Limma skidor?

Anzom

Aktiv medlem
Limma skidor?
Har efter en stentuff vinter nu kört sönder mina skidor. De gav med sig efter ett litet lyft i Sälen detta år,och har sedan den landningen aldrig fått kontakt med träkärnan igen.

Bilder; finns även i fotoalbumet om länken inte funkar.
f8fc7cf7335f0c6d1e6c50aafdb1472c.jpg

93fbca18735db2fc0c63575014072dbc.jpg

Butiken som jag har köpt den av reklamerade den till Tecno, som görs av Elan. Slovakerna skickade tillbaka skidan och hälsade att det inte gick att få nya/alternativt få tillbaka pengar eftersom skadan uppkommit efter för hårt tryck. Trots att jag inte befinner mig i parken.

Har även kollat på tidigare forumtrådar där det beskrivs i hur man limmar. Till saken hör den att jag inte kände att skidan var paj förrän en dag efter själva olyckan, och märkte då en marginell skillnad. Ska jag skidan förbli som den är eller ska den limmas och isåfall vilken typ av lim.

Limma skidor?
hände en liknande grej på min tail efter en smäll...la i lite epoxylim och satte det i klämm. sitter som berget!

Limma skidor?
MattiasSteady sa:
hände en liknande grej på min tail efter en smäll...la i lite epoxylim och satte det i klämm. sitter som berget!
Samma hände på min kusins skida, såg att han hade likadana skidor som du,
alltså dynastar trouble maker?, aja , de är iaf likadana,

MEN, han limmar som tusan men endå spricker de upp igen, dock har de hänt på båda tailarna nu om ja minns rätt?.,

Inte säker på om han använder epoxylim då.

Senast ändrad:
Limma skidor?
Ohm1e sa:
MattiasSteady sa:
Samma hände på min kusins skida, såg att han hade likadana skidor som du,
alltså dynastar trouble maker?, aja , de är iaf likadana,

MEN, han limmar som tusan men endå spricker de upp igen, dock har de hänt på båda tailarna nu om ja minns rätt?.,

Inte säker på om han använder epoxylim då.
det va på mina 4 frnt stl det hände och faktskt inte troublemakerna believe it or not..troublemakern är ju enormt dåligt byggd i ändarna. vi hade en hel drös av reklamationer i tandådalens shop i år av den orsaken.

Limma skidor?
Har de skickat skidorna till slovakien? Det hade varit billigare att ge dig 2 nya par än att skicka dem t.o.r. till slovakien. Låter skumt... Tror nog att de har skickat den till den svenske distributören, oavsett vad de säger.

Att skadan ska ha uppstått av för hårt tryck förstår jag inte. Är det en jättekrasch vi talar om är fallet kanske tveksamt, eller om skidorna i övrigt börjar bli utslitna kan man diskutera att det beror på ditt eget användande.
Ja, det vet du ju bäst själv, men om den bara har lossnat och det skedde inom ett år från inköpsdatum tycker jag att du ska gå tillbaka till butiken och stå på dig!

Annars rekommenderar jag araldite, bästa tvåkomponentsepoxyn som finns!

Limma skidor?
Nojlas sa:
Har de skickat skidorna till slovakien? Det hade varit billigare att ge dig 2 nya par än att skicka dem t.o.r. till slovakien. Låter skumt... Tror nog att de har skickat den till den svenske distributören, oavsett vad de säger.

Att skadan ska ha uppstått av för hårt tryck förstår jag inte. Är det en jättekrasch vi talar om är fallet kanske tveksamt, eller om skidorna i övrigt börjar bli utslitna kan man diskutera att det beror på ditt eget användande.
Ja, det vet du ju bäst själv, men om den bara har lossnat och det skedde inom ett år från inköpsdatum tycker jag att du ska gå tillbaka till butiken och stå på dig!

Det var vad dom sa iaf om mina 1½ år gamla skidor. De förutspådde att jag åkte ner i en "grop" varav båda skidorna står på fast mark medan tyngdpunkten ligger i mitten, får sig då en liten knäck. Kan mycket väl vara så eftersom jag inte kände när detta hände.

Limma skidor?
Anzom sa:
Nojlas sa:

Det var vad dom sa iaf om mina 1½ år gamla skidor. De förutspådde att jag åkte ner i en "grop" varav båda skidorna står på fast mark medan tyngdpunkten ligger i mitten, får sig då en liten knäck. Kan mycket väl vara så eftersom jag inte kände när detta hände.
Skidor ska ju tåla sånt, hur ska man åka skicross annars?
Det är bara att reklamera och se till att du är överjävligt besvärlig.
De ger sig till slut...

Limma skidor?
Anzom sa:
Nojlas sa:

Är väääldigt svårt att knäcka ett par skidor på det sättet, dessutom blir skidan oftast stukad då. (Men det är den kanske?)

1½ år kan ju vara lite "på gräsen". Vet inte vad reglerna säger om garanti o.s.v i ditt fall.

Men skidan är inte skickad så långt som de säger, (förmodligen har den aldrig lämnat butiken, vad de än säger), och deras argument om hur du haft sönder den luktar bullshit!

Sen ska det inte förglömmas att tecno pro är lite budgetgrejjer. Även om de görs av elan så är det ingen kvalitetsstämpel som borgar för att det är världsklass på grejjerna.
Tyvär fungerar det så att om man köpt en billigare skida är tillverkaren ganska hård på kvitto och 1 års garanti, medans om man vill reklamera en dyrare skida som pajjat så har ofta distributören lite godwill och bjussar på nästa års skida, även om det gått lite för lång tid och det kanske var ett tveksamt fall.

Limma skidor?
Nojlas sa:
Sen ska det inte förglömmas att tecno pro är lite budgetgrejjer. Även om de görs av elan så är det ingen kvalitetsstämpel som borgar för att det är världsklass på grejjerna.
Tyvär fungerar det så att om man köpt en billigare skida är tillverkaren ganska hård på kvitto och 1 års garanti, medans om man vill reklamera en dyrare skida som pajjat så har ofta distributören lite godwill och bjussar på nästa års skida, även om det gått lite för lång tid och det kanske var ett tveksamt fall.
Denna skida är ingen budget skida. Eller i så fall kan du kalla GOODHA skis budget skida oxå. det är en gammal ELAN skida helt enkelt. Som de gör åt Techno. Samma som GOODHA är en gammal modell. Tillverkas på ett helt riktigt sätt och med bra matrial. Deras slalomskida är sjukt sjukt grym för deras pris....

//H

Limma skidor?
Är inte XT500:an byggd av Fischer? Jag tyckte iaf att den kändes mer Fischer än Elan när jag testade den, men jag kan ha fel. Och Goodha = Elanbygge?? Fasen, jag verkar ha varit borta från forumet för länge. Nog är det Pale som bygger Goodha och inte Elan?

Gör så här när du limmar:

* Låt skidan torka rejält. Det har du ju redan gjort i detta fall.

* Öppna upp skadan lite försiktigt med en skruvmejsel eller liknande och kontrollera att det inte finns något löst sittande material som kommer att vara i vägen när du pressar ihop skidan.

* Provpressa med en tving för att kontrollera ovanstående igen. Kolla exempelvis så att metallen i topsheeten inte är skadad så att skidan inte går ihop (vanligt problem efter en kraftig sidosmäll).

* Välj ett långsamthärdande epoxy med minst 12 timmars härdningstid. Araldit Professional/Blå använder jag och är mycket nöjd. Sitter det inte med det så sitter det inte med något annat heller. 10min-epoxy är helt kass i sammanhanget och bör till varje pris undvikas då det inte lagar skidan, utan tätar tillfälligt och därefter i princip omöjliggör en seriös reparation senare.

* Blanda limmet väldigt noggrant och sen ytterligare lite till.

* Värm upp skidan med en varmluftspistol till ca 50 grader för att förenkla appliceringen av limmet. Har du valt rätt lim blir det lättflytande i stil med vatten vid uppvärmning.

* Fyll i lagom mycket lim (behövs mindre än man tror iom pressning senare) och slipp en del kladd eller fyll i mer och kladda ner skidorna och bordet. För lite lim är inte bra av naturliga skäl.

* Värm upp skidan ståendes på högkant (så att limmet rinner in) och värm upp skidan igen till 50-60 grader. Håll limmet lättflytande ett par minuter så att det letar sig ner i alla utrymmen.

* Pressa ihop skadan med tvingar och om du är noga med skidan två plattor för att fördela trycket och minska risken för repor på skidan. Om du använder plattor bör du lägga 3-4 lager plastfolie, "gladpack", mellan för att undvika att plattorna fastnar. Epoxy har en obefintlig fästförmåga på just gladpack.

* Fortsätt att fylla på med tvingar tills det börjar närma sig orimligt många och ta sen fem till. " You can never have to many clamps" är ett klassiskt citat i sammanhanget. Dra åt så mycket du orkar på alla.

* Med tvingarna på plats värmer du upp skidan till 80 grader. Det accelererar härdningsförloppet och ökar hållfastheten i fogen. Upprepa uppvärmningen någon gång i timmen de närmaste 5-6 timmarna om du har möjlighet.

* Låt sitta i press i ett dygn och kontrollera att limmet har härdat. Låt skidan därefter efterhärda i minst 3-4 dagar innan vidare åtgärd göres och framförallt innan du åker på den.

* Slipa rent överblivet lim och snygga till skadan.

* Kör på som vanligt och hoppas att det håller.

Gör du enligt ovan kan du knappast göra mer.

Limma skidor?
Jag har limmat mina skidor när dom var trasiga, fast det behövs ngn speciel lim som jag inte kommer ihåg vad det heter, Liknar gummi.
Annars kan du ju alltid tejpa med silvertejp. Fast det bästa ärnog att köpa ett par nya

Limma skidor?
Tackar för hjälpen, speciellt MnO.
För er som undrar så fick jag ca. halva värdet på försäkringen, självrisk inräknat, alltid något.

Limma skidor?
Du menar alltså att dom nobbat ditt försök till reklamation? Låter ju helt vansinnigt med tanke på vad som hänt. Stå på dig och begär ut en ny skida, eller pengarna tillbak. Anmäl till "almänna reklamationsnämnden" eller vad såna där partier heter.

Eller är skidan flera år gammal?

Annars skulle nog MnO´s epoxyguide fungera fint. Inte bra att åka omkring sådär, kan väl komma in snö som blir till vatten och förmultnar hela skiten.

Tillbaka
Topp