LINE eller DP Lotus 120 eller...

Hjalp snalla sota fluff nordar!

Akare: Tjej, 168 cm, 60-65 kg, stark som en bjorn.

Berg: Northwest, US (tung puder) och Alta, Utah (gun smoke)

Dilemma: Vill ha en renodlad puderskida. Aker just nu pa ett par Scratch BC som ar sadar i pudret (trots bakmontering). Tid for shopping...

Men vad? Jag har provat ett par LINE Elisabeth (110 mm TT) och hade otroligt kul i uppkort puder/mjuk pist MEN mittenmontering och TT gjorde offpisten sadar (tung tung djup puder).

Sa min fraga ar:

Kan nagon dar ute ge mig tips pa offpist skida som ar:

1. 170-176 cm lang
2. 110-120 mm bred
3. Mjuk typ liksom LINE
4. Puder modell (ej park)

Skulle DP Lotus 120 kunna vara nagot? Ar den for hard for mig? Eller kompenseras det med formen?

Tack snalla experter for alla intelligenta svar.

Faction 3.Zero kan vara ett bra alternativ. Många bra tjejrippers här i Golden som rockar dom. Dom är feta stabila men radien och vikten gör att dom inte är ngn brottningsmatch heller. Fina skis helt enkelt :D

Senast ändrad:
Praxis 175cm, 121,125,115 eller Bros fat 179cm, 141-114- 131

Bro skidan finns i soft flex, praxis vet jag inte hur hård/mjuk den är.

Ska du ha en ren puderskida så är som Telissamurai säger K2 Hellbent en grymt skön skida, känns ruskigt konstigt i början men sen är den riktigt skön,

annars finns ju völkl sumo 175, stabil, gott flyt, funkar fint i både finpuder och uppkört... eller kanske katanan 176, har ej testat det i fin snö men det borde antagligen fungera i fina förhållanden, (bara testat i pist på skidtestar helg, där fungerar den helt ok,)

Sen finns det ju en del riktigt underliga alternativ, aldrig testat den, men Fat-ypus A-lotta. är ju iofs mycket bredare än vad du uppget, men men. har hört mycket bra om dessa plankor, känns lite överdimentionerade, men man vet ju aldrig...

ska inte ge mig in i en massa tankar om skidor jag ej har testat men, skidor som Praxis modeller, eller liknande kanske är nått att ha, men har som sagt ej testat,

Dp Lotus 120 i 178cm er en lett ski, 3300gram. Skia har en svak rocker i tuppen, men en normal camber på ca 0.5 cm under midten på skia.
Jeg har ikke enda fått montert skia, men førsteinntrykket er at det er en relativt stiv ski i flex 2. Jeg vil si den er noe stivere enn vølkl mantra ved flexing, Jeg er samme høyde som deg, men noe tyngre. Jeg regner med å skia montert i løpet av uka, så da skal skia testes.

Praxxis er ei godski uten like, jeg kjører 185 modellen som er 121-136-124. Vekten på min ski er 4700gram. Skia har en konstant rocker under skia.
Har prøvd den litt i løssnø. Den svinger utrolig lett i skogen, mye lettere enn alt av ski jeg har prøvd.
Skien glimrer virkelig i oppkjørt snø, lett vindpakket gjennomslagsføre føles som løssnø.
Denne skia er kun prøvd noen få turer, om 1 måned har jeg nok fått testet de under de fleste fører og kan gi bedre tilbakemeldinger.

Tusen tack for alla svar.

Har kollat in Faction 3.Zero men den ar 183 cm (jag ar 168). En ganska lang skida for mig kanske...aker en del skog oxa.

K2 Hellbent verkar interessant...hur ar den i flex?

Dadoo, kan inte du aterkomma med ditt omdomme nar du provat Lotusen? Du sager Praxxis funkar aven i uppkort, sa du menar den ar okey for en dag av vid-sidan-av-pisten-ibland-pist akning?

Bros skulle kunna funka, har The Teo provat skidan?

Ar generellt osaker pa om jag ska satsa pa reversed skid modell eller mer fet "normal", antar detta beror pa akningen. Vill fortfarande kunna utnyttja skidan for en dag vid-sidan-av-pisten-ibland-pist akning...

Camillschen sa:

Har kollat in Faction 3.Zero men den ar 183 cm (jag ar 168). En ganska lang skida for mig kanske...aker en del skog oxa.

Dadoo, kan inte du aterkomma med ditt omdomme nar du provat Lotusen? Du sager Praxxis funkar aven i uppkort, sa du menar den ar okey for en dag av vid-sidan-av-pisten-ibland-pist akning?

Ar generellt osaker pa om jag ska satsa pa reversed skid modell eller mer fet "normal", antar detta beror pa akningen. Vill fortfarande kunna utnyttja skidan for en dag vid-sidan-av-pisten-ibland-pist akning...
Vad ska du då ha dina bc till om inte for en dag vid-sidan-av-pisten-ibland-pist akning...?
köp kompromisslöst när du har en sådan bra allround skida.. ? Alltid roligt utan kompromisser. Och jag har sett flertalet k2 pontoon åkandes i vanlig pist av telemarkåkare, ser jätte roligt ut :D

Nosskire sa:
Camillschen sa:

Vad ska du då ha dina bc till om inte for en dag vid-sidan-av-pisten-ibland-pist akning...?
köp kompromisslöst när du har en sådan bra allround skida.. ? Alltid roligt utan kompromisser. Och jag har sett flertalet k2 pontoon åkandes i vanlig pist av telemarkåkare, ser jätte roligt ut :D
Jo men du har helt ratt, vet inte vad jag svamlade om... Kompromisslos ar saklart vad jag ar. Ska forresten prova pontoon i helgen :D Har hort att man landar pa baken nar man hoppar med dem. Blir interessant...

