Lavinutrustning

sibe

Medlem
Lavinutrustning
Tja!
Ska göra min första säsong nu till hösten i val d'isere.
Har än inte köpt någon lavin utrustning och har aldrig köpt eller ägt någon förut så tänkte kolla med er om tips om vilka modeller och märken som är bättre eller sämre än andra, prisvärda samt även bra sidor man kan köpa det ifrån.

Är säkerligen inte i behöv av det absolut finaste marknaden kan erbjuda men vill ha någon pålitligt, bra och prisvärd.

Peace

Lavinutrustning
Liten reminder bara nu när du ska köpa ditt lavinkit! Den absolut viktigaste faktorn är hur väl intränad du är på din utrustning. Flytta den inte bara mellan ryggan och förrådet, utan se till att träna regelbundet med den. De flesta transceivers på marknaden är reko, mer eller mindre, men det hänger ändå på dig i slutändan.

Kosta även på dig en lavinutbildning om du inte redan har det, av SLAO eller någon liknande organisation i Alperna.

Lite OT kanske, men oj så viktigt!

Men för att ge dig någon hint, om jag var i samma situation som dig hade jag satsat på en relativt förlåtande
transceiver, med det menar jag lättanvänd. Digital treantenners, typ Mammut´s Barryvox Pulse. Dyr, men pålitlig!

För övrigt kör jag på en gammal analog Ortovox F1! Basic transceiver, men det är så Jag vill ha det, inte massa extra knappar utan fokus på själva söket!

Kanske ställde till det mer för dig, men du hittar nog rätt!

Lavinutrustning
Satsa på en digital två-tre antenners transcievers. Du blir mycket snabbare med denna, detta gäller även mer eller mindre alla "erfarna" sökare.

Sen när det gäller spade så skulle jag gå för en med aluminiumskovell och utfällbart handtag.

Men som föregående talare sa, TRÄNA!!!

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Satsa på att göra nån "krogsökning" i veckan. :)
Släpp ut en polare på krogen med sändaren på, sen är det bara att söka. Lätt och rolig träningsmetod.
(betyder inte att man inte ska utföra lite seriösare lavinträning)

Annars tycker jag Mammuten är en bra sändare. Och satsa på en metall-spade.
Kolla så att grejerna säkert får plats i din rygga.

Lavinutrustning
Länk till annan tråd där många av dina frågor besvaras. Lyssna på centralbyrakrat. Den riktiga experten

Lavinutrustning
Fått lite uppfattning iallfall, tack!

Har någon några bra tips på sidor att beställa ifrån, om det finns någon billigare utlands sida eller bara en schyst svensk butik?

Lavinutrustning
Kolla på www.snowsafe.co.uk pålitlig sida med snabb leverans, väldigt bra priser!

Övrigt kan jag väl inte ge mer tips än vad andra har gjort, övning ger färdighet. De flesta stora orterna i alperna har "övningfält" med nergrävda sändare där man kan träna på att både söka och sondera. Får du chansen kan det va bra att knata ut där en lavin har gått för att se hur det känns, är inte kul att åka skidor där laviner har gått, kan nog alla lista ut.

Pulse är en bra sändare, jag tänker dock vänta tills det kommer bra recensioner på Ortovox 3+ för den verkar klart intressant. Vad gäller spade så tkr jag att grizzly 2 är en väldigt bra och robust spade. Grizzly 1 är lite mindre, väger mindre, tar mindre plats men blir nog jobbigt om man är lång, var därför den gick bort för min del.

Lavinutrustning
Jag har själv Tracker som tranciever, men det är ju inte direkt den modernaste... hade nog inte köpt den idag.

Lavinutrustning
soeast sa:
http://www.snowsafe.co.uk/product_info.php?cPath=25&products_id=197
Är detta ett okej kit? Till priset verkar det vara ett mellan paket, inte det finaste men heller inte sämsta..
DTS:en har ju 2 antenner, bäst är att köpa en med 3 antenner, Barryvox pulse t.ex. Avalung tkr jag, personligen känns kanske onödigt då man ju, för att de ska ha någon effekt, måste åka med munstycket i munnen. Hur lätt är det att samtidigt som man får panik och försöker komma bort från en lavin, att få fram det munstycket ur axelbandet? Visst, tanken är att man ska åka med det ute när man känner att det finns en förhöjd lavinrisk, men då ska man komma ihåg att ta fram det och ha det fladdrande runt hövvet. Hade hellre lagt pengar, om än ganska många fler pengar, på en ABSrygga om man ska ha en rygga som hjälper till med lavinsäkerheten.

