Ledarskribent spär på klyschor och fördomar

Visst laviner är hemskt, människor dör. Utan empirisk grund måste jag ändå påstå att det dör många fler i pisten än utanför, även svenskar/norrmän i alperna. Ett träd eller en jäger för mycket är en mycket mer frekvent dödsorsak än laviner, tror jag. Dock har det inte samma slagkraft för en journalist och blir därför oftast bara en notis i lokaltidningen medans laviner blir helsidor. Naturens krafter kommer alltid att vara mer intressant. Dock har det sin poäng att okunniga journalister sprider denna skrämselpropaganda då det förmodligen skulle vara illa om fler som Hanne Kjöller skulle åka offpist. Vi är redan för många och många av oss här har inte kunskap nog.

Coq-au-vin-nick-the-dick, för mig blir detta SISTA gången jag läser en ledarsida! Sådeså...

Jag fastnar vid att det inte skrivs om olyckor där bergsguider varit ledare... Vi vet ju att det händer... även här i Sverige. (Riksgränsen). Sköts det med internrapportering inom bergsguideorganisatonerna?

"But what is the difference between literature and journalism?
...Journalism is unreadable and literature is not read. That is all."

-Oscar Wilde, The Critic as Artist, 1891

Jag måste säga att Hanne har lyckats alldeles utomordenligt med sin ledare.

Hon har fått igång en diskussion hos det folk som faktiskt behöver ifrågasätta sig själva lite mer. Alla ni som nu hakat på den här tråden, betänk Naturvårdsverkets rapport 3500, Lavinprognoser i Sverige, 1.2. Turistgrupper i Sverige:

I Sverige finns 4 olika grupper av vinterturister:...

Grupp 3 De som har viss kunskap om laviner och passerar lavinområden.

Grupp 3 Denna grupp saknar erfarenhet och behöver träning i att själva bedöma vilken terräng som är farlig, vilka snöskiktningar som kan leda till laviner och de vädertyper som är farliga. Målsättningen är att de endast ska uppehålla sig i lavinområden under tider med hög snöstabilitet. De har dock mycket lätt att överskatta sina kunskaper. Det visar sig ofta att de bäst utbildade skidåkarna utsätter sig för de största riskerna (Sutherland 1987).

Tänk över er förmåga. 90% av de aktiva på Freeride är antagligen i stort behov av att gå en lavinkurs och fram tills ni gjort det är väl inte Hannes råd att hyra en bergsguide så dumt.

Det är aldrig fel med utbildning eller att ta hjälp av andra som är utbildade. Det som jag har reagerat på är främst två saker:

- Jämförelsen off-pist med rattonykterhet, vilket är ett brott. Att man inte skall åka så det finns risk att en eventuell lavin kan träffa andra är dock en självklarhet.

- Påståendet att bergsguider inte råkar ut för lavinolyckor. Om man läser statistiken för Frankrike i år: http://pistehors.com/backcountry/wiki/Avalanches/Accident-Statistics så var ca hälften av de som avlidit i år antingen själva utbildade eller så åkte de i sällskap med guide. Lite oklart vilken utbildning alla guider hade dock. En fransk diplomerad skidlärare (Moniteur National) är utbildad för att guida offpist skidåkning som inte sker på glaciär http://www.ensa.jeunesse-sports.fr/anglais/formations/ski/devenir1er.htm . Bara bergsguider får guida på glaciärer eller där klättermoment ingår.

/R

Jag håller med Centralbyrokraten i bland annat det att Hannes ledare inte är helt fel.

Det finns mycket man kan diskutera, men att åka förbi avspärrningar är inte acceptabelt hur man än vänder och vrider på det. Argumentet om att pisterna är säkra faller genom att det bygger på att avspärrningarna följs.

Att göra en kalkulerad risktagning när det gäller att åka off-pist är en sak. Att köra genom avspärrningar i ett skidområde är en annan.

utdrag ur texten: "Mina tankar går i stället till alla de männi-skor runt omkring..."
och hur jävla smart är man om man skriver människor så? och att ens kunna jämföra offpiståkare med rattfyllerister. vilken jävla idiot. undra hur mycket hon vet om skidåkning allt som allt... hon kan åka i sin jävla pist och sedan vara tyst...

bra skrivna mail... tummen upp-

Hornta> Vad baserar du denna fakta på ang e-berg och andermatt. Ortsbefolkning som inte gillar att "utlänningar " snor deras puder eller finns det ngn dokumenterad fakta.. lite nyfiken bara..

