de tre ställen du nämner? Vill inte vara spydig på något sätt men mig veterligen har det inte det. Den här uppfattningen att det är livsfarligt att åka offpist i svenska fjällen är enligt mig klart överdriven. Jag vet att det finns vissa, få, platser där det går laviner också i de svenska fjällen men de är inte många. Tråkigt nog är det ju sällan det snöar tillräckligt mycket här. Om du är osäker fråga på orten och du får svar. Själv skulle jag aldrig tagit med mig något till de orter du nämner.

larsrudal sa:
Ärligt talat: har det någonsin gått en lavin i något av de tre ställen du nämner? Vill inte vara spydig på något sätt men mig veterligen har det inte det. Den här uppfattningen att det är livsfarligt att åka offpist i svenska fjällen är enligt mig klart överdriven. Jag vet att det finns vissa, få, platser där det går laviner också i de svenska fjällen men de är inte många. Tråkigt nog är det ju sällan det snöar tillräckligt mycket här. Om du är osäker fråga på orten och du får svar. Själv skulle jag aldrig tagit med mig något till de orter du nämner.
Jag tycker du underdriver. Självklart så är risken inte lika stor men om man har grejerna, varför inte åka med dom?
Inte speciellt jobbigt att ha tranciver, spade och sond med dig.

De har sprängt laviner på vemdalsskalet (dassrännan) och senast idag så såg jag en gammal lavin i björnrike bara ett hundratal meters traverserande ut från pister

En som dog för två år sedan i tänndalen va? Mellan backarna så visst händer det.. Och det var ändå folk som jobbade där som skulle kontrollera.

Spade räcker, all annan utrustning förutsätter ju att du har någon med dig som kan hitta dig. Med spade kan du på förhand gräva och kolla lavinrisken. ABS är ju också utrustning som inte kräver någon annans närvaro för att vara meningsfull.

larsrudal sa:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kraftig-lavin-idre_6853397.svd

dessutom har jag sett laviner i bade vemdalen och Björnrike,,

att aka offpist ensammen är totalt vansinnigt om man med offpist menar med lite avstand till markerad nerfart!

En intressant tråd för en gammal räv som mig. Skall försöka förklara hur jag ser på skidåkning och varför jag gör det. Hoppas ni ursäktar längden på inlägget.

Min familj har haft stuga i just Lofsdalen sen början av 70-talet. Därför har jag åkt sjukt mycket just där men också i de flesta andra ställen i Härjedalen som just Idre och Vemdalen. När jag var liten bara åkte man, morsan sydde skidbrallor och man körde på beggad utrustning, från 9-16. Först upp sist ned. Pisten, skogen, offpisten, you name it. Man hade SJUKT kul!

Har gjort säsonger i alperna. Kom just hem från 16 dagars skidåkning i Chamo/Courma (med bla min 10 årige son i en vecka). Åker i Hammarbybacken minst en gång i veckan för att hålla skidkänslan vid liv och köra lite gubbjibb. Trots att jag är 50 gillar jag skidåkning precis lika mycket som när jag var grabb. När folk frågar hur jag kan åka 2 veckor till en skidort säger jag bara att det är som knark och att det är för lite. Har man åkt lössnö kan man inte sluta. För mig är det faktiskt så, vet inte vad jag skulle göra om jag helt plötsligt skadade mig och aldrig kunde åka igen. Man har SJUKT kul!

Hänger på detta och andra forum alldeles för mycket och drömmer om olika åk man vill göra, prylar man vill ha osv. Försöker minimera grejerna man köper men har egentligen på tok för mycket stash. Oroar mig alltid för övervikt när man checkar in allt grejs.

Med jämna mellanrum dyker frågeställningen i denna tråd upp. Då brukar jag fråga när det var en olycka senast på det stället som nämns i tråden. Då kommer en massa besserwissar med svar som att det viss har gått en lavin någon gång någonstans i de svenska fjällen och så säger det var den gick. Och de säkert har helt rätt för de är ju besserwissar. Man får intrycket att det går laviner hela tiden. Om man inte vet bättre alltså, för det gör det ju inte. I själva verket är sällan det går laviner i svenska fjällen. Blir det 30 cm nysnö någonstans är det sensationellt. Sen kan det ju blåsa ihop lite drivor ändå (med allt vad det innebär för laviner) men ni som har koll förstår nog vad jag menar.

