Leg-tvång?

• Trådstartare Trådstartare Kay
  • Start datum Start datum

Kay

Ny medlem
Leg-tvång?
Hej, jag och några tjej-kompisar skall till alperna i vinter (Chamonix eller Val Thorens).
Och vi undrar lite över hur det är med leg i dessa skidorter, vissa av oss är under arton.
Är det något problem?

Dessutom undrar vi om Val Thorens är något att ha när det gäller utelivet?

Leg-tvång?
I Frankrike som i Sverige gäller samma regler att man inte får sälja till folk under 18 år. Sedan att det inte följs lika hårt (om alls) på exploaterade turistorter är en annan sak. Däremot kan man ha otur och bli nekad när det är mycket folk då de flest barer då helst tar inte folk över 18, givetvis.

ValT tycker jag personligen är skit. Staden är så sjuuukt liten och praktiskt taget invaderat av brölande danskar som går fram som en pest genom staden, dynga och fula. Chamonix är soft, bästa stället i alperna enligt mig. Åk till Chamonix så löser det sig säkert och ni kommer ha svinskoj, cham äger:)

Leg-tvång?
Du kommer aldrig ha problem med leg i val thorens, att neka någon innebär ju bara mindre inkomster i baren.
Jag gjorde en säsong i i VT nu i våras o det var inge fel på utelivet. Men det beror självklart på när du åker och vilket typ av folk du e ute efter. Utelivet är självklart som hetast under de svenska sportlovsveckorna. Som dave spruce säger ovan så är det väldigt mycket danskar i VT, det är upp till dig om du tycker att det är ett problem. Danskarna är inte mer odrägliga än oss svenskar, o det festar lika mkt.
I VT har danskarna sina ställen och svenskarna sina, som en flock får vallas resenärerna av sina reseledare in på respektive ställen. Sen blandas alla nationaliteter på en klubb nere på torget som varje kväll har ett hyfsat liveband.

Har du tur och väljer en vecka med mkt svenskar kan det bli kul. Det brukar variera från år till år vilken ort som är "roligast" under sportlovsveckorna.

Kan tyvärr inte utala något om Chamonix då jag inte varit där.

O du, många fula engelsmän och franskar gillar att droga tjejer genom att lägga i lugnande medel i drinkarna, det e vanligt där nere tyvärr.

Leg-tvång?
"...Du kommer aldrig ha problem med leg i val thorens, att neka någon innebär ju bara mindre inkomster i baren..."

Jo det e klart det innebär mindre inkomster i baren, men det gör nog en stängd bar i några veckor också om de skulle åka dit för att ha serverat minderåriga..

Det beror helt på hur populärt stället är, vilka kunderna är (svenskar enbart, blandat, engelsmän) vilken ålder de vill ha på stället, då att ta leg sorterar ut de alra yngsta som kanske inte är så intressanta att ha för de äldre, mer likvida gästerna...

Leg-tvång?
Det brukar ju sägas att fransmännen inte eferföljer alkohollagarna något vidare. Dock kanske det har blivit striktare de senaste åren i och med EU. Nu har alla ställen ett "papper" på väggen bakom baren som går igenom den franska alkohollagen med rubriken att här serveras inte minderåriga. Men det e klart, på nån gång på danskställena hörde jag att någon blivit nekad för att det var 25 års åldersgräns. Men då är det som dave spruce säger att de vill ha en viss publik på stället. Och det är ett beteende som nordborna tagit med till alperna.

I övrig så vet jag att vid snobborterna på rivieran är det sällan leget som spelar roll, där blir man istället tillsagd att gå hem o trä på sig lite stiligare paltor innan man kommer tillbaka. I sverige hade de skylt på leg eller medlemskort.

Leg-tvång?
Jag var i VT förra året, och hade då inte fyllt 18 än. Det var inga problem alls att komma in. Tango på afterskiin, förfest på hotellet sen vidare till dem andra pubarna som VT erbjöd och sedan slutade man på underground eller dylikt...

Leg-tvång?
...apropå att gå hem och klä sig stiligare...

har en polare som blev nekad att komma in på Le Garage (high-class!) för att han hade för baggy brallor...!

Leg-tvång?
Vi blev inte insläppta på south bar i chamonix utan leg, de två första kvällarna v.9 i år. Vakten sa att det var pga att le garage hade torskat på en kontroll när det fanns folk under 18 där. Samma kväll kom vi dock in på le garage utan att behöva visa leg. Resten av veckan var det inga problem att komma in på south bar heller. Det är när det börjar bli packat på de populära klubbarna som vakterna kollar leg. Jag tror iofs att de går mer på kläder än ålder då också.

Leg-tvång?
Ni kom inte in på Garage samma kväll eftersom att Garage fick stänga och hade stängt vecka 7, 8 och 9. Loosa nog nån miljon på det...

Leg-tvång?
Ehhhh JO det hade de, eftersom jag gick till fucking Dicks istället och dit skulle jag aldrig gått om Garage varit öppet, garage var stängt vecka 9, kanske att de öppnade typ fredag v 9 men inte hela veckan, no way jose..

Leg-tvång?
Jaha, men vem fan går till Garage innan 1? Då är där ju fan inte en enda person. Southbar till halv 2, sedan garage. Att de hade öppet till 1 är samma sak som att de hade stängt. Att gå till Garage innan halv 2 är som att åka skidor på vallåsen... på sommaren..

