Legend Pro 06 vs Legend Pro 07

stojje

Aktiv medlem
I Brants skidtest fick Legend Pro inte lika fint omdöme som året innan. Dom menade att 07:an inte var lika vass. Är det någon som vet nåt?

Är det inte samma skida som förra året?
Det kan juh vara så att testarna blivit mer bortskämda och kräsnare i år

Helt exakt samma vore synd att säga, det är möjligt att det är oviktiga förändringar men det finns där. Det synliga metallagret högst upp under topsheetet synns inte längre och kanten är lite avrundad uppifrån, så antingen så är det lagret borta eller lite smalare. Kan tänka mig att det skulle kunna vara lite smalare för att det skall hålla bättre isåfall. Ser lite ut som en mini-cap istället för helt rak sidokant. Sedan är stålkanten dragen längre bak upp i tailen och det är en ny konstruktion på avslutningen där. Ser ut som ett gummi-inlägg.

Jag har tyvärr inte haft tillfället att åka en 07:a än så det är möjligt att det inte är nåt som märks. Om det översta metallagret är borta så kommer det i alla fall minst att märkas när man monterar en bindning.

Jag har hört rykten om att årets variant är lite snällare i form av ett lite mjukare flex överlag och att LP:n inte längre byggs på racingavdelningen utan i den vanliga produktionen (XXL har tagit över den produktionskapaciteten antagligen). Det borde i så fall innebära att konstruktionen är justerad för att passa massproduktion och det vore väldigt konstigt om det inte märktes iaf lite i åkegenskaper. Om det sedan är till det bättre eller sämre beror ju på vem som testar.

Ryktesvägen som sagt, i andra hand via Teton, så jag har egentligen ingen substans i informationen.

Jag hittade just en rad under Pro Rider i Alpingaragets katalog från i år:

"Mjukare i år"

Alpingaraget må vara dyra, men koll har dom.

MnO sa:
Det borde i så fall innebära att konstruktionen är justerad för att passa massproduktion och det vore väldigt konstigt om det inte märktes iaf lite i åkegenskaper. Om det sedan är till det bättre eller sämre beror ju på vem som testar.
Den gissningen verkar väldigt vettig när man jämför skidorna sida vid sida, 07:ans konstruktion ser helt klart mindre "raceig" ut..

Ska se om jag inte kan ordna fram ett test ute i snön också, återkommer isåfall!

Skillnaden mellan skidorna är att man på 07an har dragit in översta titan lagret och låtit topsheeten gå ner lite och runda av kanten, detta för att motverka sk. chipping när delar av topsheet lossnar eller reser sig. Tailen har även fått en förstärkning för att hålla bättre, därav att de kunnat ta bort stålförstärkningen.
Annars är konstruktionen densamma.
Om skidan sedan känns annorlunda är väl upp till den som testar.

Tillbaka
Topp