Sen säger de att man inte skall åka offpist utan att köpa lavinutrustning för 5000:- eller an ABS för 7-8000:- till. Dessutom skall man gå en offpist kurs för 10000:- eller vad det kostar och sen hyra guide för ännu mer.

Jag tycker precis tvärtom: åk jättemycket offpist i skidorterna i de svenska fjällen. Det är en av de säkraste terrängerna att lära sig åka offpist i. Ni kommer inte att lära er så mycket om laviner, glaciärer, firningar, osv, men ni kommer att bli bra skidåkare. Är ni osäkra fråga personal om det är lavinfarligt. Och ni kommer att ha SJUKT kul!

Skall man vara saklig så frågade ju trådskaparen om man behöver lavinutrustning om man åker ensam i Lofsdalen, Idre, Vemdalen. Jag tolkar det som han menar liftnära offpist i dessa orter. Min erfarenhet är att det bästa hjälpmedlet är en fulladdad mobil. Tror nämligen att det är större risk att man fastnar i en fjällbjörk och stukar/bryter något eller trillar på en vass sten (som inte täcks av det tunna snölagret) än att man råkar ut för en lavin. Kan man då inte skida hem själv kan det vara bra att ringa fjällräddningen.

Förstår också logiken i La Graves analys av vad som behövs om man är ensam angående utrustning men tycker att det är overkill i de nämnda orterna.

larsrudal sa:
En intressant tråd för en gammal räv som mig. Skall försöka förklara hur jag ser på skidåkning och varför jag gör det. Hoppas ni ursäktar längden på inlägget.

Min familj har haft stuga i just Lofsdalen sen början av 70-talet. Därför har jag åkt sjukt mycket just där men också i de flesta andra ställen i Härjedalen som just Idre och Vemdalen. När jag var liten bara åkte man, morsan sydde skidbrallor och man körde på beggad utrustning, från 9-16. Först upp sist ned. Pisten, skogen, offpisten, you name it. Man hade SJUKT kul!

Har gjort säsonger i alperna. Kom just hem från 16 dagars skidåkning i Chamo/Courma (med bla min 10 årige son i en vecka). Åker i Hammarbybacken minst en gång i veckan för att hålla skidkänslan vid liv och köra lite gubbjibb. Trots att jag är 50 gillar jag skidåkning precis lika mycket som när jag var grabb. När folk frågar hur jag kan åka 2 veckor till en skidort säger jag bara att det är som knark och att det är för lite. Har man åkt lössnö kan man inte sluta. För mig är det faktiskt så, vet inte vad jag skulle göra om jag helt plötsligt skadade mig och aldrig kunde åka igen. Man har SJUKT kul!

Hänger på detta och andra forum alldeles för mycket och drömmer om olika åk man vill göra, prylar man vill ha osv. Försöker minimera grejerna man köper men har egentligen på tok för mycket stash. Oroar mig alltid för övervikt när man checkar in allt grejs.

Med jämna mellanrum dyker frågeställningen i denna tråd upp. Då brukar jag fråga när det var en olycka senast på det stället som nämns i tråden. Då kommer en massa besserwissar med svar som att det viss har gått en lavin någon gång någonstans i de svenska fjällen och så säger det var den gick. Och de säkert har helt rätt för de är ju besserwissar. Man får intrycket att det går laviner hela tiden. Om man inte vet bättre alltså, för det gör det ju inte. I själva verket är sällan det går laviner i svenska fjällen. Blir det 30 cm nysnö någonstans är det sensationellt. Sen kan det ju blåsa ihop lite drivor ändå (med allt vad det innebär för laviner) men ni som har koll förstår nog vad jag menar.

Sen säger de att man inte skall åka offpist utan att köpa lavinutrustning för 5000:- eller an ABS för 7-8000:- till. Dessutom skall man gå en offpist kurs för 10000:- eller vad det kostar och sen hyra guide för ännu mer.

Jag tycker precis tvärtom: åk jättemycket offpist i skidorterna i de svenska fjällen. Det är en av de säkraste terrängerna att lära sig åka offpist i. Ni kommer inte att lära er så mycket om laviner, glaciärer, firningar, osv, men ni kommer att bli bra skidåkare. Är ni osäkra fråga personal om det är lavinfarligt. Och ni kommer att ha SJUKT kul!

Skall man vara saklig så frågade ju trådskaparen om man behöver lavinutrustning om man åker ensam i Lofsdalen, Idre, Vemdalen. Jag tolkar det som han menar liftnära offpist i dessa orter. Min erfarenhet är att det bästa hjälpmedlet är en fulladdad mobil. Tror nämligen att det är större risk att man fastnar i en fjällbjörk och stukar/bryter något eller trillar på en vass sten (som inte täcks av det tunna snölagret) än att man råkar ut för en lavin. Kan man då inte skida hem själv kan det vara bra att ringa fjällräddningen.

Förstår också logiken i La Graves analys av vad som behövs om man är ensam angående utrustning men tycker att det är overkill i de nämnda orterna.
EXTREMT NAIVT!

Orkar inte ens med att yttra mig mer...

Karl_Martensson sa:

För att svara på trådskaperns fråga så kan jag inte göra annat än att hålla med i att man inte bör åka OP själv. Punkt. Skulle jag göra det ändå är svaret självklart! Motfrågan blir givetvis: Varför inte?

Nu har jag all lavinutrustning man behöver så jag åker givetvis med den, men som så många andra vet här så är ju en lavinutrustning rätt meningslös om man åker själv. Visst en ABS-säck är alltid bra. Men dyr (Även om dom börjar krypa ner i pris The Nort Face ABS köpte jag iår för 6500 kr). Spade är väl givet för att kolla skikten, men du kan ju knappast gräva upp dig själv underifrån... ;) Transcivern är ju bra om du vill att man skall hitta din kropp innan snön töat bort...

Sedan finns det ju alltid mer eller mindre lavinfarilga områden på ett berg. Rådfråga med personal. Jag räknar inte OP genom att sladda lite lössnö bredvid liften (även om det iof är det eg)...

Råd 1: Åk inte själv.
Råd 2: Fråga personal på plats. Tänk på att det alltid finns en risk för lavin. Även vid Lavinvarning 2!
Råd 3: Meddela någon som finns i närheten vart du skall åka. Kanske inte hjälper dig vid akut hjälp dock...

Men visst jag har också varit naiv som vår käre vän larsrudal. Och den ständiga självsäkerheten, det händer inte mig. Jag har slängt mig ut för branter i både svenska som utländska branter. Utan nån som helst säkerhetsutrustning eller tanke på hur farligt det kan vara. Det enda som surrat i huvudet har varit det vita guldet...

Sedan händer något. Eller med någon. Eller så läser man om en olycka. Och det är ju just det. Det räcker med en liten, liten olycka för att resultat skall bli definitivt. Slut. Tomt.

Om förhållandena är "rätt" (eller kanske snarare fel) och om man adderar en människa kan det alltid ske en lavinolycka. Vare sig det är i pulkabacken eller branterna i La Grave.

Idag har jag skaffat mig kunskap och utrustning för att just kunna göra dom åken som man älskar så...

Uppenbarligen har inte vår Larsrudal varit utanför pisterna sedan han var för liten för att se en lavin för alla trollfigurer i Sälens barnområde...

Ni som säger inte åk offpist själva. Vad räknar ni med Offpist? Den skulle vara intressant att höra i så fall..

//H

Senast ändrad:
Jag har redan lavinutrustning i form av spade, sond och transceiver så för mig är det självklart att stoppa ned dem i ryggsäcken även när man åker i snöfattiga svenska fjäll framåt vårkanten då det inte kommit nederbörd på länge. Jag har ju redan prylarna och de väger inte så mycket att jag stör mig på dem.

För mig känns det lite som att använda bilbälte. En normalt funtad person använder sig av bälte även om denne kör på E4 i 110 km/h, tidigt en morgon utan trafik och med viltstängsel.

I mitt fall så äger jag ju redan utrustningen så det är inte så mycket att fundera på. Men med handen på hjärtat så hade jag inte införskaffat säkerhetsutrustning för över 10000 kronor för att åka offpist i de anläggningar som nämnts. Då hade jag anpassat åkningen efter eget omdöme istället.

Håller med larsrudal här, i dessa orter skulle jag åkt "utanför preparerad pist" ensam och har gjort så. Utrustning annan än ABS är ju helt onödig när man är ensam. Säger inte att det är helt ofarligt att åka "utanför preparerad pist" i dessa orter men med tanke på hur snöläget brukar vara så känner jag mig tryggare utanför än i pisten. Jag förespråkar inte dumdristighet på nåt sätt men vågar man inte åka "utanför preparerad pist" i dessa orter ska man börja med golf eller nåt. Med "utanför preparerad pist" menar iaf jag i detta fall närliggande i och kring systemet, inte något som kräver längre hike eller hudar, sånt man når genom skråande helt enkelt. Gissar att antalet olyckor i parken på dessa orter är ca 100ggr större än de "utanför preparerad pist".
självklart kollar man med lokal skidpatrull innan och jag åker själv med lavinutrustning, men hade åkt utan på denn typ av orter utan oro efter kontroll. Mer rädd för att slå mig i pisten eller bli påkörd av rattfyllo. Tänndalen har lavinterräng som nämnts men är ju inte med i TS lista.

Senast ändrad:
Det mesta vettiga har redan sagts men det finns en aspekt till. LaGrave sa precis det jag tänkte säga och det är ju att utrustningen (grundläggande med spade, sond och transa) är ganska meningslös om du åker själv. Sen är det många som påpekat att när man ändå har utrustningen så kan man lika gärna ha med sig den. Poängen är ju just besväret av att släpa runt på en ryggsäck i en svensk anläggning. Det blir många liftåk och att baxa ryggsäck på och av i varje blir segt. Ska inte jag åka i lavinterräng så lämnar jag hela ryggan hemma.

När det kommer till larsrudal så har kanske inte mängden snöande så mycket med saken att göra. Det går årligen farliga laviner i Åre och jag har svårt att tro att det snöar så mycket mer där än i Vemdalen. Det som snarare avgör är blåsten och sluttningens beskaffenhet. Att kategoriskt hävda att dessa ställen är ofarliga är bara naivt. Sen är självklart den genomsnittliga risken klart lägre än den är i låt säga Chamonix. Det viktiga är att tänka till innan man åker och varför man åker/inte åker. Sen att en lavinutrusting skulle kosta 5000 är ju en ganska smaskig överdrift. Jag har precis beställt en helt ok utrustning för närmare 2000 till tjejen. Det ser jag som en rimlig investering i livförsäkring med tanke på att vi ändå åker en del utanför pisterna.

Dessutom blir jag lite orolig över prat om närheten till en pist som någon form av lavinsäkrare.

Pillard sa:
Det mesta vettiga har redan sagts men det finns en aspekt till. LaGrave sa precis det jag tänkte säga och det är ju att utrustningen (grundläggande med spade, sond och transa) är ganska meningslös om du åker själv. Sen är det många som påpekat att när man ändå har utrustningen så kan man lika gärna ha med sig den. Poängen är ju just besväret av att släpa runt på en ryggsäck i en svensk anläggning. Det blir många liftåk och att baxa ryggsäck på och av i varje blir segt. Ska inte jag åka i lavinterräng så lämnar jag hela ryggan hemma.

När det kommer till larsrudal så har kanske inte mängden snöande så mycket med saken att göra. Det går årligen farliga laviner i Åre och jag har svårt att tro att det snöar så mycket mer där än i Vemdalen. Det som snarare avgör är blåsten och sluttningens beskaffenhet. Att kategoriskt hävda att dessa ställen är ofarliga är bara naivt. Sen är självklart den genomsnittliga risken klart lägre än den är i låt säga Chamonix. Det viktiga är att tänka till innan man åker och varför man åker/inte åker. Sen att en lavinutrusting skulle kosta 5000 är ju en ganska smaskig överdrift. Jag har precis beställt en helt ok utrustning för närmare 2000 till tjejen. Det ser jag som en rimlig investering i livförsäkring med tanke på att vi ändå åker en del utanför pisterna.

