Liftkortsficka - en nödvändighet?

Men det beror ju på snö mängden vid läsaren, ju mer snö ju längre ner och tvärt om. Eller dom kanske är justerbara i höjd nuförtiden?
Därför är ju ficka i hanskar ultimat, täcker alla höjder enkelt!

TrulleN

Aktiv medlem
Lägger mitt i ytterhandsken på mina hestravantar då jag byter jacka mer än jag byter hanskar i backen :D

Bultfeber

Aktiv medlem
Skulle det vara regeln så skulle det ligga i understället
Har man ett ett underställ som funkar så byter man inte det. Möjligtvis så labbar man lager 2 och skalet
:)

farsan56

Aktiv medlem
Ja det har jag ej erfarit, då jag har ett par handskar med innerliner om det är kallare.
Du kanske har för mycket prylar 😉
Skulle jag ha för många handskar, du skojar.
Ingen av dom har kortficka👍
Mest prisvärda, dom vita. 60:- på Decathlon. Har haft dom i ett par år när jag jag knatar uppför.
Värsta då: Hestra mittens med liner, Kung Bore kom igen då 😲

farsan56

Aktiv medlem
Glömde bilden.
085F4BEC-15A3-4C14-BE74-A300B2D1B0FB.jpeg

Emmis

Aktiv medlem
Domhör minns jag från 80 talet och hemavan. Då var barnbiljetts fickan blå och vuxen röd. Vilket jag var sur på för ville ha en röd… sen fick jag en röd jojo men kommer faktiskt inte ihåg om detta var 80 el 90 tal…
Men däremot minns jag korten med magnetremsa som i regel förstördes första kvällen i torkskåpet.. de leve väl med in på millenniumet? allt var altså inte bättre förr.

Man klarar sig nog utan ärmfickan om man har bröstficka o ämnar ha mobilen i annan ficka

MKOL

Aktiv medlem
Läste häromdagen att den tekniken redan finns. Tror att det var någon anläggning i USA som redan hade börjat testa tekniken.

Jag hade tydligen halvrätt. Fortfarande i teststadie och inte i USA utan i Europa. Däremot är det tydligen två olika leverantörer som jobbar på varsitt system:

Även om det förstås finns svagheter med detta, som t.ex. hur köldkänsliga många mobiltelefoner är etc. så gillar jag ändå idén. Kanske ha liftkortet i sin aktivitets/smartwatch? Tror att ett fysiskt kort i kombo med digitalt liftkort är en kalasidé. I dom fall man förlorar sitt fysiska kort och man prompt vill ha ett fysiskt skulle skulle anläggningen t.ex. kunna ha en automat där man blippar telefonen, pröjsar en (straff)avgift och får ett nytt kort i handen. Inbillar mig att anläggningarna skulle gilla detta också eftersom det bör leda till något mindre administration o.s.v.

Borde man inte kunna använda micro-chipet från vaccinet som liftkort? 🤔 Onekligen bra placering på vänsterarmen i alla fall.

Jag trodde inte att Sverige hade köpt in det ryska Sputnik-vaccinet :unsure:

För att vara helt seriös så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha ett chip nånstans under huden för denna typ av syften.

fredw

Aktiv medlem
Jisses vad nära att tråden spårade ur rejält där. Förresten, nån som vill diskutera siberiansk lärktrall? ;) JAg är med.
Till ämnet. Liftkortet i en ficka på vänsterarmen (helst på underarmen) är alltså det som gäller. Ni som påstår något annat kan läsa här:

Det är vanligt att ha förutfattade meningar och betrakta sina val som korrekta, trots att mycket talar för motsatsen. Ibland kallas fenomenet för att "rättfärdiga sina val".

Heddious

Aktiv medlem
Liftkortet _i_ mobilen är väl bara dumt? Då är man ju helt körd om telefonen lägger av/blir borta. Kalla mig bakåtsträvare men att skippa plastkorten som är nu, det känns lite som att laga något som inte är trasigt..

Möjligen liftkortet i smartklocka, det kan jag köpa. Bra placering också.

(PS. Kommer nån mer ihåg Swatchklockorna som kunde funka som liftkort? Tror det var sent 90/tidigt 00-tal, jag läste om dem i MagasinÅre.)

dnleriksson

Medlem
Har inga problem med att ha plastkortet i bröstfickan. Bara att huka sig lite ibland när läsaren sitter lagt, men oftast bara åka rakt igenom.
Men jag gillar ju klart tanken med att ha det i klockan som sitter perfekt! Har själv Garmin Fenix och batterikapaciteten är 2-3v om jag inte kör någon aktivitet som kräver GPS, men hör ju av kompisar med Samsung och Apple Watch att det skiljer "lite" där. Apple skulle väl aldrig klara en dag i kyla med lite funktioner aktiverade?
Däremot har de andra funktioner som jag saknar, som sim och styrning av Spotify mm.

PerK

Aktiv medlem
Vilken fantastisk multidisciplinär tråd, om ngt så enkelt. Självklart byxfickan vänster! Jag växlar både handskar (men inte lika många som farsan56) och även jackor. Men knappast byxor, så jag slipper komma till liften utan liftkort. Och inget land har detektorn så högt att det inte går att lyfta vänster knä och medföljande ficka med liftkort till rätt läge. Häpp!
Elementärt my dear Watson!

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Jag svarar åt en kompis här 😉
Om man växlar mellan några olika byxor då ?
Problem!😩

Eller så här: på det glada 80-talet i Verpan fick jag mitt nya Mover Gore Tex ställ leverat från Sverige. Skitnöjd och mallig skulle det firas efter första dagen. Vad händer?
Super bort jackan med liftkortet i.
Lite ågren kanske?😓
Tre dagar senare hittar jag den på pub Mont Fort. Pust!
Håll i grejorna alt. skit i Afterski.
Gammal och kanske klokare nu?

PerK

Aktiv medlem
Jag svarar åt en kompis här 😉
Om man växlar mellan några olika byxor då ?
Problem!😩

Eller så här: på det glada 80-talet i Verpan fick jag mitt nya Mover Gore Tex ställ leverat från Sverige. Skitnöjd och mallig skulle det firas efter första dagen. Vad händer?
Super bort jackan med liftkortet i.
Lite ågren kanske?😓
Tre dagar senare hittar jag den på pub Mont Fort. Pust!
Håll i grejorna alt. skit i Afterski.
Gammal och kanske klokare nu?
:ROFLMAO: Självklart kan allt hända, iaf på afterski. Men de flesta kommer hem med brallorna kvar. Så byxfickan är fortfarande mitt val sen jag hittade rätt brallor på outlet i Vancouver. Men som sagt, allt kan hända, och allt kan vända...

farsan56

Aktiv medlem
Allt kan hända ja: inga namn men en reseledare på ett stort resebolag i Verbier vid samma tid ramlar in på puben efter en fondueafton med gäster i en annan by.
Jackan borta och med en pjäxa på sig.
Skit händer 😲

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag har fnulat en del på det här problemet.

95% av säsongen kör mina ungar i såndär nästan vind och vattentät hoodie. När de har skal har de det aldrig en hel dag. Slänger ifrån sig grejerna vart som helst. Dessutom har de ju såklart sånadär coola brallor som ser mer ut som jympabrallor. Med väldigt begränsade fickor.

Båda kör oftast med handledsskydd och stora vantar. De har korten i vanten eller handledsskydden. Med resultat att de tappar korten ibland när de tar av sig vantarna för att fippla med kamera, dricka, telefon eller vad det nu kan vara.

Jag tänkte att det måste finnas tusentals parkråttor med samma problem bara i Sverige. Så jag började kolla upp om man kunde tillverka någon form av armband med ficka. Typ gammal liftkortsficka men bekvämare i något material som inte blir en svettfälla. Billig skulle den ju vara också. Kollade med olika alternativ.
Hittade tillverkare och finansiär. SEN EFTER DET. började jag undersöka marknaden, googlade och kollade om det kanske redan fanns någon som hade tänkt som jag. Och det fanns det såklart. Massor av alternativ. Den här ser nästan exakt ut som jag tänkte mig.

https://www.ubuy.ke/en/product/2DY8...per-pocket-black-comfortable-convenient-secur

Så jag la projektet på is. Men sen kom jag till kläppen och i deras shop fanns ju en jättebra variant för barn. Tyvärr med lite troll och sånt på men det ser ju ingen under jackan. Den passade på min handled iallafall. Typ 30 spänn finns säkert på många andra ställen med andra troll och snögubbar på. Fråga typ efter liftkortshållare för barn.

Eller ta ett sånt där armband som tennisspelare använder för att torka svetten från pannan. Sen ber man den där lokala skräddaren som nämns i tråden att sprätta upp gaveln och sy på ett blixtlås.

Själv envisas jag med att bara åka i Volcom. De tänker på allt utan just liftkortsficka på jackärmen. Jag kör i brallfickan. Jag gör min gubbyoga nästan varje dag och har inga problem att vrida på höften och hångla lite med stolpen. Jag är väl av normallängd typ 185. Och kör med mega gällivare. Men har inte haft något problem med för höga läsare hittills. Kanske får häva mig lite under tunn försäsong. Men det funkar.

Bilagor

• Screenshot_20220128-093222_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_20220128-093222_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    196.7 KB · Besök: 46
Senast ändrad:

rodney_piston

Aktiv medlem
Sitter och kollar på slopestylekvalet. Och det ser ut som att jag farit med osanning. På Courtney Rummels vänstra underarm är det ett rött blixtlås. Alldeles jättetydligt dessutom. Jag stoppar sändningen och försöker ta en printscreen. Men den blir svart. Jävla discoveryas tänker på allt. Kollar på volcoms hemsida men där ser man inget blixtlås på underarmen på team USAs jacka.

Skumt!! Kan ju ha varit skräddaren i den här tråden som varit framme?

Eller så kanske Volcom har börjat med liftkortsfickor på ärmarna senaste året. Min nyaste jacka är nog hmm tre år eller fyra? Det kan ju ha hänt något sedan dess. Jaja om jag har baissat Volcom i onödan så ber jag om ursäkt...världens bästa Volcom. Förlåt... Ni är bäst!

KaitsuH

Aktiv medlem
hi friend i got hurt and heartbroken when a very big problem happened between me and my husband seven months ago in my marriage. so horrible that he took the case to court for divorce. he said he never wanted to stay with me again and that he no longer loved me. So he packed up from the house and made me and my children go through severe pain. I tried by all means to get him back, after much prayer, but to no avail. And he confirmed that he had made a decision and never wanted to see me again. So one evening, on my way back from work, I met my old friend who was looking for my husband. So I explained everything to him, so he told me that the only way I could get my husband back was to visit an enchantress, because he really did. So I never believed in magic, but I had no choice but to follow his advice. He then gave me the email address of the wizard he was visiting. DR alaba. The next morning I sent an e-mail to the address he gave me, and the wizard assured me that I would return my husband for the next two days. What a fantastic statement !! I never believed it, so he talked to me and told me everything I needed to do. Then I do them without an increase, so for the next two days, surprisingly, my husband who had not called me in the last 7 months called to let me know that he would be back. How wonderful !! So he came back the same day, with much love and joy, and apologized for his mistake and the pain he caused me and my children. Since that day, our band was stronger than before, using a large enchantment thrower. So I will give you advice if you have any problems, contact dr alaba by email:
Hej Isabella!

Tror do, att denna "enchantress" kan fixa en liftkortsficka för min Norröna softshelljacka, då den har ingen? Vad skulle det kosta?

Senast redigerad av en moderator:

Hawk100

Aktiv medlem
hej vän jag blev sårad och hjärtkrossad när ett mycket stort problem hände mellan mig och min man för sju månader sedan i mitt äktenskap. så hemskt att han tog fallet till domstol för skilsmässa. han sa att han aldrig ville stanna hos mig igen och att han inte längre älskade mig. Så han packade ihop från huset och fick mig och mina barn att gå igenom svåra smärtor. Jag försökte med alla möjliga medel att få tillbaka honom, efter mycket bön, men utan resultat. Och han bekräftade att han hade tagit ett beslut och aldrig ville träffa mig igen. Så en kväll, på väg tillbaka från jobbet, träffade jag min gamla vän som letade efter min man. Så jag förklarade allt för honom, så han sa till mig att det enda sättet jag kunde få tillbaka min man var att besöka en förtrollningskastare, för han gjorde verkligen det också. Så jag trodde aldrig på magi, men jag hade inget annat val än att följa hans råd. Han gav mig sedan e-postadressen till trollformaren han besökte. DR alaba. Nästa morgon skickade jag ett e-postmeddelande till adressen han gav mig, och trollformleren försäkrade mig att jag skulle lämna tillbaka min man under de kommande två dagarna. Vilket fantastiskt uttalande!! Jag trodde aldrig på det, så han pratade med mig och berättade allt jag behövde göra. Sedan gör jag dem utan en ökning, så under de kommande två dagarna ringde överraskande nog min man som inte hade ringt mig under de senaste 7 månaderna för att meddela mig att han skulle komma tillbaka. Så underbart !! Så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och bad om ursäkt för sitt misstag och smärtan han åsamkade mig och mina barn. Sedan från den dagen var vårt band starkare än tidigare, med hjälp av en stor förtrollningskastare. Så jag kommer att ge dig råd om du har några problem, kontakta dr alaba på e-post:
Hej Isabella!
Även jag tar chansen och skriver till dig! När @KaitsuH har fått sin liftkortsficka kanske förtrollningskastaren kan köra ett kast i riktning Jämtland och förtrolla Skistar så de bygger en ny Tusenmeterslift eftersom det är många som verkar sakna den gamla??? Och när kastandet ändå är i gång kanske en formel eller två för att få det att snöa nedåt istället för på tvären i 100 km/h i Åre skulle kunna slinka med??
Tack på förhand Isabella!!!

Senast redigerad av en moderator:

Christiam

Aktiv medlem
Hej Isabella!
Även jag tar chansen och skriver till dig! När @KaitsuH har fått sin liftkortsficka kanske förtrollningskastaren kan köra ett kast i riktning Jämtland och förtrolla Skistar så de bygger en ny Tusenmeterslift eftersom det är många som verkar sakna den gamla??? Och när kastandet ändå är i gång kanske en formel eller två för att få det att snöa nedåt istället för på tvären i 100 km/h i Åre skulle kunna slinka med??
Tack på förhand Isabella!!!
Det du ber om kan varken en gud eller en ande i flaska fixa. Sorry, det är Åre - lev med det : )

Läste häromdagen att den tekniken redan finns. Tror att det var någon anläggning i USA som redan hade börjat testa tekniken.
Känns väl knappast hållbart då telefoner och kyla knappast är bästa kompisar. Känns som att min lur oftare är död i slutet av dagen än inte. Skulle vara segt om luren var död när man befann sig Courchevel och skulle tillbaka till Val Thorens :ROFLMAO:

MKOL

Aktiv medlem
Känns väl knappast hållbart då telefoner och kyla knappast är bästa kompisar. Känns som att min lur oftare är död i slutet av dagen än inte. Skulle vara segt om luren var död när man befann sig Courchevel och skulle tillbaka till Val Thorens :ROFLMAO:
Nä, jag nämnde just det i mitt andra inlägg ;) Men jag tror fortfarande på idén med bluetooth-liftkort.

rodney_piston

Aktiv medlem
Fick just hem min nya Capita Navigator. Ser att det sitter ett NFC chip i brädan. Jag hoppades att det skulle vara något man kunde ladda som liftkort. Men det var det inte. Bara info om brädan och ett unikt serienummer. Bra om den blir snodd eller man någon gång kommer i dispyt med någon annan capita navigator åkare om vems bräda som är vems. Eller någon annan situation där man av någon anledning måste bevisa att det är min bräda. Mest en kul grej egentligen.

MEN!! Jag kom att tänka på den här gamla strängen.

Om man bär brädan eller skidan när man ska på en gondol så vore det ju klockrent om man hade ett chip som man kunde ladda som liftkort i brädan eller laggen. Men även i en sitt eller släplift så skulle man ju kunna ha läsaren nedåt liksom.

Kan ju bli knepigt om man har flera utrustningar man vill byta mellan iofs. Men det borde man kunna lösa med en app.

Jag har åkt på resor och glömt liftkort, plånbok, brallor, vantar o s v men aldrig glömt något att åka på.

Man har sin app. Blippar dagens utrustning och någon QR kod vid liften ja ni fattar....

Borde ju också bli svårare att låna ut eller bytlåna sina säsongskort (hehe bra för skidorterna tråkigt för en jag har hört talas om som gör så ibland)

Det klart att det kan bli massor av problem. Och det här eviga NFC eller RFID tjafset... Men vad tror ni? Ska man slipa på idéen och sälja sig dyrt till skidata eller liknande?

Och om inte alla tillverkare är sugna att hoppa på tåget bums så kan man ju lösa det med typ något liknande ett reccoplåster?

Senast ändrad:

Karlstad

Aktiv medlem
Skistar släpper snart liftkortsjackan utan liftkortsficka men med inbyggt liftkort. Istället för liftkort köper man varje säsong en ny jacka med fräsig skistar-logga på ryggen för endast 4999 kr. Försäsongsboka och få 10% rabatt!

PisteCarver

Aktiv medlem
Skistar släpper snart liftkortsjackan utan liftkortsficka men med inbyggt liftkort. Istället för liftkort köper man varje säsong en ny jacka med fräsig skistar-logga på ryggen för endast 4999 kr. Försäsongsboka och få 10% rabatt!
Ein jacka med Skistar-logga på ryggen?😲
Den sätter jag hellre på kvastskaftet och moppar terrassgolvet med än att jag åker skidor i den.:ROFLMAO:;)

Godnatt.😴

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Samtidigt släpper dom reg.skyltshållare med skistar-logga och chip i som man varje säsong laddar med "fri" parkering för kampanjpriset 4995 kr. Exkl. månatlig serviceavgift a 99 kr förstås.

Senaste inläggen

Topp