Lilla gulaschupproret

JEZ-revived

Aktiv medlem
Lilla gulaschupproret
Det här är kanske rätt mycket en detalj, men jag tänkte skriva av mig ändå.

Blir en del åkning runt västsverige för mig och jag började säsongen i Branäs. De har en toppstuga som tidigare har serverat helt ok mat och fika, men nu verkar mycket av det vara borta. Beställde en gulaschsoppa istället och fick något som var misstänkt likt felix gulash på burk. Det är ju en typ av prefab. mat som jag, rakt av, inte ens använde under de mest hektiska småbarnsåren. Knappt sväljbart.
Suck.

Senare blev det en tur till Ulricehamn. Deras restaurang har väl aldrig varit någon jättehöjdare, men nu har de fått en nystart och skriver på sin hemsida: Riktigt bra råvaror är trots allt grunden för all matlagning och så även på en restaurang. Därför har vi valt att gå på det ’’spåret’’.
Hamburgaren såg bra ut, men när jag såg gulasch på menyn så tänkte jag få lite revansch för besvikelsen i Branäs, men naturligtvis serverade de samma soppa. Grrr.

Idag var jag i Isaberg. Jag borde ha lärt mig, men det jag ville ha var slut så jag gav deras gulasch en chans. De har ju trots allt en riktig restaurang nere i dalen, men jag fick samma förbaskade soppa!

Det här suger. Det är som att ha en pizzameny, men servera Billys pan pizza.

Lilla gulaschupproret
Du skulle köpt din Gulash nån annan stans än på Toppstugan i Branäs, i den bespisningen finns väl inget annat än prefab mat.
Har dock käkat den nere på Brants ett par gånger och den är då inte burksoppa.

Lilla gulaschupproret
Samma sak här nere i schweiz. Samma gulasch soppa överallt i backen. Köttfärsås på påse och pommes. Finns alltid undantag, men mycket är av ganska tråkig kvalitet.. Vet inte varför det alltid skall vara så. Samma gäller öl. Bara tråkigaste fatölen överallt...

Lilla gulaschupproret
Du skulle köpt din Gulash nån annan stans än på Toppstugan i Branäs, i den bespisningen finns väl inget annat än prefab mat.
Har dock käkat den nere på Brants ett par gånger och den är då inte burksoppa.
Att de inte har ett riktigt kök där upp är väl förståerligt, men då tycker jag inte de ska erbjuda bruksoppa, det är inget alternativ. De har haft matiga våfflor med honug, nötter&getost som var bra.
Men som du säger, får hålla mig till Brants för maten.

Lilla gulaschupproret
En Gulashsoppa på svensk skidanläggning kommer från Felix 5 liters plåtburk (med få undantag)
Varför?
Annars hade kreti &pleti börjat gnälla om att det inte smakar som ”riktig gulaschsoppa”

Kallas smakstandard. Samma fenomen som att svenskar tycker att all choklad utom Marabou smakar konstigt

Lilla gulaschupproret
Well, känner man inte sig alltid lite blåst när man betalar +150 kr för lite saltat vatten med 1,5 potatisar och tre hackade grytbitar med en alldeles för liten brödbit till? Väljer liksom dig också gulasch stundtals men ångrar mig oftast efter pga avsaknad av mättnadskänsla 😅

Lilla gulaschupproret
Well, känner man inte sig alltid lite blåst när man betalar +150 kr för lite saltat vatten med 1,5 potatisar och tre hackade grytbitar med en alldeles för liten brödbit till? Väljer liksom dig också gulasch stundtals men ångrar mig oftast efter pga avsaknad av mättnadskänsla 😅
Åt gulasch i en bergrestaurang i See im Paznaun vid Nyår. Kostade 7 Euro och var matig och mustig i smaken. Smakade inte prefab.
Annars har tyvärr maten-i-backen i Alperna blivit ganska dyr nu.

Lilla gulaschupproret
En Gulashsoppa på svensk skidanläggning kommer från Felix 5 liters plåtburk (med få undantag)
Varför?
Annars hade kreti &pleti börjat gnälla om att det inte smakar som ”riktig gulaschsoppa”

Kallas smakstandard. Samma fenomen som att svenskar tycker att all choklad utom Marabou smakar konstigt
Jag måste haft tur i Funäsfjällen.
All lunchmat jag åt där var riktigt vällagad och god (ibland t o m nästan gourmet-klass som på Restaurang Tusen i Ramis). Maten på Buskvallen Inn Tänndalen, Toppstugan Funäs, Berggatan 8 Funäs var också alla väl i klass med eller bättre än den mesta alpmaten, och prismässigt ungefär detsamma.

För övrigt anser jag att Marabou är en industriprocessad kakao-fett-emulsion, som inte har någonting med god choklad att göra. ;)

Lilla gulaschupproret
Jo, jobbigt för oss säsongare, både sommar och vinter. Ein woche schnee och man tycker maten får kosta vad den vill, är ju semester. 2 veckor i båt på sommaren och då är det ju ok med 400 kr i gästhamnsavgift. Det är ju semester.

Tillbaka
Topp