Levi

AntonSandberg

Ny medlem
Levi
Tjena jag har stora funderingar om Levi, jag har alltid tänkt levi som ett åre, förutom att det är typ platt. Jag börjar nu ifrågasätta mina tankar när jag ser pistkartor mm. Som jag förstått är det stort runtomkring men hur är egentligen åkningen. Skiter fullständigt i parken för där håller jag ändå inte till, men allt annat i skidåkningsväg är intressant, pist som offpist. Blir i slutet av mars som jag drar dit, är det någon snö kvar där då?

// AntonSandberg

Levi
jag tror inte du ska ha allt för höga förväntningar på åkningen.. :-/ Jag vet inte om du är medveten om vars Levi ligger geografiskt på kartan? Men snö lär de finnas!

Mvh Ante

Levi
Levi is just 15 km north of Kittila which has charter flights from the UK making it an easy alternative to the Alps. The mountains are not very high here, but Levi has a northern location that almost guarantees snow right down to the bottom of the mountain. The trade off for this is the cold and the dark. Some will love this at Levi, some won't but it is different! Don't despair, the sun does give off some light from mid-January that allows you to ski without floodlights from 10 am until 2 pm but most of the slopes are illuminated anyway.

Orkade inte översätta allt från Engelska men jag antar att du förstår vad det står iallafall:)

Levi
Halloj! Har kört 3 säsonger på Levi och har varit skitnöjd. Lite jobbigt e de ju i januari när man får ta på sig all jävla utrustning man äger för att hålla sig varm i -30/-35. Mars skall nog vara riktigt fint, då börjar man se lite mer av solen också. Offpisten är alltid lite osäker på LEvi på grund av att det finns så lite träd vilket leder till att vinden gör dom öppna områdena isiga, men känner man till ställena och är beredd på en 5-10min promenad tillbaks till liften så kan man få en hel del fina åk. Har faktist ett dåligt klipp på vimeo du kan kolla. Mulet väder så blir liksom lite flatlight och glidet var jävligt dåligt då jag åkte på en gammal slite och ovallad parkbräda.
Samma åk 2 ggr. Ett jävligt bra åk om man vallat rätt.
Så finns det brantare åk om man känner för det men för att hitta dom orörda ställena med fin offpist så kan de vara bra att ha nån med sig som känner till område. Har själv under året gjort ett par små missar som har belönat mig med en timmes skogspromenad med snö till midjan.
Pisterna borde under mars månad vara i prima skick vilket dom är största delen av säsongen, alla nedfarter pistas varje dag.

För dom som åker park rekommenderar jag mycket varmt Levi.
Nattlivet är helgalet, en hel del finnar kallar Levi för finlands Ibiza, haha!

Är inte fullt säker ennu men kommer troligen vara på Levi mellan Feb - April så de e bara att kontakta mig så kan ja visa "hemliga" offpister.

Tillbaka
Topp