Les Deux Alpes

Les Deux Alpes
15 februari styr vi laggen, först bilen, mot Les Deux Alpes. Vi kommer att bo billigt i Venosc, nära télécabinen som tar oss upp på berget. Vi söker två glada, lagom kaxiga skidåkare/brädåkare, som kan tänka sig att dela 30 kvadrat i idyllen. Priset landar på ca 3500kr/person för sex veckor. Kanske det går att samåka, beror på hur mycket prylar alla ska ha med.

La Grave, La Meije - känns det igen?
Häng på så ser vi till att det svänger...

hälsn.

Galina o Mikael

Les Deux Alpes
Ni måsta åka til St. Christophe. Glöm allt om La grave. Det är ingenting gennemfört med the run till St. Christophe. Dansken.

Les Deux Alpes
M Tob>>
Glömma allt om La Grave? Du måste snacka i nattmössan gosse. Visst St Christophe är ett underbart åk men det finns ett gäng minst lika vassa/vackra/stora åk i La Grave + varianter på St Christophe som du verkar ha missat. Men det är klart, bryr man sig inte att upptäcka vad som finns runt hörnet och gillar att fisåka omkring i blå pister är väl 2 Alpes suveränt. Annars så finns ju alltid tjuren på Rodeo bar.

Galina>>
Hoppas att du vet att det är en ganska tidskrävande procedur att ta sig över till LG-sidan av berget som dessutom kräver att toppliftarna på båda sidorna är öppna, inte helt säkert att de öppnar förrän i slutet av januari. Dessutom gäller det att pricka in sista liften från LG (stänger tidigt ibland) annars fastnar ni i La Grave och kan se fram emot en taxitur tillbaka till 2Alpes.

Les Deux Alpes
Tjenare!

Jag är en pudertokig kille på 20 år ifrån gbg som ska ner till Alperna nu i vinter.
Jag ska ner vid nyår och då först till Alpe d`Huez.. men sen funderar jag på att åka vidare.

Så jag är i allra högsta grad intresserad av att dela lägenhet med er.

För mer frågor eller kontakt.
mobil: 0736-231206
e-mail: bardhmagnus@hotmail.com

Les Deux Alpes
Glisseur - om man inte vill forstå så gör man det inte heller!!! Efter din mail, så tror man jo att du vet alt som finns i Les 2 Alpes. Du har jo bara fisåkt på blå pister i stan och har inte " bryt dig att upptäcka vad som finns runt hörnet och annars så har du ju alltid tjuren på Rodeo bar". Kom igen nu!!! Du vet så klart inte vad som finns i det her underbara område af offpiste som säkert er for farligt til dit niveau. Jag er klar på at La Grave är underbart, men jag säger fortfarande att turen som første mand til St. Christophe är det bästa jeg någonsin har gjort. Det även om jag har kört La Grave mere än 50 gangar. Dansken.

Les Deux Alpes
M Tob>>
Jorå så att det.. Har försökt öppna ögonen varje gång jag tagit liften genom 2Alpes på väg från St. Christophe. Har verkligen försökt hitta bra offpist inbounds i 2Alpes men har ännu inte hittat något som det inte finns mer av på andra sidan berget. Antar från ditt svar att du antagligen har upptäckt alla åk från Dome de la lauze ner mot La Romanche och varianterna på St Cristophe (Olympique, Couloir de Burlan m.fl.), Pan de Rideau och Couloir des Fréaux m.fl. m.fl. m.fl. i LG. St Cristophe i puder är en mäktig upplevelse och en grandios tur men det finns bra mycket mer att finna på andra sidan än vad du någonsin kan hitta INOM 2Alpes område.

Visst, jag erkänner: jag är alltid skitskraj när jag åker i pisten i 2Alpes, där är det rent livsfarligt att vistas. Så det är klart var de riktiga brantåkarna håller sig i 2Alpes, och då gärna med en liten soirée på Rodeo Bar som avslutning.

Les Deux Alpes
hejsan
jag är en 30årig kille/gubbe som har gjort 6 säsonger i chamonix. Och skulle gärna prova Les Deux Alpes. Hör av er så får vi prata mer.

Mvh/Magnus

baggen72@hotmail.com

Les Deux Alpes
Kul med olika uppfattningar om saker o ting. Annars skulle ju alla stå och stampa på samma fläck.
Är man i 2 alps och ska man så klart vid rätt väder ta repan ner till St Christof. Och en långlunch på haket där är ju även det en höjdare. Vilken väg man väljer beror ju på snöläget och nivån på gruppen. Och går inte toppliften i La Grave är man garanterat först om man kommer från 2Alpen även om man får skinna sista biten.
Att sen La Grave har otroligt bra avancerad offpist är ju utom all diskussion. Men många av dom riktigt häftiga åken kräver ju snö ända ner till vägen, vilket inte var fallet förra säsongen. Dessutom ska man ha gott om tid, det är mycket meck med rep o firningar. För transporter tillbaka till liften behövs en förparkerad bil. Det blir inte så många åk på en dag. Dessutom krävs mycket !! god kunskap om terrängen och snöläget. Utan det är det rent livsfarligt att åka utan guide. Kommer man fel på vissa ställen är man rökt.
La Grave är nog litet Love it or hate it.
Men jämförelsen La Grave och 2 Alpen är orättvis. Publiken har olika krav och nivå. Det är som att jämföra Konsum med Harrods.
Alp D Heuze ett lappkast ifrån är litet av medelvägen .Men med den bästa variationen av dom 3. Tillsammans med Serre för dåligtväderdagar är den här regionen nog bland det bästa i hela Alpen.
Ha en bra vinter vart det nu bär.

Tillbaka
Topp