Lekfulla offpist skidor

Landsten

Medlem
Lekfulla offpist skidor
Ska köpa ett par offpist skidor då jag fastnat för att åka utanför endast parken.
Vill att de ska vara lätta, lekfulla och flyta bra i pudret.
Har kollar på Line Sir Francis Bacon, Armada JJ, K2 Hellbent, K2 Obsehted.

Jag är 182 lång och väger 82 kg, åker hyffsat bra offpist men räknar med att utvecklas mycket!
Tänker åka mycket skog, puder, drops med lite snurrar.

Vilka tycker ni jag ska satsa på? Kom gärna med andra förslag :)

Lekfulla offpist skidor
Lång lista är lång:

Atomic Bent chetler

Armada Magic J, JJ

CMD the it, wizard

Line SFB, Opus

Salomon Rocker2 108, 122

Moment Ghost train, bibby

K2 Shreditor 112, pettitor

Skilogik Rockstar

Surface New Life

on3p Caylor

Fatypus I rock

Völkl One, two

osv.

Vilken känsla vill du ha i skidorna? Lekfulla som i parklaggskänsla? Dämpade/odämpade? Ungefär vilken bredd, radie osv. (de du har listat är mellan 108-132 breda, obsethed är mer åt det stabila hållet)?

Lekfulla offpist skidor
Jarle sa:
Lång lista är lång:

Atomic Bent chetler

Armada Magic J, JJ

CMD the it, wizard

Line SFB, Opus

Salomon Rocker2 108, 122

Skilogik Rockstar

Surface New Life

on3p Caylor

Fatypus I rock

Völkl One, two

osv.

Vilken känsla vill du ha i skidorna? Lekfulla som i parklaggskänsla? Dämpade/odämpade? Ungefär vilken bredd, radie osv. (de du har listat är mellan 108-132 breda, obsethed är mer åt det stabila hållet)?
Tänkt mig att dom ska vara rätt mjuka och poppiga, lite åt parkkänsla hade ju vart grymt!
Inte alldeles för breda då jag endast kommer åka i nordiska fjäll.
De jag listade va vad jag hört skulle passa, inte säker att de är passande..

Edit: Kollat runt på de du listade och fastnat för:
Atomic Bent chetler
Cmd The wizard
Armada JJ
Line SFB
Skilogik Rockstar

Dessa varkar riktigt grymma, någon som har erfarenheter eller vet mycket om dessa skidor?

Senast ändrad:
Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
Jarle sa:
Lång lista är lång:

Atomic Bent chetler

Armada Magic J, JJ

CMD the it, wizard

Line SFB, Opus

Salomon Rocker2 108, 122

Skilogik Rockstar

Surface New Life

on3p Caylor

Fatypus I rock

Völkl One, two

osv.

Tänkt mig att dom ska vara rätt mjuka och poppiga, lite åt parkkänsla hade ju vart grymt!
Inte alldeles för breda då jag endast kommer åka i nordiska fjäll.
De jag listade va vad jag hört skulle passa, inte säker att de är passande..

Edit: Kollat runt på de du listade och fastnat för:
Atomic Bent chetler
Cmd The wizard
Armada JJ
Line SFB
Skilogik Rockstar

Dessa varkar riktigt grymma, någon som har erfarenheter eller vet mycket om dessa skidor?
"inte alldeles för breda..." då går ju Bent Chetler bort iaf. One less to worry about! Du kan ju även lägga till Line Blend som är en bredare variant av cronic, så en bred och realtivt mjuk parkskida med andra ord.

Lekfulla offpist skidor
Efter några offpist-turer på Cmd the Wizard, så kan komma med lite info där. Är du van vid parklagg kommer du att känna dig som hemma: balanserade, lättsnurrade och någorlunda poppiga skidor. Upplevs som ordentliga kvalitetsskidor! Men de upplevs också som långa, antagligen på grund av låg rocker och ett jämnt flex genom hela skidan. I 189 cm känns den som en stor skida, betydligt mycket större än mina 185 cm Atomic Blog (som är lite som en smalare Bent Chetler, typ...). Fördelen är att de är mycket mer stabila än jag hade trott, väldigt trygga landningar efter hopp och lugna och fina vid ojämnt underlag. Ingen charge-skida på något sätt, men tryggare än förväntat.