Kolla inte endast på färdiga paket, oftast får du bättre och om inte billigare så till nästan samma pris om du sätter ihop ett eget. Med spade så behöver du bara kolla så att bladet inte är av plast så är du good to go egentligen, Kolla på Grizzly 2, sjukt stadig. Sonden ska vara över 200cm lång. Sändaren ska helst ha 3 antenner.

http://www.snowsafe.co.uk/product_info.php?cPath=22&products_id=252
http://www.snowsafe.co.uk/product_info.php?cPath=24&products_id=182
http://www.snowsafe.co.uk/product_info.php?cPath=23&products_id=118

387euro

Det tkr jag är ett bra basic lavinkit.

/Simon

Senast ändrad:
Lavinutrustning
soeast sa:
http://www.snowsafe.co.uk/product_info.php?cPath=25&products_id=197
Är detta ett okej kit? Till priset verkar det vara ett mellan paket, inte det finaste men heller inte sämsta..
Njaee ... personligen skulle jag föreslå Mammut Barryvox Pulse som är mycket, mycket lättanvänd och snabb även för en nybörjare (och en expert i en stressig situation ...). Men som Ingemar H79 föreslår läs den härtråden. Här finns en hel del intressant och aktuellt, speciellt om spadar.

Blidee: När jag slår ihop priserna på grejorna du föreslår blir det 467 Euro .... är det kanske 387 £ ? Hursomhelst har du helt rätt i att man ska ha en sond på en bra bit över 2 m. Men den du föreslår är 200 cm vilket de flesta anser vara i kortaste laget!

/MM

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Alla priser på snowsafes sida är skrivna i pund och inte euro.

Någon som har erfarenhet av BCA Tracker 2? Verkar helt klart som ett bra alternativ inför vintern. Vill ha så lite funktioner som möjligt inbakat då det enda jag prioriterar är hur lätt den är att hantera och hur bra den funkar när det kommer till kritan.

Lavinutrustning
Ja fast första missen kom från mig för det skulle va pund och inte euro ;) ang. Sonden så anser jag att 2m+ är ok, finns ku en 240cm ortovox economic som kostar typ 10£ mer om man vill va på säkra sidan.

Senast ändrad:
Lavinutrustning
soeast sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=64098

Är detta något att ha?
Nej! Spaden är i plast. Plastspade tycker jag personligen är rent skit. När du försöker gräva fram någon i lavikäglor så är spaden för mjuk. Kommer inte att gå sönder men den kommer att böja sig.

Som tidigare nämnt är Mammut Puls är mycket användarvänlig och pålitlig. Inne på 3e säsongen med min nu och kommer aldrig att byta.

Tycker inte du ska köpa en probe/sond som är under 200cm.

Följande är ett bra paket:
Mammut Barryvox Pulse
Black Diamond Transfer 3
Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm

finns för ca 3999 på www.sport-conrad.com Där kan du också bygga dina egna paket.

Lycka till och träna mycket. TA EN LAVINKURS.

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Håller med hellbergarn men ... i en annan tråd avhandlas att det bara är skit med de flesta lavinspadar ... förutom Voilé och G3 som lyckats få till det. Så mitt paketförslag är istället:

Mammut Barryvox Pulse
G 3 Avitech D-Grip
Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm

Samma pengar som ovanstående!

/MM

Lavinutrustning
Slår ett slag för Pieps DSP.
Den är tunnare än Pulse, bryter inte lika lätt revben med den. Den kostar ju lite mer men upplevde den som snabbare att ha att göra med. Har inte utfört ngn empirisk undersökning vid sök men vid första anblick kändes DSPn bättre än Pulse.

Pulse har fler funktioner vilket kan vara bra men det är även mer som kan gå sönder. Den fungerar inte heller med vissa F1or av äldre modell. Detta på grund av att Pulse inte är så förlåtande på frekvenser, F1orna kan diffa lite i frekvensbanden.

Värt att tänka på om dina polare kör med F1!

Lavinutrustning
Några som har försökt avalung? ABS känns ganska dyrt, så jag skulle vilja höra lite erfarenheter med avalung?

Lavinutrustning
Beställde paketet ovan igår efter att ha läst testet av spadar som det har länkats till ovan. Var tidigare inne på en spade med sond i skaftet, men tänkte om efter att ha läst testen av spadar och sond.

Lavinutrustning
Jag har en avalung men lever knappast i illusionen att den ökar mina överlevnadschanser särskilt mycket. Visst, har du turen med dig kan den rädda ditt liv, men om du på allvar vill köpa en ryggsäck som bevisat fungerar köper du en ABS/Snowpulse. Den har ett väldokumenterat bra trackreckord.

För att lyckas ha den i munnen medans du blir begravd, kommer det krävas full fokus på att försöka behålla snabeln på plats. Vilket kanske innebära att man inte arbetar så hårt för att bli begradv och därmed borde man möjligtvis ha större risk att bli begravd? Bara en tanke. En abs är bara att deploya så fort du märker det e en lavinjävel på G och sen kan du fortsätta kämpa för ditt liv.

Med det sagt har jag faktiskt träffat en snubbe som berätta att han blivit begravd i fem minuter och lyckades med att ha snabeln lite halvt i munnen och kunde andas hyfsat. Och därmed kände sig trygg medan han vänta på att polarna grävde upp honom. Och hade potentiellt kunnat överlevt tack vare avalung.

Och till dig som tipsade om att det var en bra övning att söka upp polarn på krogen med tranciever hoppas jag att du skojja... När man tränar ska man försöka göra det hyfsat realistiskt genom att gräva ner transan djupt, gärna 1 meter eller mer, i en ryggsäck och se till att man har nån som kan det BRA som instruerar. Det är tämligen kasst att öva med transan begravd mindre än typ 70cm tycker jag.

Annars är det bättre att skita i det, eftersom folk tenderar att vaggas in den falska tron att dom vet hur dom använder transan eftersom dom lekt med den en gång på krogen eller gått ut och lagt den i nån snödriva längs vägen. FEL. Trist om polarn dör pga att DU SUGER med transan.

/end of rant. ;)

Senast ändrad:
Lavinutrustning
får jag låna tråden och fråga om någon vet något ca pris på en lavinkurs i Chamonix?

Lavinutrustning
Prata med en bergsguide och hyr denne ngn dag för att åka runt med och få tips vart det är farligt och lite "live" snö information.
Krister Jonsson, Jossi Lindblom är två svenska som bor i Chamonix
Kvinnor känner jag ingen.

Lavinutrustning
Nu har jag iallfall beställt utrustning och det blev följande:
Ortovox s1
Ortovox pro alu spade
ortovox 240 sond

Tack för tips och råd!

Lavinutrustning
Jag hittade grejerna till ett bra pris, va rätt inne på mammuten men om jag inte förstått helt fel så ska ortovoxen också vara rätt bra

Senast ändrad:
Lavinutrustning
S1:an kommer med ytterligare en uppgraderad programvara i år v2.1. Det är inte omöjligt att den är snabbare, dock tror jag inte att de kommer åt problemet med att ikonerna för de begravda hoppar runt på skärmen. Det beror nämligen på att de försöker lösa ett omöjligt problem, att visa en 3 dimensionell värld på en 2D display.

Det är en helt ok transceiver, särskilt om man inte är en gammal räv som lärt sig kors- och induktionssök utan är mer öppen för nya tekniker.

Lavinutrustning
Fick hem min lavinutrustning idag och "G 3 Avitech D-Grip" såg verkligen fin ut, den kommer att palla riktigt tuffa tag. Otrolig skillnad mot de plast och tunna aluminiumspadar man har använt tidigare.

Lavinutrustning
PeAC sa:
Prata med en bergsguide och hyr denne ngn dag för att åka runt med och få tips vart det är farligt och lite "live" snö information.
Krister Jonsson, Jossi Lindblom är två svenska som bor i Chamonix
Kvinnor känner jag ingen.
Är väl inte fel att åka med en guide, men det ersätter ju på inget sätt en lavinkurs. No offence PeAc, men det är lite opimistiskt att tro att guiden ska kunna peka ut de farliga ställena och sen är det bara att åka.

Tillbaka
Topp