Puder är der lättaste underlaget att åka i... Scratch BC är väl rätt feta?

Annars skulle jag satsa på rocker. Armada ARG tex. Hellbent känns som en fånig kompromiss, jag gillar den inte. Pontoonen är väldigt stor fram, undrar om det verkligen är nödvändigt... Jag är inte heller så lång, men du är kortare och kommer precis som jag uppleva att dem klonkar ihop en hel del, eftersom korta personer inte kan stå lika brett mellan skidorna, såvida du inte är väldigt hjulbent.

Du kanske satsar på för korta skidor om du är 168 och björnstark? 180 borde du kunna gå upp till...

K2 Hellbent är mjukare än mjukglass!
DPS Lotus är ganska mjuk den också i flex 2. Jag kör flex 3 @ 190cm och tycker den är medelhård.
Tror årets 120:a är lite uppstyvad i år, men den kategoriseras nog fortfarande som en ganska mjuk skida.
Dessutom har du en poäng i din sista rad, Lotusens form gör att en styvare skida inte är några problem.

Pontoon 169 cm, Hellbent 169 cm, Line Elisabeth med 2 cm bakmontering, Völkl Katana. Hellebent är styv jämfört med Line EP Pro. ARG för lång för dig, Hellebent grym skida i puder. Varför 180 cm skidor till henne? Lättare med en 169 pontoon eller Hellbent tex.

//H

Hasse sa:
Pontoon 169 cm, Hellbent 169 cm, Line Elisabeth med 2 cm bakmontering, Völkl Katana. Hellebent är styv jämfört med Line EP Pro. ARG för lång för dig, Hellebent grym skida i puder. Varför 180 cm skidor till henne? Lättare med en 169 pontoon eller Hellbent tex.

//H
Hasse, du vet väll om att storleken har betydelse?

"Hasse", Jo, det flyter ju fint även med så pass feta, lite kortare skidor, men det är sällan man funderar på vad en lite längre skida ger - hon kommer kunna stå mer mitt på skidan och inte bli lika trött, eftersom det inte blir lika avgörande hur hon fördelar vikten framåt/bakåt.
Jag tänkte på att hon provat bakmontering på sina befintliga skidor, men inte verkar nöjd med det. 180 är inte långt för en stark tjej, i puder.

Och kunna åka med den i skogen? Sjukt mycket lättare då att åka på en 169 Hellbent (som för övrigt är ungefär 175 cm lång) Eller pontoonen. Funkar oxå i skogen. Kan vara bökigt att vrida runt en 180 cm skid i tight skog.

Och på hellebnten så står du dessutom idealiskt för puder.

//H

Jag skulle nog lita på hasse. lider av förlångaskidorsyndrom i skogen. Och är det nånting som är mysigt så är det att åka i skog! :)

Fan så då är alltså 179 hellbent 185 lång... jag som hade tänkt köpa den för att ha en lite kortare skida. hmph kanske gå ner till 169 då :) väntar på conrads lilla rea. Är det någon ändring på Hellbent av den modell som är ute på marknaden nu och den som kommer till nästa säsong?

180 är inte långt i puder... Kan man inte hantera ett par 180 i puder eller skogen, särskilt som grabb då man oftast är lite längre, kanske man ska se över sin teknik?
Ta det inte som ett påhopp, åsikterna går helt enkelt isär. Visst, vid riktigt tight skog, där man ändå inte kan åka med en sådan fart att mina resonemang håller, kan det säkert vara bra med en 170:a. Låter skittrist att harva runt i så pass tät skog att man skulle behöva ett par sådana pygmeskidor. Hon är ju ff i riktigt bra puderområden. Hon behöver ett par riktiga lagg så hon kan damma på lite.

inte otippat ställer jag mig helt bakom cookaduck i det här fallet: 180cm är inte långt och jag väljer hellre längre skida för stabilitet och flyt än kortare för lite smidighet i skog, för precis som han säger så går det inte lika fort där ändå.

hon får väl helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om vilken längd som passar henne

tack, tack o tack for tipsen.

Ska kanske test langre skidor i stallet for pontoon i helgen da...hmmm. Har alltid undvikit langre an 176 da jag har fatt for mig skogkorning blir bokigt, men har ju aldrig provat.

Har nu varit i kontakt med Praxxis: skulle kunna fa deras 175or med mjuk flex inom ett par veckor. Har annu inte fatt svar fran DPS.

Hasse; Har du provat bakmontering pa Elisabeth?

Nope men skulle nog bakmontera de ungefär 1,5 cm. Monterade Sir Francis bak 1,5 och skidan blev grym!!

Testa Pontoon 169.. Du kommer älska den...

//H

Kan meddela att K2 Hellbent flexar som ett par uppvärmda gummisnoddar.

Det bästa man kan ha under foten när man dyker ner i en halvmeter puder.

Cookaduck, du kan inte ha provat Hellbent i rätt förhållanden. Därmed har du ingen rätt att uttala dig. Punkt.

okey...valet ar gjort

Ett par DPS lotus 120 (178 langa) ar bestallda och borde ankomma fredag lagom till helgens utflykt...

Tusen tack for era svar, det hjalpte!

Tillbaka
Topp