Jag jobbade där för 2 år sedan (på garage altså), var typ 40 pers kl 1. Halv 2 rullade det in typ 200 dyngraka svenskar från South Central:) Plus alla fransmän och engelsmän från alla andra barer

Leg-tvång?
Hmm...

Och jag, i all min enfald trodde att det var skidställe ni skulle åka till?
Men jag har i och för sig förstått att skidåkning inte är så viktigt för dom flesta.
Man åker nog som en gud om man är för cool för att gå till Garage före 1.

Åker man till ValThorens under danska sportlovs veckor är det överfullt av Danskar, sant.
Men lika sant är att det är överfullt av supande Svenskar på Svenska sportlovs veckor.

Är flickorna inte grymt duktiga skidåkare så kommer dom att ha hundra gånger bättre åkning i VT, men party livet är betydligt bättre i Cham.
Men party livet är tusen gånger bättre i vilken som helst av den lite större städerna i Sverige, stanna hemma om party är så viktigt att man väljer ort efter det, tycker jag.
Då får man mer pengar att festa för :-)

Leg-tvång?
Magnus du behöver inte vara bitter bara för att du är "gammal" och inte kan klara av att både supa/festa och gå upp tidigt och åka skidor. Är det märkligt att man vill göra så mycket som möjligt av sin vecka (om man nu bara är där en vecka) dvs, kombinera festande med skidåkning? Återhämta sig kan göra när man kommit hem och klarar man en hel säsong på det sättet så varför inte?

"..stanna hemma om party är så viktigt att man väljer ort efter det, tycker jag.."

Jävligt korkat argument. Se det så här. De ska åka iväg en vecka. 50% av tiden kommer gå på festande 50% på skidåkning. Så vidare de inte är skidfantomer och går turer varje dag eller prickar in bästa veckan på hela säsongen (som lan sportlovsveckorna är) så kommer de ändå bara bränna pist i stort sett hela veckan. efter 2 dagar kommer de ha träningsverk i de muskler man inte använder hemma i Sverige och kommer ändå inte kunna åka skidor 8 timmar om dagen. Är det så konstigt att man vill ha en bra uteliv då som man kan ägna sig åt DESSUTOM.

"..Man åker nog som en gud om man är för cool för att gå till Garage före 1.."

Med Man antar jag att du menar mig. Kan säga att jag troligtvis bränner om dig på de flesta ställen på berget, fakie, bakfull eller ej.

Leg-tvång?
Tjaa, du har väll egentligen rätt Dave Spruce, man kan kanske båda festa och åka. Det är ju bara så sällan folk gör det.
Har gjort ett gäng säsonger och sett att ganska många väljer bort åkningen.
Men vi vet alla att det är party i alla byar i hela alperna, så vad jag menade var, om man väljer efter partyt så borde man kanske tänka om lite.
Men du har nog rätt i att man vill ha ut mycket av sin vecka där nere.
Men jag ger mig, det är inte konstigt att folk vill ha allt.

Men det, hur ung eller gammal man än är, ett faktum att man åker rätt kass skidor om man varit ute hela natten.
Folk får ju givetvis åka hur dåligt dom vill (mer snö till mig) men det är i mina ögon en konstig prioritering, med tanke på vad skidresan + utrustning kostar. Men var och en gör som dom vill.

Jo, jag menade väl lite åt dig, sorry för på hoppet.

"Med Man antar jag att du menar mig. Kan säga att jag troligtvis bränner om dig på de flesta ställen på berget, fakie, bakfull eller ej."

Men det där var väl rätt stora ord?
Du har ju inte den minsta lilla aning om hur mycket och var jag har åkt?
Känns som om dina två säsonger är lite för lite för att du skall vara ett monster :-)
Vi får väl träffas där nere i vinter och åka lite ihop, vi kan ju båda prata skånska, så vi förstår varandra. Jag är i Chamonix ganska ofta, annars kan du ju komma över till VT.
(Jag menar det inte som en fånig, nu skall vi göra upp i backen, utan mer som en trevlig sammankomst, vi bor ju nästan grannar här hemma).

Gammal är jag kanske, men inte bitter, bara lite trött på allt är invaderat av brölande danskar som går fram som en pest genom staden, dynga och fula. Fast jag är lika trött på dom även om dom är Svenskar, Tyskar, Greker eller what ever.

Leg-tvång?
skåningar borde hålla ihop när resten av skid/brädsverige har så otroligt massa hemska fördommar om oss med vallåsen och kungsbygget som toppar med tre till fyra ordentliga skiddagar om året.. fast då är danskarna där. dock ligger skåne en bra bit närmre alperna..

Leg-tvång?
Är du i Cham så är det bara att slira in på South Bar och fråga efter David, jag är säkerligen där. Annars dyker jag kanske upp i VT och bränner lite pister. Hur lång är er längsta pist?

Leg-tvång?
Håller med Brum, klart skåningar skall hålla ihop.

Dave, jag är i Cham ofta (har lite fotograf kompisar där) så jag tittar gärna in.
Men kom över till VT, så drar vi ut på tur och sover på berget, åker fakie över allt i offpisten :-)

Piståkningen har jag dålig koll på, har vi några långa pister? I pisten finns fullt av dom som var öken kvällen innan så jag åker inte där :-)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp