Linbanan i Abisko

Robert10

Ny medlem
Linbanan i Abisko
Hej,

Är det någon som provat linbanan i Abisko? Alltså hur det är att åka nedför när man väl kommit upp? Vad är det för typ av åkninig?

Vad jag förstår så är det ca 500 fallhöjdsmeter och det är ju inte dåligt för svenska fjäll.

Tack på förhand!
/Robert

Linbanan i Abisko
Tjena,

Jodå, det finns lite åkning i Abisko, men det räcker kanske med en dag eller två i taget. Det var dåligt med snö när jag var där så jag ska inte säga för mycket...

Så här ser i alla fall liftkorten ut: :)

http://fkt.foobar.tm/pics/kort-abisko.jpg

Länken nedan leder till en nördig story om just liftkort och en skidresa i norr från öst till väst; Abisko -- Riksgänsen -- Narvik

[hmm...forumet gillade inte min länk, så jag postar den som vanlig text så får den som orkar klippa och klistra in den själv]

[skumt...nu kanske det funkar bättre?]

http://fkt.foobar.tm/forum/UltraBoard.pl?Action=ShowPost&Board=skidutrustning&Post=49

/Björn

Linbanan i Abisko
Undrar du över är det hastighet på vajern, antal liftstolpar, höjdskillnad, underhålls behov, nedisningsrisk, datum för tillvärkning, modell, tjocklek på vajern eller undrar du över om det är en kupol eller stolslift.
Jag är tyvärr ingen hejare på liftspecifikationer men området Abisko-Gränsen-Narvik har jag nog ganska bra koll på.

Åkningen i mellan påstigning och avstigning går ganska fort men är dock av varierande karaktär. Området är kul i 1-2 dagar beroende på hur mycket snö som faller. Lifta in i fjällmassivet med någon skoter för någon topptur eller dra vidare och kör lite i Gränsen och Narvik. Om du väljer att kombinera dessa Skandinaviska eldoradon för brantåkare har du fullt upp för resten av din skidåkar karriär.

Linbanan i Abisko
Undrar du över är det hastighet på vajern, antal liftstolpar, höjdskillnad, underhålls behov, nedisningsrisk, datum för tillvärkning, modell, tjocklek på vajern eller undrar du över om det är en kupol eller stolslift.
Jag är tyvärr ingen hejare på liftspecifikationer men området Abisko-Gränsen-Narvik har jag nog ganska bra koll på.

Åkningen i mellan påstigning och avstigning går ganska fort men är dock av varierande karaktär. Området är kul i 1-2 dagar beroende på hur mycket snö som faller. Lifta in i fjällmassivet med någon skoter för någon topptur eller dra vidare och kör lite i Gränsen och Narvik. Om du väljer att kombinera dessa Skandinaviska eldoradon för brantåkare med kringliggande omgivning (berg)har du fullt upp för resten av din skidåkarkarriär.

Linbanan i Abisko
Linbanan är ca 2 km och tar ungefär 20 minuter att åka. Man får
låna filt! I bergstationen kan du köpa en kopp kokkaffe och godis,
eller bara sitta och värma dig.
Det är väl några hundra höjdmeter kvar till toppen på Noulja och
Slåtta så topptur kan göras därifrån.

Titta in på www.abisko.nu efter den 5 december.
http://www.abisko.nu

Telemarksfestivalen i april rekomenderas.

Linbanan i Abisko
Tyvärr har jag inte kunnat få tag på min mer eller mindre fanatiske vän och kollega Elan som kan svara på alla frågor om tillverkningsår, antal ribbor i sitsen, materialval i stoppningen, senaste service, ursprung (vilket Öst-land den kommer närmast från) mm, mm.
Dock kan jag själv upplysa lite om åkningen. I direkt anslutning till liften finns dels en längre rösad tur, dels en O-pist. Den senare delar sig lite ibland på väg ner och kan säkert kallas för två st emellanåt. Det enda som är kul med den är att det nog kan ses som en sport i sig självt att behålla stålkanterna på skidorna.
Däremot öppnar liften upp ett berg av möjligheter för den (som jag) lite latare topptursaspiranten. Ett riktigt barnvänligt alternativ finnes, ta den rösade leden mot söder och du kan stå och glida i sakta gemak större delen av dagen, gör gärna en avstickare ner i Kårsavagge framåt lunchtid och värm dig i vårsolen.
Eller skit i barn, dom är ändå äckliga, och följ spåren rakt västerut, mellan topparna, skråa mot sydväst när du rundat Slåttatjåkka -håll höjd och ta sikte på Latnjacorru i rakt västlig riktning, ta toppen och skåda ut över Kårsavagge, vänd norrut och lägg en elva ner till Kåppajokken, kanske en Fernet uppe i sydsluttningen? Sen bär det av hemåt, antingen rakt norrut, väster om Gohpascorru och glid rakt in i Björklidens liftsystem eller håll höjden rakt österut och glid ner i Svarta Björn, passera grottorna och kom in liftsystemet lite längre ner.
Passa på att dra en flipper när du ändå är i Björkis, det är väl det närmaste civilisationen man kommer där uppe i mörskret. Jag menar, man tröttnar ju på att sitta med samma skitiga grabb-polare och kröka när det inte finns nåt annat att se på, visst man kan basta och man kan gå och glo i Naturum en gång till, men det är ju brudar man vill ha, det är ju därför vi håller på med den här sporten!
Förr hade vi ju korstågen och efter det fanns ju flottan, sen vart det tyst en herrans massa år då alla lekte bönder och präster. Nu åker vi skidor, för att få brudar.
Därför gör du klokast i att strunta i Abisko och stick till Riksgränsen istället, eller ännu hellre till Åre där beståndet är kraftigare och dessutom har mer fallenhet för sörlänningar, iofs tätnar även konkuransen.
Bäst kanske ändå är Sälen och Högfjällshotellet runt Påskveckan, har du haft tur så kanske du redan har hunnit knyta några trevliga kontakter under sportlovet i val d"Isére, men ta med en tång till tandställningen.

Jaja, det var väl allt man kunde säga om liften i Abisko.
Väl mött!

//the last crusader

(för övrigt anser jag att ChamoX måste brännas)

Tillbaka
Topp