Lekfulla offpist skidor
Blivit lite fundersam..
Har ju tänkt mig att åka mest i Sverige, Norge, kanske någon alpresa med skidorna jag köper.
Funderar då på om inte Rockstar och Tje Wizard blir lite för breda?

Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
Blivit lite fundersam..
Har ju tänkt mig att åka mest i Sverige, Norge, kanske någon alpresa med skidorna jag köper.
Då kan du även skrapa bort JJ från listan och så kan du slänga in Al Dente in i mixen, samt Thei It ist för The Wizard. Line blend och Shredditor 102 hade jag även kikat lite på ;)

Lekfulla offpist skidor
PNyberg sa:
Landsten sa:
Blivit lite fundersam..
Då kan du även skrapa bort JJ från listan och så kan du slänga in Al Dente in i mixen, samt Thei It ist för The Wizard. Line blend och Shredditor 102 hade jag även kikat lite på ;)
Så du tycker också de är för breda för "nordisk" åkning?

Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
PNyberg sa:
Landsten sa:
Blivit lite fundersam..
om du tycker att rockstar och the wizard kommer bli för breda kommer nog också JJ bli det.
Rockstar: 117mm i midjan
The wizard: 117mm i midjan
JJ: 115mm i midjan

skiljer bara 2mm...

Lekfulla offpist skidor
Ska du köra i norden mest med den hårda snö det ofta är så kanske inte the Wizard är helt optimal. Bredden är inget problem men den är inte den bästa om det blir riktigt hårt underlag. Håller du dig till mjukare offpist så ser jag inget problem med den bredden.

Annars kan faktiskt Atomic Blog vara en riktigt bra lösning: välbyggd skida med 108mm midja. Lekfull, lätt och med helt ok grepp på hårdare underlag. Där ska du absolut ha 185 cm längd. Inte så speciellt dyr heller :)

Lekfulla offpist skidor
fransosen sa:
Ska du köra i norden mest med den hårda snö det ofta är så kanske inte the Wizard är helt optimal. Bredden är inget problem men den är inte den bästa om det blir riktigt hårt underlag. Håller du dig till mjukare offpist så ser jag inget problem med den bredden.

Annars kan faktiskt Atomic Blog vara en riktigt bra lösning: välbyggd skida med 108mm midja. Lekfull, lätt och med helt ok grepp på hårdare underlag. Där ska du absolut ha 185 cm längd. Inte så speciellt dyr heller :)
Hur står sig Atomic Blog mot SFB och Rocker2 108?

edit: Atomic Blog är 110mm midja (?)

Senast ändrad:
Lekfulla offpist skidor
Primary sa:
Landsten sa:
PNyberg sa:
om du tycker att rockstar och the wizard kommer bli för breda kommer nog också JJ bli det.
Rockstar: 117mm i midjan
The wizard: 117mm i midjan
JJ: 115mm i midjan

skiljer bara 2mm...
Syftade inte på JJ på om han menade att alla tre var för breda.. Framgick inte så tydligt

Blog kan absolut vara ett alternativ, Sick day likaså ;)

Senast ändrad:
Lekfulla offpist skidor
Primary sa:
fransosen sa:

Hur står sig Atomic Blog mot SFB och Rocker2 108?

edit: Atomic Blog är 110mm midja (?)
Helt rätt angående bredden! My bad...
Har inte testat SFB. Blog upplever jag mer symmetrisk i känslan än R2 108, mer som en offpist parkskida men med högre rocker. Har dock bara ett par åk på R2 så skillnaden i känsla kan bero på monteringspunkt bland annat.

Lekfulla offpist skidor
Sick day är ju en helt annan typ av skida än it, blog och sfb... Efter pm med opie säger jag; stryk den

Lekfulla offpist skidor
"För breda"? Själv bytte från salomon czar (111mm) till atomic bent chetler (123) tycker dom är roligare (även om czaren var en trevlig skida) och jag åker bara i svenska fjäll. Tycker inte man behöver låsa sig vid en viss bredd när man letar. Med det sagt så är det naturligtvis bra om man testar lite olika skidor så man får ett bättre hum om vad man letar efter.

Lekfulla offpist skidor
Efter mycket om och men har jag nu en klar lista:
Line Sir Francis Bacon
Atomic Blog
Cmd The It

Någon som har erfarenheter av de två sistnämnda?

Lekfulla offpist skidor
Rock Star eller Wizard! Båda två är underbara skidor som är riktigt roliga över hela berget och absolut inte för breda för Skandinavien. Plus för Rock Star i pisten, men Wizard har kanske lite lägre svingvikt? Blog är ett alternativ, men hade personligen valt bort Bacon, tycker den är sämre i sammanhanget.

Lekfulla offpist skidor
Vill du ha en skida som är suveräna i pist också (förutom dina krav) för att du åker mest i Sverige så DPS Wailer 112 RP eller Wailer 112 RPC beroende hur mycket fart du gillar.
Ska du mest åka utomlands så DPS Lotus 120 Spoon.Den är också bra till allt.

Lekfulla offpist skidor
talgdank sa:
Vill du ha en skida som är suveräna i pist också (förutom dina krav) för att du åker mest i Sverige så DPS Wailer 112 RP eller Wailer 112 RPC beroende hur mycket fart du gillar.
Om målet var att göra en kort lista lång igen kan även jag tipsa om ytterligare tre modeller, men det var väl inte riktigt tanken?

Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
Efter mycket om och men har jag nu en klar lista:
Line Sir Francis Bacon
Atomic Blog
Cmd The It

Någon som har erfarenheter av de två sistnämnda?
Efter mycket testande (bor på skidort så det finns det möjlighet till) så valde jag att köpa ett par Atomic Blog 12/13. Nu har jag nästan två säsonger på dem. Lite partisk blir jag ju också i och med att jag har kört in mig på dem och valde dem från början.
I mjuk offpist är den lättåkt, lekfull och underhållande. Skogsåkning går som en dröm :)
I pist går de som en bred slalomskida, euro-carving funkar fint om man är van vid breda skidor.
Det som är lite speciellt och som kan ställa till det lite är att både tip och tail har dels rocker men också är ordentligt mjuka. Det blir väldigt viktigt att ha balansen mitt på skidan, för du får varken stöd bak eller fram om du hamnar fel.
De mjuka ändarna kan också göra att skidan blir orolig i uppkörd lite hårdare offpist.
För min del så har jag inte haft några problem med balansen på skidorna, jag har mer sett möjligheterna till butters och annat kul :) Andra som är mer vana vid charge-skidor tycker att Blog'en är för känslig för var de har vikten...
Så har du en lätt, smidig åkstil (samt lite styrka för att hålla ordning på skidorna) och är van vid mittmonterade skidor så kan Atomic Blog vara en vinnare.
Kör du med bakvikt och gillar att köra skitfort rakt ner, då är den helt fel.

Lekfulla offpist skidor
Lima-ko sa:
talgdank sa:
Om målet var att göra en kort lista lång igen kan även jag tipsa om ytterligare tre modeller, men det var väl inte riktigt tanken?
Mitt "mål" var bara att ge de bästa alternativen som finns.Enligt min mening är dessa tre det bästa jag åkt på.

Lekfulla offpist skidor
talgdank sa:
Lima-ko sa:
talgdank sa:
Mitt "mål" var bara att ge de bästa alternativen som finns.Enligt min mening är dessa tre det bästa jag åkt på.
Han har kommit fram till att han vill ha någon av följande:
Blog
IT
SFB

I vilken metafysisk värld är W112, W112 RPC eller Lotus 120 spoon de bästa alternativen i detta sammanhang?

Det är som att skriva att någon borde köpa ett par Kuro i en tråd där det frågan gäller vilka SL-skidor som kan tänkas passa. Det är inget annat än absurt, vilket jag hoppas att du själv inser.