Dessutom blir jag lite orolig över prat om närheten till en pist som någon form av lavinsäkrare.
Får man fråga vad du köpt och vart? =)

Pillard du pratar i generella termer när vi är mer specifika, generllt så gäller det du säger dvs närhet till pist betyder inte säkert osv. Men, det specifika är att laviner på dessa orter är extremt sällsynt (iaf i systemet), jag skulle vara nästan lika rädd för att en full skoterturist kör över mig som att en lavin går bredvid pisten i dessa orter. Bilresan till dessa orter är sannolikt mycket farligare, pisten likaså, glöm inte att folk dör där också. Laviner är på allvar och är jättefarliga men det betyder inte att man ska vara livrädd för all snö. Teoretiskt kan en lavin uppstå även i Hammarbybacken men det är ingen som åker med sändare där? Anledningen till att att de är så lavinsäkra är samma som gör att jag inte åker där, snön är kass helt enkelt. Jag har full respekt för laviner men jag är inte rädd för dem på dessa orter lika lite som jag är rädd för hajar eller tsunamis på svenska stränder, för det är på den nivån vi har hamnat, det kan hända men sannolikheten är väldigt liten.

Sen tar jag för övrigt aldrig av mig ryggsäcken i liften för då fastnar den, oavsett hur mycket franska liftgubbar skäller på mig.

JL76: Jag håller förstås med dig och jag har åkt pistnära i både Lofsdalen och Idre, men även Ramis och Tänndalen utan utrustning. Dock tar ajg mig ju alltid en funderare över lutning, outs, känner lite med staven och liknande. Så det jag vill komma åt är schablonmässiga beslut som säger att det är ofarligt att åka i vissa anläggningar just för att risken är så liten i just dem. Man måste ju ta hänsyn till att just den här dagen kanske det hänt något som höjt risken rejält i just den terrängen du tänkt åka.

För att köra vidare på billiknelsen så är det ju som att man allt som oftast kan köra för fort på E4an eftersom det aldrig är halt men sen nån enstaka gång så är det underkylt regn och snorhalt.

86Fredrik: Jag har beställt en Pieps DSP Tour (har vanliga dsp själv som jag tycker fungerar utmärkt) för 199 euro hos Conrad. När jag sen satte ihop paket med en BD Lynx spade och BD Super Tour Probe landade alltihop på 269 euro, vilket i dagens kurs är 2241 spänn. Det enda som känns kanske lite skakigt i den setupen är spaden. Paketprissättningen är ju ibland lite märklig hos tysken och ifall man valt deras färdiga paket med Deploy-spade istället hade priset blivit 80 euro dyrare.

Pillard: Vi är ense, därav min kommentar att man kollar med lokal skidpatrull, alltid, oavsett ort (utom hammarbybacken...).

Sen är ju skillnad på ifall man gör något själv eller rekommenderar det till andra. Jag har åkt offpist ensam/själv många gånger, även i rejält osäker terräng, men jag rekommenderar inte andra att göra det. Jag är fullt medveten om att jag tar en risk och accepterar det. Nånstans måste man få leva också, att bara åka pist vissa dagar enbart för att rätt sällskap inte finns på plats är för mig otänkbart. Sjävklart väljs då terrängen med tanke på att jag är ensam, men riskfritt blir det aldrig, men det vill jag ju inte att det ska vara, då vore ju skidåkning jävligt tråkigt.

Senast ändrad:
Det får väl anses bevisat att det är underskattande av riskerna som är den största orsaken till lavinolyckor?

Samma utrustning i Sverige som annorstädes alltså. Kompis, spade, transciever, sond och mobiltelefon. Sedan omdöme och lågriskbedömning. Tjohoo!

millgard sa:
Det får väl anses bevisat att det är underskattande av riskerna som är den största orsaken till lavinolyckor?

Samma utrustning i Sverige som annorstädes alltså. Kompis, spade, transciever, sond och mobiltelefon. Sedan omdöme och lågriskbedömning. Tjohoo!
Jo men det förutsätter att det finns en risk att underskatta, finns ens risken på dess orter? Ja det har förekommit, men hur ska man då bedöma risken? Under en typisk vecka så finns ingen risk på dess orter, och det står jag vid tills centralbyråkraten tillrättavisar mig. Vissa icketypiska tillfällen finns säkert en viss fara och vid dess tillfällen lär orten/media gå ut med det.
Skall man ha lavinutrustning vid åkning på baksidan av Bruket, Väsjöbacken, Flottsbro och Hammarbybacken?
Har alla på en golfbana hjälm utifall en golfboll råkar träffa dem i huvudet? De borde ha det, och ja det låter raljerande men är nog mer sannolikt än laviner under typisk förhållande på dessa orter.
Det är ju just den lokala specifika (lavin)faran som ska avgöra risktagandet, inte generellt tänkande. Precis som la grave skrev bör fler testgräva med spaden t ex. inte bara planlöst åka runt med utrustning. Respekt för bergen såklart men inte konstant rädsla. Jag upprepar, förespråkar inte ökat risktagande/dumdristighet men när folk åker en i taget med bergsguide, grupp som tittar på och full lavinutrustning utmed nån pist i vemdalen så har det gått för långt med rädslan.

JL76 sa:
millgard sa:

Jo men det förutsätter att det finns en risk att underskatta, finns ens risken på dess orter? Ja det har förekommit, men hur ska man då bedöma risken? Under en typisk vecka så finns ingen risk på dess orter, och det står jag vid tills centralbyråkraten tillrättavisar mig. Vissa icketypiska tillfällen finns säkert en viss fara och vid dess tillfällen lär orten/media gå ut med det.
Skall man ha lavinutrustning vid åkning på baksidan av Bruket, Väsjöbacken, Flottsbro och Hammarbybacken?
Har alla på en golfbana hjälm utifall en golfboll råkar träffa dem i huvudet? De borde ha det, och ja det låter raljerande men är nog mer sannolikt än laviner under typisk förhållande på dessa orter.
Det är ju just den lokala specifika (lavin)faran som ska avgöra risktagandet, inte generellt tänkande. Precis som la grave skrev bör fler testgräva med spaden t ex. inte bara planlöst åka runt med utrustning. Respekt för bergen såklart men inte konstant rädsla. Jag upprepar, förespråkar inte ökat risktagande/dumdristighet men när folk åker en i taget med bergsguide, grupp som tittar på och full lavinutrustning utmed nån pist i vemdalen så har det gått för långt med rädslan.
Det var väl bara för några veckor sedan en lavin drog med en kille i liften i Åre?

Jag konstaterar bara att många (de flesta?) lavinolyckor sker i områden där medvetenheten om lavinrisk är mycket liten. De områden du nämner hör sannolikt till dessa, och i takt med att "modet" offpist sprider sig kommer fler att åka offpist, dock utan vare sig medvetenhet eller kunskaper nog att ens göra en riskbedömning.

Precis samma utveckling sker inom snöskoteråkningen nämligen.

Med "offpist" räknar inte jag det opistade stråket mellan pisterna utan snarare de områden som ligger utanför själva skidområdet. En tydlig gräns blir därför omöjlig att dra. "Okontrollerat område" kanske är en bättre term?

millgard sa:
Med "offpist" räknar inte jag det opistade stråket mellan pisterna utan snarare de områden som ligger utanför själva skidområdet. En tydlig gräns blir därför omöjlig att dra. "Okontrollerat område" kanske är en bättre term?
Och var slutar det?

Jag tycker att svaret är nej, du behöver inte lavinutrustning. Men däremot lite vanligt sunt förnuft, beroende på vad det är för förhållanden. Har tex upplevt djävulsk dimma, flatljust å sånt i svenska fjäll, då kan det ju kännas lite skakigt att köra. Det jag menar är att i de ställen du nämner finns det andra saker att i första hand oroa sig för än laviner. Precis som vissa tidigare varit inne på. Sen kör jag hellre själv än inte alls, förlåt för min dumhet.

Jag spenderar en hel del av min tid åkandes själv i både fjäll och alper. Varför inte? Gör man en bedömning av lavinfaran och håller en viss säkerhetsmarginal åkningsmässigt så ser jag ingen anledning till att inte göra det. Ska vi se på lavin/skaderisk vid åkning med lite marginal skulle jag säga att den risken kontra risken att gå hem ensam från krogen är väldigt liten. Risken att gå hem med någon och de sjukdomar som kan följa på detta är förmodligen också farligare.

Det finns en överdriven stark åsikt om att offpist alltid är fel att åka ensam. Att det alltid är fel att åka utan lavinutrustning. Det är det inte enligt mig. Problemet blir när man börjar ta risker utan något säkerhetsnät.

Jag kan gärna gå ut och tura själv, det fungerade utan problem när jag var 12 och var ute på det lilla fjället bredvid huset, varför ska det inte fungera när jag är 28 och har 16 års mer erfarenhet?

Ut och åk men tänk dig för två gånger när lavinfaran ökar och den där höga klippan börjar locka.

Lycka till!

Om man befinner sig i riskterräng bör man ha lavinsäkerhetsutrustning oavsett om det är i Alperna, Fjällen eller någon annastans. Uppenbart finns det tillfällen och platser även i våra sydliga fjäll som Åre, Trysil, Idre, Tänndalen, Vemdalen m.fl. där risken finns. Inte alla dagar och inte på alla platser, men vem har 100 koll på detta?

Jag kör en hel del ensam både i pistnära terräng och långt bortom denna. I stort sett alltid med ryggsäck och hela lavinkittet inklusive förstahjälpen och stighudar. Stighudar ... ? Jorå ... har ni någon gång försökt ta er upp för en brant sluttning i djup snö så förstår ni varför. Självklart har mina fetingar bindning med gåfunktion.

Transceiver PÅ även om jag är ensam. Skulle det otänkbara hända är det ju en god ide' att ge en eventuell räddningspatrull lite extra hjälp ... eller hur?

Men självklart är det primära att inte utsätta sig för onödiga risker ... men vem har egentligen 100 koll ... inte jag i! ;-)

/MM

Senast ändrad:
Jag turar en del ensam och lavinrisken är ju en av många faktorer jag tar hänsyn till. Gjorde en flerdagarstur i Riksgränsenfjällen förra veckan men då jag var själv så var jag väldigt försiktig i vägvalet, trots det så var jag med om en mindre incident då sämre väder med dålig sikt drog in nära en topp. Jag beslöt mig för att vända och hade som tur var ett gps-spår att gå efter. Trots det så hamnade jag på ett ställe några meter fel och utlöste ett vindflak i en mindre sluttning (ca 3-4 m), utlöste abs-en men stannade efter 10-15 meter. Hade sikten varit bra hade jag inte skråat ner där så förhållanden kan snabbt förändras som så att säga förändrar spelreglerna. Orientering och att läsa terrängen är väl så viktigt som att ha med sig utrustning.
När det gäller utrustning så finns ju ett annat syfte än att i första hand ha nytta av den själv då man ju iaf i närheten av anläggningar kan träffa på andra åkare eller hamna i en situation då ens hjälp är påkallad.
Rör man sig lite längre ifrån anläggningar så kan vindsäck, dunjacka och några chokladkakor vara bra i ryggan så att man i fall av riktig white-out kan stanna till utan att känna att man måste ta sig ner från fjället. GPS är också ett ovärderligt hjälpmedel.

Har någon statistik per län?
Hittade en länk fast historiken verkar inte heltäckande. Intressant att det hänt en lavin med dödlig utgång utanför fjällvärlden. Eftersom det är en fråga om sannolikhet går det inte att helt utesluta att det kommer att ske en allvarlig lavin i Hammarbybacken.
Jag tror att man måste hitta den risknivå man är villig att acceptera (och utsätta resten av sällskapet för).

Tydligt blir det när folk köper säkerhetsutrustning och därmed är villiga att ta större risker.

länk

Senast ändrad:
Tack Max_Faktor, fantastiskt!

Riktiga siffror, hoppas man ju i alla fall, för SVENSKA fjällen. Kanske bara komplett efter 2000 men ändå. Under denna period verkar det som 6 dött i lavinolyckor när de åkt skidor, ca 1 vart annat år. Jag får det till 2 i Åre, 1 i Tänndalen och 3 i Norrland. Läs själva och gör er egen riskbedömning.

Ha SJUKT kul!

larsrudal sa:
Tack Max_Faktor, fantastiskt!

Riktiga siffror, hoppas man ju i alla fall, för SVENSKA fjällen. Kanske bara komplett efter 2000 men ändå. Under denna period verkar det som 6 dött i lavinolyckor när de åkt skidor, ca 1 vart annat år. Jag får det till 2 i Åre, 1 i Tänndalen och 3 i Norrland. Läs själva och gör er egen riskbedömning.

Ha SJUKT kul!
Den här statistiken omfattar ju bara dödsfall i laviner. Hur många har dragits med i laviner, skadats och/eller klarat sig tack vare effektiva räddningsinsatser med eller utan lavinsäkerhetsutrustning. Det är ju ändå uppenbart att de flesta som hamnar i en lavin överlever på ett eller annat sätt ...

/MM

Senast ändrad:
Läste om en som vart jagad av en älg i backen, tror det var Branäs, för nå´t år sedan väcktes en björn. Alltså i ABS ryggsäcken: Spade, sond, tranciever, dunjacka, chokladkakor, älgstudsare, björnfällor. Och nu snackar vi alltså Idrefjäll här, är vi i Åre såhär års brukar väl Susabäcken inte vara att lita på. Torrdräkt, snorkel, cyklop, syre för minst 30 min. Orka....

En "normal" dag för mig har blivit att jag åker både själv och utanför pisten. Jag har satt några regler för mig själv och dessa dagar:

1. Ta det lugnt. Detta är lite jobbigt ibland, då man inte kör allt min vill köra, och inte utvecklas speciellt mycket. Men är man själv vill man inte bli liggandes någonstans.

2. Inget kalfjäll som är brantare än att jag kan staka mig uppför det. Ja. Skogen helt enkelt.

Det är ungefär det. Jag kör för de mesta de (oftast rätt grymma) skogsåk som jag kört 100-tals gånger förut. Jag har oftast telefonen med mig, men inte så mycket mer. Dock gäller detta vid halvtråkigt väder, lite flatljus och lite snö typ. Är det mycket puder teamar jag upp med någon och kör typ samma skogsåk, men lite hårdare kanske. Är det soligt teamar jag upp med någon, drar med mig lavingrejorna och drar eventuellt upp på fjället och knatar lite.

AdamClaeson sa:
Karl_Martensson sa:

För att svara på trådskaperns fråga så kan jag inte göra annat än att hålla med i att man inte bör åka OP själv. Punkt. Skulle jag göra det ändå är svaret självklart! Motfrågan blir givetvis: Varför inte?
Det här är lite fånigt. Säg det till alla som ensamseglar över Atlanten. Gör man saker ensam får man se till att ha större säkerhetsmarginaler och acceptera lite större risker (man kan ramla i ett hål under ett träd s.a.s), så enkelt är det. I skidfallet kanske man faktiskt ska gräva den där gropen och kolla snölagren (något som jag i princip aldrig sett någon som åker med sällskap göra en puderdag).

la_grave sa:
AdamClaeson sa:
Karl_Martensson sa:

Det här är lite fånigt. Säg det till alla som ensamseglar över Atlanten. Gör man saker ensam får man se till att ha större säkerhetsmarginaler och acceptera lite större risker (man kan ramla i ett hål under ett träd s.a.s), så enkelt är det. I skidfallet kanske man faktiskt ska gräva den där gropen och kolla snölagren (något som jag i princip aldrig sett någon som åker med sällskap göra en puderdag).
Detta bär emot men jag är helt enig med la_grave i denna frågan!!!

Tillbaka
Topp