En helt klart oinsatt person som förmodligen inte har någon som helst referensram till någon verklighets uppfattning. Att DN inte sparkar den här personen som lägger in känslor i en saklig disskution är skamligt. Jag skall inte generalisera med det här styrker mina tankar på hur kvinnor har en tendens att lägga in känslor i disskutioner som verkligen inte handlar om vad man känner. Att hon generaliserar om "unga killar" tycker jag är åt helvete på ren svenska. Jag känner mig personligen träffad och det med all rätt. Om nu hon drar den parallelen så kan jag med all rätt säga att on tillhör en grupp som jag hoppas går till graven tidigt så vi "unga killar" slipper betala hennes sociala avgifter. Nej, usch... Den här personen har verkligen inte nånanning om vad hon snackar om.

Och du, Hanne Kjöller, om du ser det här så vill jag bara förtydliga en sak:
- Borde få sparken.
- Jag känner 11 åringar som generaliserar mindre än dig.
- Om du inte vet vad dom flesta laviner beror på så skyll inte det på din egenkomponerade grupp "Unga killar". Vi är möjligtvis en målgrupp men verkligen inte en grupp människor. Vi är alla individer med egna tanker och det är det som gör världens mest jämställda sport den bästa i välden. Länge Leve Friåkningen.

Att först säga: "att det här styrker mina tankar på hur kvinnor har en tendens att lägga in känslor i disskutioner", och sedan vara förbannad för att Hanne Kjöller generaliserar är lite lustigt i mina ögon.

Ajabaja Eric, tank efter alltmer an noga innan du blurtar ur dig for mycket...

Pastaendet "det här styrker mina tankar på hur kvinnor har en tendens att lägga in känslor i disskutioner" tar jag och kontrar med foljande citat som du kanske kanner igen: "Vi är möjligtvis en målgrupp men verkligen inte en grupp människor. Vi är alla individer med egna tanker"

Det ar farligt att generalisera...

Jag ville verkligen undvika att kommentera enskilda inlägg på den här tråden (som verkligen har varit av varierande kvalitet) , men "Jag skall inte generalisera, men det här styrker mina tankar på hur kvinnor har en tendens att..." är för dyr för att ignorera. Jag tvingas hålla med Bajsmatte och Sara; man bör inte motsäga sin egen punch-line i samma mening som man presenterar den.

Jag kan inte låta bli att dela med mig av vad en kompis till mig hörde på en buss för två år sen. Det sammanfattar diskussionen om generalisering så fint.

Ena personen säger till den andra: - "Alla som generaliserar är fan dumma i huvet!"

Det är onekligen intressant att se hur kraftigt hon försvarar sig angående påståenden om att bergsguider faktiskt
är iblandande i lavinolyckor med dödlig utgång. Obsevera hur noga hon formulerar sig genom att säga att hon
inte läst om det i svensk media; att det skulle vara svensk media är ett tillägg i hennes svar. Jag tror nog att
hon inser att det förekommer, men vill nog inte erkänna att hon varit slarvig i sina formuleringar. Att erkänna
fel är inte riktigt som journalister eller politiker gärna gör.

Att bergsguider är med om lavinolyckor (med eller utan dödlig utgång) är ju i sig inte särskilt konstigt med tanke
på att de ofta befinner sig i områden där det förekommer viss risk för laviner. Enkel statistik, helt enkelt.

Samma typ av enkel statistik säger också att det kommer att vara fler som går åt i lavinolyckor en snörik vinter
än en snöfattig. Det intressanta är förstås om det är fler lavinolyckor än normalt (när man har normaliserat för
snömängd och antal personer som åker etc). Lavinolyckor ger rubriker som säljer fler tidningar. Att hänga på
och skriva om det på ledarplats är intet att yvas över.

Hon gör sitt jobb, med ungefär den kvalitet man kan förvänta sig av en journalist, dvs ganska låg vad det gäller
faktainnehåll. Mycket känslor och fokus på sig själv. De är ju skribenter i första hand med uppgift att sälja en
tidning.

Tokolof> Eller det är farligt att generalisera som Tyskarna!!!

torr men skön humor

Nån som vet vilken högskola som har den där gedigna högskoleutbildningen för att bli bergsguide..?? Hanne..vet du?

det som är mest upprörande med hela ledaren är ändå jämförelsen med rattfyllerister. Hon har trots allt som utgångspunkt ett mckt litet fåtal svenskar som dött i lavinolyckor i år. Det innebär att hon mer eller mindre direkt jämför dem med rattfyllerister utan att ha en aning om hur just dessa människor har betett sig i de aktuella fallen. Osmakligt tycker jag.

För er som tycker att hon har en viss poäng, det är möjligt, men det får finnas gränser på hur mycket felaktigheter och konstiga anklagelser man slänger ur sig för en "god sak".

Det är kanske lite sent att kommentera en så pass gammal artikel, men eftersom man är nyligt hemkommen från alperna och den har retat mig kände jag mig tvungen.

Slutligen: klart att det finns de som beter sig precis så illa som Hanne skrev, preci som det finns journalister som förstör människors liv, dåliga bilförare, bakfulla piloter, slarviga kirurger etc.

Tillbaka
Topp