Lekfulla offpist skidor
Jarle sa:
talgdank sa:
Lima-ko sa:
Blog
IT
SFB

I vilken metafysisk värld är W112, W112 RPC eller Lotus 120 spoon de bästa alternativen i detta sammanhang?

Det är som att skriva att någon borde köpa ett par Kuro i en tråd där det frågan gäller vilka SL-skidor som kan tänkas passa. Det är inget annat än absurt, vilket jag hoppas att du själv inser.
Heyheyheyheyhey! I Jibbersich frånvaro så agerar jag som hans talesman...
Völkl Katana!

Lekfulla offpist skidor
Rätta mig någon om jag är helt ute och cyklar men jag tyckte att IT hade sjukt mycket mer "parkkänsla" än SFB. Detta grundar jag på att jag inte trivdes alls på IT när jag provade dem på skidtest men gillar polarens SFB väldigt mycket :)
Dock åker jag Rockstar själv…

Jag skulle rekommendera SFB, grym skida!

Senast ändrad:
Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
Hur långa skulle ni säga att skidorna ska vara? :/
Lägg dig runt 185-190. Angiven längd stämmer inte alltid så det bästa är att mäta tip till tail. Brukar finnas angivet på blister gears reviews. Kommer ihåg att mina 4frnt crj 188 var 4-5 cm kortare är kompisens fujas på 189 och bara 2 cm kortare än en annans shogun på 191.

Sfb som exempel i 184 är tip to tail 180.5 cm. Så sfb i 190 borde lägga sig runt 186.5 vilket blir lagom imo.

Lekfulla offpist skidor
SFB kommer finnas i både 184 och 190 på skidtesterna i Lindvallen och Åre som det ser ut. Om du skulle få möjlighet att ta dig dit.

Lekfulla offpist skidor
)
Stirra er inte blinda på måtten på skidorna, rocker, styvheten och skärningen har också en stor betydelse hur skidan upplevas. Och testa för Guds skull dom skidor du är intresserad av, flytta (om det är tex marker demo bindning) fram och tillbaka för att hitta din pungt.

Fördelen med wizard och IT (CMD.) som jag ser de är att dom visst dom är lite parkiga, men jag körde NM på ett wizard. Dvs lekfulla med riktigt bra prestanda.

Lekfulla offpist skidor
PNyberg sa:
Jarle sa:
talgdank sa:
Blog
IT
SFB

Heyheyheyheyhey! I Jibbersich frånvaro så agerar jag som hans talesman...
Völkl Katana!
Man blir lite tårögd. +1 (som kidsen säger)

Lekfulla offpist skidor
Har nu fixat möjlighet till att kunna välja att köpa fjol årsmodeller från Cmd, fortfarande extremt kluven över vilken jag ska välja..
Efter alla videos och "reviews" jag kollar på känns det som att the it är mer en skida för den som bara ska ha en skida, The Wizard känns mer som ett mer rent puderlagg vilket jag är ute efter. Eftersom jag endast tänker åka offpist när puder möjligheten finns känns det ju som att Wizard egentligen är det rätta valet?
Tänker ju inte åka någon extrem offpist utan kommer ju inte gå mer än en timme vilket kanske talar mer för the it...

Eller är jag helt ute och cyklar?

Lekfulla offpist skidor
Nu lutar de mer åt wizard hållet, där är jag dock lite orolig över längden.. 181 bränns för kort och 189 känns för långt..:/

Lekfulla offpist skidor
Landsten sa:
Nu lutar de mer åt wizard hållet, där är jag dock lite orolig över längden.. 181 bränns för kort och 189 känns för långt..:/
det är väl då att de flesta mäter skidorna innan de blir böjda, så med rocker och twin tip försvinner ju en del utav längden. Vet inte om de gör de på CMD skidorna dock.

Vet inte om du har bestämt dig för CMD skidorna men nu verkar det som att du är ute efter något bredare än vad som diskuterades tidigare, så kanske ska lägga tillbaka skidor som Armada JJ, Line Opus, Katana osv på bordet?

Tillbaka
Topp