Lib Tech bräda?

Mike77

Ny medlem
Lib Tech bräda?
Tjena moss...

Går i tankar om en ny bräda och e sugen på en Lib Tech. De som det står mellan är Attack bananen, Trs och magic.

Åker väll ca 30 dagar / år och mest op och pist men ska försöka mig på mer park också.
Jag väger ca 80kg, är 176 lång och har 42 i skor.

Vilken LibTech ska jag satsa på och i vilken längd?
Hur mycket kan man gå ner i längd bara för att det e en rockerbräda?

Lib Tech bräda?
Åkte på MC kink förra säsongen (mer eller mindre en SB/La niná med annnan design) grymt rolig men orolig i högre farter och lite livlös på slutet av säsongen.

Körde halva förra säsongen på TRSen, kan vara en av de bästa brädor jag åkt på. Grym för det mesta, (klart att man vill ha något lite längre i puder men bananshapen hjälper mkt, och även klart att man skulle vilja har lite mer styvhet och längd i pisten..). Dessvärre knäckte jag den och bestämde mig för att kliva upp ytterlige ett snäpp i hårdhet så körde resten av säsongen på TRICE HP. betydligt stabilare bräda än både MC kink och TRS:en.

Brädorna är du jämför är väl relativt lika. lite olika shape bara

Skulle inte säga att man generellt kan gå ner i längd bara för att det är en rocker bräda, du har fortfarande en effektiv åklängd som begränsar och det är den du ska jämföra mellan olika brädor, kan vara samma på två olika brädor med samma totallängd. Exempelvis skiljer det nästan 3 cm mellan TRS 157 och Magic 157. Sen har det ju såklart med noslängden att göra också, du kan ju ha en puderbräda med kort effektiv åklängd men som har "oversized" nose som ger bättre flyt än andra brädor i samma längd. dvs även shapen på brädan spelar roll.

Om du är ny i parken är det alltid skönt med en lite mjukare/ mer förlåtande bräda.

Kör på TRS, du kommer inte ångra dig.

Lib Tech bräda?
Det här med att gå ner i längd på en bräda med rocker hör man lite då ch då och under vissa omständigheter så stämmer det men långt ifrån alltid. När Lib-Tech lanserade Skate-Bananan till säsongen 07-08 gjorde man en grej av att man kunde köra den kortare än sin vanliga bräda med camber. Tanken var att rockerformen gjorde att brädan flöt bättre i puder och att man därför kunde köra ett centrerat stance i pudret istället för bakmonterat som alltid har varit bäst i puder. Lib-Tech menade att deras Skate-Banana var en parkbräda som funkade överallt (tack vara Banana Tech och Magne Traction) och då kunde man alltså i praktiken köra sin "parklängd" som "allroundlängd" vilket för de flesta skulle betyda att man gick ner lite i längd.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp