Letar efter en bra skidhjälm!

cindy

Ny medlem
Jag letar efter en bra och billig skid/snowboardhjälm (under tusingen helst). Någon som har ett bra tips på någon bra hjälm? Var i några butiker och letade idag och hittade en från tecnopro, tror den hette safine eller något liknande. Väääldigt lätt, plastig och tunn, kändes som en cykelhjälm. Någon som har erfarenhet av den??

okej, såhär är det... alla huvuden är olika, och det spelar ingen roll hur många tips du än får - det förändrar inte det faktum att du själv måste leta upp och välja ut en hjälm som passar ditt huvud. ingen kan göra det åt dig, för ingen vet hur en hjälm passar eller känns på ditt huvud.

det finns mängder av hjälmar under tusenlappen. tecno är ju intersports eget märke, säkert prisvärt iom att de inte säljer på varumärkets namn. jag antar att hjälmen är CE-godkänd? "väldigt lätt, plastig och tunn"? välj då inte en hjälm som du inte känner dig säker och bekväm i.

Senast ändrad:
köp en bra hjälm! det är värt pengarna. det gjordes ett test i uppsala nya tidning där de provade några b-hjälmar och några välkända. de dåliga hjälmarna kunde de köra vassa träkvistar genom! det är helt sjukt... köp en poc eller sweet hjälm!

Tack för svar!
Jo, så sant så sant! Är verkligen en djungel... Därför det är svårt att beställa på nätet utan att prova, de sitter ju så himla olika. Den hjälmen jag provade satt ovanligt snyggt och bekvämt, men som sagt vääldigt plastig :s Blev bara osäker om en sån hjälm verkligen är så säker i backen, dessutom var den inte varm alls, behöver man ha en varm hjälm i Sverige? (har inte varit i fjällen på säkert 10 år, så är lite efter ;)

Å sen undrade jag om det är något märke som är kända för att vara lite B..? (läste oxå det där testet då Everest hade failat testet helt! Trots att det var CE-märkt).

cindy sa:
Tack för svar!
Jo, så sant så sant! Är verkligen en djungel... Därför det är svårt att beställa på nätet utan att prova, de sitter ju så himla olika. Den hjälmen jag provade satt ovanligt snyggt och bekvämt, men som sagt vääldigt plastig :s Blev bara osäker om en sån hjälm verkligen är så säker i backen, dessutom var den inte varm alls, behöver man ha en varm hjälm i Sverige? (har inte varit i fjällen på säkert 10 år, så är lite efter ;)

Å sen undrade jag om det är något märke som är kända för att vara lite B..? (läste oxå det där testet då Everest hade failat testet helt! Trots att det var CE-märkt).
ja, ce är ju liksom bara ett minimikrav, inte mycket att gå på när man väljer hjälm iom att i princip allt du hittar i en handel är ce-märkt.
det bästa du kan göra är att gå till en välsorterad butik, prova många modeller, välja ut den som sitter bäst och som du känner dig mest bekväm i och sedan titta på prislappen. :)
poc, som flerkz-ag nämner, har många prisvärda modeller, typ receptor bug. däremot kan man inte välja hjälm bara på vilket märke som gör erkänt bra hjälmar (giro, sweet, poc, smith, osv) - det viktigaste är passformen. har man inte en hjälm som sitter bra på huvet äventyrar man hjälmens säkerhetsegenskaper, hur "säker" den än är i teorin.

hur varm hjälm du behöver är också mycket individuellt, det är ingenting jag nånsin haft problem med, och då har jag spenderat många skiddagar i temperaturer under -25 utan mössa under hjälmen.

Senast ändrad:
Äh, det viktigaste är det är en jävligt snygg hjälm som du kan bära omkring på under Pre-, during- och afterski.

Stämmer inte! Alla vet att de "tuffa" skidåkarna går mot strömmen. Nu är det alltså mest inne med en snygg mössa, eftersom gemene man bär hjälm.

tja jag vet inte ricktigt om jag ska ha goggels innan eller utanför hjälmen jag är inte så bra på bräda..(klarar typ 180 o lite grabs etc)
och sen så vet jag inte om jag ska köpa en jibbar hjälm eller vanlig... man vill ju inte se för wnb ut:D

tompa98 sa:
tja jag vet inte ricktigt om jag ska ha goggels innan eller utanför hjälmen jag är inte så bra på bräda..(klarar typ 180 o lite grabs etc)
och sen så vet jag inte om jag ska köpa en jibbar hjälm eller vanlig... man vill ju inte se för wnb ut:D
Jadu, du kan ju prova att söka lite. HUr svårt kan det vara att prova vad du tycker är cleanast av innanför eller utanför. Men visst, man vill ju inte se wanna be ut... -.-

Någon som har erfarenhet/kunskap om hur Berns hjälmar funkar? På mig sitter en Bern Macon perfekt! Men hur skyddar den?
Syftar på modellen som är CE-Märkt och gjord för skidor/snowboard.

Jag har Technopro Safine, skön hjälm men plastig och dåligt skydd... byter upp mig i denna säsong.

Senast ändrad:
Jag har för tillfället en pro-tec B2 hjälm. Den e varm fast med bra ventilation, skön och känns väldigt säker. Bästa hjälmen jag någonsin testat och kommer skaffa en ny nu när denna blir för liten, kan starkt rekommendera den om du vill ha en bra hjälm under 1000kr!

Tillbaka
Topp