Har levt på minimal budget under lång tid(Australien dock), men kan ju försöka hjälpa till lite.
Ha inga illusioner om någonting, och skäms inte för någonting. Har dina polare matrester som de inte vill ha, ät dem istället för att laga eget. Allting som innehåller kalorier, smakar hyfsat och inte är giftigt är ätbart - det är ju gratis.
Om du ska äta egen mat, försök bli vän med mataffärsanställda. Det slängs mycket mat som är total ätbar(speciellt användbart i alperna, då där är kallt och saker generellt håller sig längre än märkningarna), fråga därför om du kan köpa/dumpstra deras kastade ätbara mat.
Om du ska laga egen mat - sardiner/bönor på burk, pastastorpack och nedmärkt köttfärs är de absolut billigaste näringskällorna. Så jäkla intressant är det inte, men det håller dig vid liv. Lär dig vilka ämnen du behöver i din diet, och planera! Vitamintillskott är hyfsat dyrt, men kan rädda dig ifall du saknar någonting litet(typ b12, D-vitamin etc.) Skjörbjugg är inte kul heller, så se till att hålla uppe vitamin C. Citron och kiwi är bra käller där enligt mig.
Om du ska dricka - max en, helst inget väl på klubben/krogen. Pregejma med billigt rödtjut, eller om det är i samma prisklass, billigt sött vitt vin. Starksprit är generellt rätt så dyrt räknat i APK, så undvik. Öl är oftst inte att tänka på.
Utmaningen är inte att leva minimalistiskt, för det kan vem som helst göra. Utmaningen är att kunna ha roligt medans man gör det. Om du känner att det inte funkar för just dig, skaffa omedelbart ett jobb eller försök låna pengar från föräldrar/syskon. Inga pengar i världen är värt att må dåligt över.
Se till att skaffa dig all information om transport/liftpriser och boende. När det kommer till orter, så skulle jag säga rent spontant att Schweiz eller Österrike är billigare är Frankrike. Ingen koll på Italien, kanske kan vara apbilligt. Som sagt, sök info.
Hoppas jag inte avskräckt dig, det är faktiskt skitkul och rätt intressant att leva såhär. Själv ska jag jobba i alperna, och får där mat/boende + okej lön. Tröttnat lite på minimalistiskt liv efter 4 månaders tonfisk på burk här på andra sidan jorden.
Edit. Så skulle du bara bort en vecka...där får man för att man läser ordentligt. Bara håll hårt i pengarna så är det lugnt.